Actualitate

Românii și siguranța online: o treime dintre adulți nu evită fraudele

Un studiu efectuat de Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române (IGPR) arată că românii nu sunt suficient de atenți la siguranța online; aproximativ o treime dintre adulți nu verifică autenticitatea paginilor magazinelor online și ignoră recenziile altor cumpărători.

Scopul cercetării a fost să evidențieze comportamentele de utilizare a internetului și să identifice vulnerabilitățile, pentru a sprijini măsurile preventive destinate creșterii conștientizării asupra amenințărilor cibernetice. Potrivit comunicatului IGPR, studiul a avut la bază datele existente la nivel internațional, care indică o creștere a actelor infracționale din domeniul cibernetic.

Despre comportamentele de utilizare a internetului, cercetarea a relevat că majoritatea adulților citesc e-mailuri și știri (84,3 la sută) și accesează rețelele de socializare (80,6 la sută). De asemenea, aproximativ jumătate dintre respondenți fac achiziții online, folosesc servicii de online banking, se uită la filme și seriale sau achită facturi. Cu toate acestea, aproximativ o treime dintre cei care fac cumpărături online nu verifică autenticitatea magazinului și nu sunt atenți la recenziile altor clienți. De asemenea, un procent semnificativ nu aplică măsuri elementare de siguranță, cum ar fi schimbarea periodică a parolelor (39,5 la sută), iar puțini utilizează autentificarea în doi pași (27,4 la sută).

În ciuda nivelului ridicat de conștientizare a riscurilor, mulți minimizează pericolele. De exemplu, aproximativ 14 la sută cred că nu este periculos să posteze fotografii personale pe rețelele de socializare, iar unul din zece consideră că descărcarea conținutului piratat nu este periculoasă. Cu toate acestea, în cazul în care devin victime ale unui atac cibernetic, peste 60 la sută dintre respondenți ar apela la ajutorul poliției. Acest lucru arată că există încredere în autorități și în capacitatea acestora de a gestiona astfel de situații.

Studiul arată că românii sunt activi online, dar nu aplică întotdeauna măsuri de protecție adecvate. Educația și conștientizarea sunt cheia în lupta împotriva amenințărilor cibernetice, iar implementarea unor practici mai sigure este esențială pentru protejarea datelor și a identității online.

 

 

Articole similare