Educație

FOTO | Experiențe ERASMUS+la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Buzău

La Centrul Școlar de Educație Incluzivă Buzău au avut loc primele mobilități în Spania și Cipru. Ele s-au desfășurat în cadrul acreditării ERASMUS+, domeniul Educație Școlară. A fost un stagiu observativ, în care profesori din țări diferite învață unii de la alții, își împărtășesc reușitele, dar și dificultățile, află despre noi metode de predare, dar și despre reguli eficiente aplicate la nivelul școlii, toate acestea pentru a îmbunătăți tipul de educație furnizată copiilor Centrului Școlar de Educație Incluzivă.

Profesorii Centrului Școlar de Educație Incluzivă Buzău au avut 13 astfel de experiențe de învățare, despre care directorul instituției, Dan Pioară, spune că sunt de natură să sporească „profesionalismul, atitudinea proactivă şi implicarea profesorilor în activitatea lor cu elevii cu cerințe educative speciale”.

O astfel de activitate  este mobilitatea de tip job shadowing, care a avut loc în Granada, Spania, în cadrul proiectului Erasmus+ „School Education”, la care au luat parte patru cadre didactice din cadrul școlii buzoiene. Acestea au participat la activități în cadrul CE „Ave Maria San Cristobal”, Granada, Spania, și au avut ocazia astfel să cunoască și să interacționeze cu sistemul de învățământ special integrat spaniol. Profesoara Alina Dinu spune că a fost impresionată la colegiul din Spania de faptul că „fiecare elev mai mare cu C.E.S. era stimulat să realizeze proiecte personale adaptate copiilor mai mici, pe care îi și coordona în diverse activități, integrarea în sistemul educațional, vocațional și mai apoi în câmpul muncii”. De asemenea, cadrul didactic buzoian a fost uimit să vadă preocuparea copiilor pentru reciclarea materialelor. „În activitățile realizate de elevi, aceștia puneau accent pe reciclarea și reutilizarea materialelor folosite, realizând astfel din monitoare vechi, cutii de carton, recipiente metalice, cauciucuri uzate, obiecte utile în cadrul sistemului instructiv-educativ, cum ar fi: acvariu pentru pești, sistem acvatic de creștere a plantelor, jucării pentru copiii mai mici“, a mai spus Alina Dinu.

Profesoara Mihaela Sterie a remarcat însă atmosfera relaxantă și caldă în care se petereceau activitățile, dar și încrederea cu care erau pregătiți copiii  cu CES pentru viitor. „În activitatea de job shadowing m-a  impresionat atmosfera caldă, relaxantă,  naturală cu care  profesorii ne-au primit. Centrul Special de Educație Purisima, Granada era dotat și personalizat după nevoile elevilor cu cerințe educaționale speciale.  Aceștia erau învațați și pregătiți pentru viitor. Toți se ghidau după motto-ul <Sunt capabil. Eu sunt protagonistul>, elevul fiind în centrul atenției unei echipe de specialiști dedicați, de la profesor psihopedagog, logoped, kinetoterapeut la medic. Atât mediul înconjurător, sălile de clasă, cât și materialele didactice folosite erau personalizate, astfel încat să vină în ajutorul acestora, să le ușureze progresul. Sunt convinsă că această experiență mă va ajuta să promovez incluziunea și modul de abordare a sistemului educațional special spaniol în activitatea mea profesională”, a completat Mihaela Sterie.

Despre experiența pe care a avut-o în Granada, profesoara Roxana Epuraș spune că îi este utilă întrucât a aflat „cum se raportează și cum înțeleg partenerii de proiect agresivitatea specifică în anumite tipuri de deficiență, ei explicând această tulburare de comportament ca fiind o formă ineficientă de comunicare a beneficiarilor către specialiști. Experiența în sine a adus un plus de valoare tuturor membrilor echipei, ajutandu-ne să ne îmbunătățim relațiile cu elevii și cu familiile acestora, după modelul partenerilor noștri“.

La rândul său, profesoara Adriana Colgiu Egred spune că participarea  la programul Erasmus a fost importantă pentru că „reprezintă astfel un instrument esențial pentru crearea spațiului european al educației și pentru sprijinirea implementării cooperării strategice europene în domeniul educației,  pentru a promova mobilitatea persoanelor și a grupurilor în scopul învățării, dar  și pentru cooperarea, calitatea, incluziunea și echitatea, excelența, creativitatea și inovarea la nivelul organizațiilor și al politicilor din domeniul educației.

În cadrul aceluiași proiect, alte patru cadre didactice au participat la un  curs de formare. De data aceasta este vorba despre cursul „Bullying și cyberbullying – prevenție și intervenție” , organizat de Asociația Edu2Grow în Paphos, din Cipru. Participarea la acest curs le-a oferit cadrelor didactice perspective diverse de abordare a acestui fenomen și le-a creat contexte relevante de exersare atât a metodelor de optimizare a dinamicii intra și intergrup, cât și a metodelor de mediere a conflictelor.

Simona Butnaru, unul dintre beneficiarii cursului, povestește că a fost o experiență indeită, întrucât a învățat că „prin conexiunea dintre oameni, prin coeziunea grupului, prin comunicare dincolo de frontiere, se pot realiza lucruri interesante și utile atât demersului educațional, cât și dezvoltării personale. Absolvirea cursului <Bullying și cyberbullying – prevenție și intervenție> mi-a permis accesul spre învățarea unor stiluri de mediere a conflictelor prin aplicarea unor metode creative și prin analiza unor situații concrete, spre înțelegerea faptului că optimizarea comunicării, a cunoașterii și a interrelaționării într-un grup reprezintă un pas important în rezolvarea situațiilor de bullying”.

Profesoara Mihaela Nechita remarca, la rândul său, în discuțiile legate de beneficiile mobilității în Paphos, jocuri interactive care aveau darul să stimuleze comunicarea. „Participarea la programul Erasmus, mobilitatea din Cipru, Paphos, cu tema <Bullying – prevenție și intervenție>, mi-a demonstrat concret, prin diverse jocuri interactive, că prin comunicarea și conexiunea cu ceilalți se pot preveni comportamentele negative, precum vio-
lența, bullying-ul, agresiunea. Multitudinea de teme abordate la acest curs de formare (creativitatea, educația non-formală, educația ecologică, bullyingul), prezentate ca un tot unitar, mi-au imbogățit experiența profesională și m-au ajutat să identific și să conștientizez atât propriile valori, cât și pe cele ale celorlalți. În urma participării la acest curs voi putea, cu siguranță, să identific și să previn mai ușor situațiile de bullying întâlnite tot mai frecvent în activitatea de la clasă și nu numai”
, afirma  profesoara Mihaela Nechita.

Parcurgerea cursului „Bullying – prevenție și intervenție” a oferit și profesoarei Ecaterina Georgescu oportunitatea de a privi acest fenomen din perspectiva prevenirii agresiunii „prin crearea unui mediu educațional care să ofere contextul realizării conexiunilor autentice între elevi”. Demonstrația a fost făcută de formatori prin jocuri. „Formatorii ne-au demonstrat că, prin jocuri interactive și prin diverse metode de optimizare a comunicării, de formare a coeziunii grupului, de acceptare a diferențelor, de depășire a stereotipurilor și prejudecăților, actele de bullying pot fi prevenite în mod considerabil. Îmi exprim convingerea că ceea ce am dobândit în cadrul acestei mobilități va constitui un pas important în demersurile instituției noastre de a oferi elevilor un mediu care încurajează comunicarea și care susține starea de bine a elevilor”, a mai spus profesoara Ecaterina Georgescu.

Noi tehnici de abordare a fenomenului „bullying” au fost descoperite în cadrul formării din Cipru și de profesoara Maria Tutulan.  „Experiența din cadrul Proiectului Erasmus mi-a arătat încă o dată că preocuparea pentru o educație de calitate reprezintă liantul care unește culturi din întreaga lume. Provocările actuale determinate de fenomenul bullyingului se regăsesc pretutindeni. Însă, cu ajutorul formatorilor și colegilor, pe un tărâm care prin natura lui este la îmbinarea dintre culturi, am reușit să descopăr noi tehnici de abordare a acestui fenomen, o integrare intersciplinară în procesul de prevenție/intervenție. Prin activitățile din cadrul cursului am putut descoperi rolurile pe care copiii noștri le pot avea în bullying, precum și importanța creativității, a învățării colaborative atunci când noi provocări apar în activitatea cu elevii”.

Proiectul va continua cu mobilitățile ce se vor desfășura în Strasbourg, Franța, în luna iulie.

Un comentariu

  1. Am avut placerea ca saptamanile acestea sa particip la cateva expozitii organizate in Bucuresti despre cultura si educatie pentru copii. La aceste evenimente s-au prezentat cateva carti pe care copii din clasele 0-4 dar si 5-8 ar trebui sa le citeasca, dar si alte carti mai interesante din diferite categorii de cultura. Evenimentele le-am gasit pe un site local https://timeoutbucuresti.ro/ sau ceva de genu, unde am aflat si cateva locuri bune de vizitat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare