Sănătate

Buzoienii au înroșit telefonul cabinetului stomatologic în regim de urgență deschis la Spitalul Județean

• Cinci medici stomatologi în prima linie și peste 200 de consultații în regim de urgență în numnai o lună

Se lucrează în regim de flux continuu la cabinetul stomatologic ce funcți­o­nează în regim de urgență în cadrul Spitalului Ju­dețean Buzău. În decurs de numai o lună au trecut prin acest cabinet peste 200 de persoane, în con­dițiile în care zilnic nu pot fi consultate mai mult de 7-8 persoane din cauza procedurilor ce trebuie res­pectate în vederea asigurării siguranței atât pentru pacient, cât și pentru cadrele medicale de aici.

Practic a fost nevoie să se ia măsuri suplimentare pentru a putea deschide acest cabinet pentru urgen­țe, în așa fel încât să se ­asi­gure propria protecție a echipei medicale, cât și a pa­cienților, cu atât mai mult cu cât aici ajung chiar și persoanele carantinate sau aflate în izolare care au urgențe stomatologice.

Cererea este atât de mare pentru acest serviciu medical încât au fost consultații  și în ziua de Paște. „Au fost 5-6”, după cum ne spune medicul Mădalina Munteanu , care și-a asumat, alături de alți cinci colegi, să lucreze în acest condiții de risc și să renunțe la ideea de week-end ori de sărbătoare pentru că, în această stare de urgență, oricum „toate zilele sunt la fel”.

Medicii care lucrează aici și-au asumat riscuri pentru a ușura suferințele buzoienilor, pentru că virusul COVID-19 a fost identificat  de specialiști în saliva pacienților infectați. Saliva poate avea un rol major în transmiterea virusului de la om la om, iar medicii stomatologi și alți profesioniști din domeniul să­nătății care efectuează pro­ceduri gene­ratoare de aerosoli pot răspândi, fără să știe, virusul. La fel ca în ­bron­hoscopie, inhalarea par­ti­culelor și a aerosolilor produși în timpul procedurilor stomatologice la pacienții cu COVID-19 este o procedură cu risc ridicat în care medicii stomatologi sunt expuși direct la acest virus.

Despre cum și cât se lucrează, ce probleme se rezolvă, cum sunt programați pacienții la cabinetul pentru urgențe deschis la Spitalul Județean Buzău prin implicarea Consiliului Ju­dețean și a Primă­riei a povestit pen­tru OPINIA medicul sto­matolog Mădă­lina Munteanu, care a precizat că echipa medicală are la dispoziție, prin implicarea Spitalului și a autorităților județene și municipale, în permanență, toate materialele de protecție de care are nevoie.

Reporter: Cum faceți trierea la telefon. Ce informații  trebuie să vă dea persoanele care doresc să fie programate?

Mădă­lina Munteanu: Fa­cem o consultație telefonică. Sunt persoane cărora li se decimentează lucrările, dar nu intră în categoria de urgență și le spunem să mai aibă răbdare până se des­chid cabinetele; ne dăm seama din conversație ce-i doare, cât, cum, dacă ­du­rerea persistă de 12 ore, de 24 de ore, sau dacă i-a durut când au băut apă rece. La acest mod discutăm. Unora le dăm tratamentele prin telefon, după ce îi întrebăm în prealabil de alergii, de alte probleme de sănătate, îi îndrumăm către medicii de familie ca să primească rețeta, pentru că medicii de familie cunosc antecedentele lor, știu ce tratament să le prescrie, dacă au  sau nu voie să ia un anumit medicament. Cei mai mulți dintre ei au nevoie de rețete, iar farmaciile nu dau antibiotic fără rețetă.

Încercăm să acoperim toate cerințele. Se fac programări la telefon. Duminică (26 aprilie, n.r.) am fost de serviciu la telefon și erau programări până în data de 2 mai. Astăzi sigur s-a sărit de data aceea. Mulți dintre cei care apelează primesc rețete, le prescriem medicamente, iar dacă este necesar îi mai și primim în ziua aceea. Depinde de situație. Dacă vine cineva acolo și are fața umflată și plânge de durere nu pot spune nu veni, sau vino peste două săptămâni. Noi încercăm să ne adap­tăm la situație.

Mai sunt și persoane care își fac programare și nu vin și îi lăsăm în stand-by și știm că la fix trebuie să vină următorul și dacă nu a sosit îl consultăm pe cel care se află afară în așteptare cu urgență. Am rezolvat și așa.

Rep: Ați consultat câteva sute de persoane într-o lună!

Mădă­lina Munteanu: Am văzut într-o lună peste 200 de persoane. Am avut pacienți, în mare parte copii  de 7-9 ani, până la persoane în vârstă, de 70-80 de ani. Este un număr mare având în vedere că zilnic putem consulta un număr limitat din cauza nebuli­zărilor. Procedura aceasta durează 45 de minute. În momentul în care a ieșit pacientul, noi chemăm nebulizarea. 45 de minute ținem cabinetul închis și după aceea aerisim 15 minute și apoi intră urmă­torul pacient.

Rep: Cei care vă apelează știu să vă spună la modul real ce probleme au?

Mădă­lina Munteanu: Pentru fiecare  dintre pacienți, el este urgența. Sincer, prefer tura, garda, decât trierea pacienților la telefon. Unii dintre ei se supără și le explicăm că problema lor nu este o urgență. Unii spun că au extracție de făcut. Extracția nu este o urgență. Sunt mai multe discuții pe tema aceasta cu extracția. Noi avem 5-6 manevre  pe care avem voie să le facem, iar extracția nu este urgență și nu avem voie să facem extracții în această perioadă, lucru greu de înțeles pentru unii pacienți.

Rep: Ce probleme aveți voie să rezolvați în această perioadă?

Mădă­lina Munteanu: Dacă sunt umflați la față, trebuie să se programeze, ca să îi drenăm, pentru că trebuie să dăm drumul la infecție, pentru că de acolo pleacă pericolul cel mai mare de la infecție, de la puroi. Apoi, cei cu dureri acute, acea <pul­piță> de noapte, la care ­du­rerea nu trece la nimic,  de-ți dau lacrimile, iarăși este o urgență care trebuie rezolvată. Vin, dăm drumul la dinte și se calmează instant. Avem și altele pe listă. Avem hemoragia post extracțională, dar nu e cazul pentru că dacă nu se fac extracții nu există așa ceva, doar, doamne, fe­rește, cum au mai făcut unii care și-au scos singuri dinții pe acasă.

A fost o persoană care a venit cu sângerare și a mers la UPU. Lua anticolagulante, s-a rănit la gingie și nu se oprea sângerarea. În momentul în care l-am văzut l-am trimis la UPU.

Rep: Cât de greu este de lucrat în echipamentul special pe care îl purtați tot timpul?

Mădă­lina Munteanu: Este greu pentru că te sufoci, te ustură ochii, te ustură pe nas. Avem re­acții pe piele de la mască. Cel mai greu mi s-a părut când au venit ambulanțele cu <caran­ti­nați>. Ori­cum când lucrezi aici, iei în calcul faptul că oricine ar putea să fie pozitiv, dar când am văzut două sau trei ambulanțe afară și toți erau în carantină, câte unul în fiecare ambulanță, ni s-au cam tăiat picioarele. Pacient care să fie caz cu covid-19 confirmat nu am avut până acum. De asemenea, tot ambulanțele ne aduc persoanele aflate în izolare; nu îi lasă să vină ei. DSP ne sună în timpul programului și ne spune că trimit, spre exemplu, doi izolați și noi le comunicăm intervalul orar în care este liber pentru a-i aduce în condiții de siguranță, de regulă se întâmplă la sfârșit de program.

Rep: Ce este pentru dumneavoastră nou în acti­vitate?

Mădă­lina Munteanu: Nu este nimic nou în activitate, dar ca factor de stres este. Procedurile în sine nu sunt grele pentru nimeni, pentru că toți suntem cu experiență în spate. Eu, în prima zi de lucru aici, am spus că nu îmi este frică, dar după toată tura pe care am avut-o cu toate aceste lucruri – echipamentele pe noi, și viziera și masca cu care este greu de respirat, atenția aceasta extra, sterilizare și cu toate-, după ce am ieșit din tură mi-au dat lacrimile și mi-am dat seama cât de stresată am putut să fiu și eu, și colegii mei la fel.  Este un factor de stres foarte ridicat. Ca manevre nu avem nicio problemă.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker