ActualitateEducație

Un elev de 14 ani de la „Pedagogic” a câștigat competiția „Oameni de Bine –  Bugetare Participativă”

David Andrei Noapteș s-a aflat în pole position încă de la debutul competiției organizate de Primărie

Proiectul elevului David Andrei Noapteș, în vârstă de 14 ani, de la Colegiul Pedagogic din Buzău, intitulat „Școala mea în Buzăul Circular” cu care a participat în programul lansat de Primăria Municipiului Buzău „Oameni de Bine –  Bugetare Participativă”, a fost declarant câștigător. OPINIA a semnalat  atenția de care s-a bucurat din partea buzoienilor acest proiect al elevului de numai 14 ani, care s-a instalat de la bun început în pole position cu cel mai mare număr de voturi.

Vestea a fost data de primarul Constantin Toma care a mers miercuri, 5 iulie, la Colegiul Național Pedagogic „Spiru Haret”, pentru a anunța această reușită a elevului, în contextul în care unitatea de învățământ a înregistrat rezultate foarte bune la examenul de Bacalaureat, această reușită adăugându-se cumva unui trend ascendent al școlii. Pe de altă parte, proiectul propus de elevul de la „Pedagogic” se înscrie foarte bine în planul Primăriei Buzău de a transforma municipiul în „oraș circular”, lucru pe care l-a subliniat și primarul Constantin Toma.

Am fost la Colegiul Național Pedagogic <Spiru Haret>, iată al doilea liceu din județ ca și rezultate la examenul de Bacalaureat, cu 98,57% (promovabilitate, n.r.), pentru a anunța rezultatele concursului de proiecte pe bugetarea participativă al municipiului Buzău. Dar, în premieră națională, proiectele trebuie să fie doar din zona economiei circulare. Așa cum am mai spus, Buzăul are ca prim obiectiv în zona economică, să devină centrul național al economiei circulare. Cel mai votat proiect a fost <Școala mea în Buzăul circular>, al elevului de 14 ani de la <,Spiru Haret>, David Noapteș, care a venit cu o idee inovativă în ceea ce privește implicarea elevilor în gestionarea mai eficientă a deșeurilor, propunând achiziția de dispozitive smart de reciclare în școli pentru sticlă, plastic, carton și aluminiu, care vor fi interconectate cu o aplicație pe telefon, unde pentru fiecare obiect reciclat se vor acumula puncte. Periodic, elevii care acumulează cele mai multe puncte vor fi premiați de Primărie”, a anunțat primarul Constantin Toma.

Și pentru că anunțul a fost făcut chiar în curtea Colegiului, edilul a venit și cu promisiunea pe care o așteptau mulți părinți: „Și pentru că suntem la Colegiul Național Pedagogic <Spiru Haret>, îi anunț pe toți părinții că vom face toate eforturile ca, până la începerea noului an școlar, să luăm toate măsurile pentru a nu muta elevii și profesorii într-o altă locație”.

În cee ace privește proiectele din competiție, al doilea clasat a fost „Buzău Charity Hall”, propus de  Oana Mihai, inițiativă prin care se va crea la Buzău un nou circuit pentru reutilizarea bunurilor ce nu ne mai sunt necesare, în folosul semenilor noștri aflați în stare de sărăcie. Al treilea proiect câștigător se numește ,,Reducem risipa alimentară, hrănim oameni” și a fost propus de Mirela Mihaiu. Primăria consideră însă că multe dintre proiectele propuse sunt foarte bune, motiv pentru care promite că  pe viitor se va ține cont și de acestea.

Ce propune proiectul elevului de la Pedagogic

Reamintim că proiectul lui David Andrei Noapteș, intitulat „Școala mea în Buzăul Circular”, pune accent pe educarea tinerei generații în spiritul respectului față de natură. În opinia tânărului elev, stimularea și recompensarea celor care vor recicla constituie o noutate.

Iată cum și-a argumentat elevul buzoian proiectul: „Orice deșeu are un impact negativ major asupra mediului. În aceste condiții, este ușor de înțeles de ce și eu, un copil de 14 ani, doresc gestionarea mai eficientă a acestora, ceea ce reprezintă primul pas către economia circulară, în care, în mod ideal, toate produsele și materialele sunt reciclate, reutilizate. Luând în considerare presiunea tot mai mare privind gestionarea resurselor, conservarea și protejarea acestora devine o responsabilitate colectivă. Trebuie să ne asigurăm că nimic nu se pierde de-a lungul ciclului de utilizare și că sunt eliminate efectele nocive asupra sănătății oamenilor sau mediului înconjurător. Din aceste motive, eu, ca și elev, îmi doresc să existe în școala mea (și de ce nu, și în celelalte școli), un echipament inteligent de colectare selectivă pentru ambalaje de băuturi de unică folosință din plastic, sticlă sau aluminiu, iar ceea ce va fi cel mai important și diferit pentru noi, elevii, va fi că aceste dispozitive vor emite fie bonuri de recompensă ce ne vor stimula, determina să reciclăm tot, fie vor avea o aplicație integrată, unde ne putem crea cont și acumula puncte în urma reciclării”.

Mai departe, în prezentarea proiectului, elevul se bazează pe observațiile făcute la școală, din care reiese că fiecare elev ar avea cel puțin un obiect de reciclat. „Din toată experiența mea, fiecare elev are cel puțin un obiect de reciclat pe zi, iar aceste obiecte ajungeau în coșurile de gunoi din clasă. Prin această metodă de reciclare, vom scuti și personalul ce se ocupă de curățenia în școli de anumite sarcini”, spune David Andrei Noapteș.

„Am informat conducerea școlii mele despre acest proiect, pentru a găsi metodele de recompensă. Doamna directoare mă susține în acest proiect, găsind împreună recompense. La reciclarea obiectelor, unul dintre sisteme va emite bonuri de recompense cu puncte, iar în celălat sistem vom putea acumula acele puncte în contul nostru din aplicație. În funcție de materialul reciclabil, se va aloca un punct pentru un obiect de plastic sau carton, două puncte pentru aluminiu și trei puncte pentru sticlă. La strângerea unui anumit număr de puncte, elevul va primi ceva. Menționez câteva idei: între 50 și 60 puncte să câștige un tricou alb, personalizat cu <Echipa bunului simț>, ce îl poate purta la școală; între 60 și 70 puncte, un penar personalizat <Echipa bunului simț>; între 70 și 80 puncte să câștige un bilet la film sau la un meci; între 80 și 90 puncte să câștige șansa de a fi ascultat la o materie unde dorește să-și mărească media; între 90 și 100 puncte să câștige șansa de a putea amâna ascultarea la o materie unde nu este pregătit în ziua respectivă (nota 4, înlocuită cu <nu acum>). Avem și un câștig din această experiență: acel copil, cu siguranță, dacă azi ia nota 4 pentru că nu a fost pregătit, acea lecție nu o va mai învăța pentru data viitoare, deci va avea lacune, dar dacă va putea amâna ascultarea, el sigur va învăța. Deci, se va atinge atât targetul elevului, cât și al profesorului. Acestea sunt doar cateva idei, ce pot fi modificate lunar”, propune elevul buzoian, care mai are în plus și  alte idei pentru încurajarea colectării deșeurilor în școală, prin  introducerea pe lista de recompense și a unor excursii, vizitarea anumitor locații.

Obiectivul principal al proiectului propus comunității de către elevul Liceului Pedagogic Buzău îl constituie însă transformarea deșeurilor în resurse, iar ca beneficiu principal, mai spune David Andrei Noapteș, „asigurăm astfel disponibilitatea resurselor și pentru generațiile viitoare”. Mai sunt și alte obiective, precum „formarea și cultivarea interesului și responsabilităţii elevilor pentru problema deșeurilor; promovarea și stimularea unor comportamente sănătoase faţă de elementele mediului înconjurător; formarea și consolidarea deprinderilor de colectare selectivă și reciclare a deșeurilor; stimularea creativităţii și dezvoltarea spiritului competitiv și inovativ, precum și a muncii în echipă”.

 

 

Articole similare