Economic

Trenul românesc de mare viteză s-a împotmolit la probe pe calea ferată Buzău-Făurei

Un tren românesc produs la Pașcani, cu o capacitate de 164 de locuri, poate atinge o viteză de 120 km/h, dar ar urma să circule pe rute unde va merge cu viteze la sfert, de 30 km/h.

Trenul este construit de Electroputere Pașcani și a trecut ultimele teste după patru ani în care s-a lucrat la construcția lui. La exterior, trenul este decorat cu motive tradiționale româ­nești, cu o lungime de 60 de metri și trei compartimente; acesta poate transporta 164 de călători, capacitate la care trenul este recomandat pentru distanțe scurte și medii. Pentru a fi evaluați parametrii de func­ționare, trenul a fost scos pe șine pe mai multe rute din țară: spre Valea Prahovei, spre Făurei din județul Brăila și spre Mestecăniș din județul Suceava.

,,Cu acest tren, până la Făurei am făcut șase ore, de la Buzău la Făurei am mers pe o linie cu 30 de kilometri la oră. Îmi era teamă să nu dau trenul pe jos’’, spune Mihai Tudose, șeful servi­ciului Tehnic al producătorului. Calea ferată Buzău-Făurei este foarte deteriorată, motiv pentru care pe acest tronson au început reabilitările. Când lucrările vor fi finalizate, trenurile nu vor mai circula cu 30 la km/h, ci cu 120 km/h, viteza maxi­mă pe care o poate atinge acest tren construit la Paș­cani.

În procesul de testare, trenul a parcurs 30.000 de kilometri. ,,Acest tren poate să circule până la 360.000 de kilometri fără să intre la reparație. Meca­nicul conduce la cravată și costum, nu trebuie să se bage sub tren să repare, cum se întâmplă pe calea noastră ferată’’, mai spune Tudose. Autotrenul fabricat la Pașcani consumă de trei ori mai puțin combustibil decât locomotivele Diesel, potrivit Digi24.

,,S-a început cu un automotor Diesel. Aceeași carcasă prin minime adaptări se poate converti și în varianta electrică. El este proiectat pentru viteze de până la 200 de kilometri la oră’’, adaugă Ștefan Mândru, șef serviciu marketing al companiei constructoare. ,,Eu sunt convins că Europa ne va aduce după dânsa și vom avea în următorii 5, 10 ani linii pe care vom putea circula cu viteze de 200, sau chiar mai mult, de kilometri pe oră’’, spune Claudiu Hîrbu, director general Electroputere VFU Pașcani.

Sunt doar două tronsoane în România care permit în prezent circulația trenurilor de mare viteză: București – Constanța și București – Predeal.

De asemenea, marți, în cadrul unei conferințe de presă, ministrul demisionar al Transporturilor, Cătălin Drulă, a vorbit despre calea ferată din România și des­pre investițiile sale în cele nouă luni de când este ministrul Transporturilor. ,,E un do­meniu care a suferit enorm din lipsă de investiții, complet decapitalizat, cu șinele, vagoanele și locomotivele lăsate în paragină. Am muncit foarte mult anul acesta să facem ce se poate face în condițiile financiare dificile (…) Hai să vorbim despre ce am reușit să facem în ciuda acestei ostilități: facem un record de reînnoire, de înlocuire la rând anul acesta. Vor fi peste 100 de kilometri înlocuiți, asta înseamnă cale ferată adusă la 120 km/h, unde era de 30 km/h. Spre exemplu, între Buzău și Făurei, sunt 40 de kilometri”, a declarat Drulă.

De asemenea, proiectul refacerii liniei de cale ferată pe tronsonul Buzău-Făurei se numără printre pro­iectele care vor fi inaugurate în acest an, mai exact în luna decembrie. ,,Am început niște proceduri de care sunt foarte mândru la CFR pentru cumpăratul de șine noi și traverse, adică elementele componente ale căii ferate. Este un acord cadru pentru traverse de beton pentru aproximativ 1.000 de kilometri de cale ferată. Va fi încheiată licitația în săptă­mânile următoare. Exista un acord cadru pentru șine, dar cei de la CFR, disperați de lipsa de interes a mediului politic, nu se mai gândeau să comande ultima parte a acestui contract. 6.500 de tone de șine noi nouțe, adică 54 de kilometri de cale fera­tă”, adaugă acesta.

Articole similare