Actualitate

Surprinzător? Parcările dintr-o zonă a Buzăului ne așează pe locul trei pe țară

Una dintre marile nemulțumiri ale locuitorilor municipiului Buzău este legată de locurile de parcare insuficiente, motiv pentru care administrația locală este pusă la zid atât de către oameni simpli cât și de reprezentanții unor partide politice reprezentate la nivelul județului. În mod evident, avem de-a face cu o problemă cât se poate de serioasă și generatoare de mare disconfort și consum nervos. Însă nu avem de-a face cu o problemă specifică municipiului Buzău, ci cu una prezentă pe plan național. Mai mult, poate în mod surprinzător pentru unii, municipiul Buzău excelează în ceea ce privește o anume categorie de parcări, situându-se pe locul al treilea într-un top național.

Numărul parcărilor din România a crescut în 2022. Integratorul de soluții inteligente la cheie Vegacomp Consulting publică Inventarul Parcărilor Publice 2022, conform căruia România dispune de 1.275.603 locuri de parcare publice, față de 1.174.491 în anul anterior.

„Pentru cele peste 10 milioane de vehicule din România avem circa 1.300.000 de locuri de parcare publice, dintre care 792.244 sunt rezidenţiale (60 la sută) și 414.286 sunt la bordură (on-street) – 32 la sută din total, în mediul urban. Observăm creșterea eforturilor de digitalizare a parcărilor publice, prin hărți electronice ale parcărilor și modalități de plată extinse. Unde sunt celelalte locuri de parcare pentru cele 10 milioane de mașini? O bună parte, pe carosabil, nemarcate și neinventariate. Altele sunt ilegale și, în plus, mai sunt și foarte multe locuri de parcare private”, declară Cornel Bărbuț, CEO al Vegacomp Consulting.

Potrivit analizei, în România sunt 157 de orașe care taxează utilizarea locurilor de parcare, 135 de localități care nu taxează – exceptând cele 32 de primării care nu au răspuns solicitării de informații pentru acest raport.

Tariful pentru parcările de reședinţă variază între 30 și 120 lei în localităţile mici, respectiv între 70 și 200 lei în orașelemari. Pentru abonamente, preţurile de închiriere variază între 15 lei/lună și 1.000 lei/lună. Tariful orar de ocupare pentru parcările publice cu plată variază între 1 și 5 lei, cu excepţia Bucureștiului și a Clujului, unde limita maximă ajunge la 10 lei, date asemănătoare cu cele înregistrate în 2021.

Clasamentul locurilor publice de parcare este condus detașat de București, iar Capitala este urmată, la distanță considerabilă, de Timișoara și Brașov.

La categoria locurilor de parcare dedicate automobilelor electrice, lucrurile sunt surprinzătoare, atât prin prisma numerelor foarte mici, cât și a prezenței unor orașe mici și medii în top, semn al unei mai mari deschideri către tendințele de eficiență ecologică decât în multe orașe mari ale țării. Iașiul este pe prima poziție în acest clasament, cu doar 100 de locuri dedicate.

Dacă, în 2021, Brașovul și Oradea erau exemple de în cluziune și lideri detașați la numărul de locuri publice de parcare dedicate persoanelor cu dizabilități, în 2022, Pitești este orașul cu cele mai multe locuri de parcare alocate acestora – 1.518. Pitești este exemplu de incluziune și lider detașat, la numărul de locuri publice de parcare dedicate persoanelor cu dizabilități. Surprinzător este locul ocupat de Oradea, care anul trecut se afla pe locul doi în clasament, cu 1.560 de locuri de parcare pentru persoanele cu dizabilități, iar acum este pe poziția zece, cu 929 de locuri.

Clasamentul orașelor medii prezintă un ecart mare între prima și cea de-a zecea poziție, semn al prioritizărilor și conceptelor diferite de urbanism, de la zonă la zonă. Așa se face că Oradea conduce acest top cu 27.500 locuri de parcare on-street, în timp ce în Buzău, care se află pe ultima poziție, respectiv 10, sunt doar 9.300 astfel de locuri.

Orașele care au cele mai multe locuri de parcare cu plată sunt București, Brașov și Timișoara.

Topul orașelor cu cele mai multe locuri de parcare publice în piețe/târguri și centre comerciale plasează Brașov  pe primul loc, la distanță mare de lider fiind Buzău și Arad. Astfel, Buzăul ocupă locul trei într-un clasament al orașelor cu cele mai multe parcări situate în centre comerciale sau piețe. Pe primul loc se află Brașovul cu un număr de 10.017, urmat de Bacău cu 5.585 și Buzău cu 1.415.

Câți bani sunt încasați de la buzoieni din parcări

Inventarul Parcărilor Publice a publicat și veniturile încasate din parcări pentru a determina și eficiența prin care aceste locuri de parcare sunt monetizate, accesibilitatea acestora, valoarea per loc, dar și nivelul mediu de tarifare și fluctuația acestuia, de la oraș la oraș.

Dacă anul trecut Bucureștiul conducea acest clasament, ținând cont de dimensiuni, populație și număr de automobile înmatriculate, în 2022, Oradea este orașul cu cele mai mari venituri din locurile de parcare publice,  însă la eficiență este pe locul doi, după București. Locul doi este ocupat de București, ca volum al veniturilor, dar pe primul loc ca eficiență a veniturilor încasate pe loc de parcare public, urmat de Cluj-Napoca. Toate sunt orașe aflate pe o bună traiectorie urbanistă cu deschidere inclusiv la segmentul Smart City.

Ca orașe mari, liderul este București, urmat de Cluj-Napoca și Timișoara. În ceea ce privește orașele medii, prima poziție este ocupată de Oradea, urmată de Arad și Sibiu. Surpriza acestui top este Aradul, care anul trecut nu era în deloc în clasament. Pe lista orașelor mici, este remarcabilă eficiența întâlnită în Odorheiu Secuiesc, care este pe locul 2 ca venituri, cu doar 497 de locuri de parcare. Lider este Dej, iar pe locul trei se află Sighișoara, urmată de Râșnov.

Clasamentele eterogene, cu mari variații de la tip la tip de parcare, dar și prezențele-surpriză în top, arată modurile deosebit de variate prin care municipalitățile văd, tratează și monetizează parcările publice, precum și atenția – sau lipsa sa – la categoriile speciale de public și de automobile. Topul orașelor care administrează cel mai eficient parcarea are în frunte, la fel ca și anii precedenți, Odorheiul Secuiesc. Ploiești și Rovinari ocupă următoarele poziții, cu încasări destul de mari, comparativ cu restul orașelor.

Topul orașelor medii este marcat de Ploiești, ca și anul trecut. Satu Mare și Zalău au coborât pe locurile opt și nouă, fiind înlocuite pe primele poziții de Oradea și Arad. Când vine vorba despre orașele medii, Buzăul ocupă și el locul 10, cu 1957357.1 venituri din parcări și un număr de 9.444 parcări publice. Veniturile pe loc de parcare în Buzău au ajuns la 207.26 Ron.

Datele din 2020 arată că în Buzău erau disponibile 2.082 parcări cu tarifare progresivă și 968 parcări cu tarifare fixă. Între timp, numărul acestora a mai scăzut, pentru că au crescut numărul parcărilor de reședință. Astfel, în prezent, în orașul Buzău sunt 1.032 parcări cu tarifare progresivă și 319 parcări cu tarifare fixă. Parcările de reședință au ajuns la 8.093 în municipiul Buzău.

Uitându-ne la orașele care au în evidență veniturile din amenzi pentru nerespectarea regulamentului de parcare,  observăm că localitățile care au veniturile cele mai mari din sancțiuni sunt Oradea, Timișoara și Galați, fruntașe în efectuarea controlului plăţilor taxelor de parcare.

Companie fondată în anul 2004, Vegacomp Consulting, integrator la cheie, se bazează pe o experiență a echipei de peste 284 de ani în telecomunicații, în special pe reţele de fibră optică, în România și la nivel internaţional și își concentrează proiectele pe dezvoltări de soluții combinate de telecomunicații și energie. Vegacomp Consulting aduce, atât în țară cât și în străinătate, soluții inovatoare pentru dezvoltarea rețelelor viitorului, generate de propriul departament de Cercetare și Dezvoltare. Compania își concentrează activitatea ultimilor cincidoi ani pe tehnologia LoRa, soluţii inteligente de parcare integrate și activează în domeniul Smart City din anul 2015.

 

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker