Șlefuitorii de cuvinte / Medalion literar – Mircea Micu
Îmi vine foarte greu să vorbesc despre poetul, prozatorul, dramaturgul, traducătorul și publicistul Mircea Micu la trecut, deși nu l-am cunoscut suficient de bine. A fost și un excelent autor de parodii. Am participat, în ultimii săi ani din viață, grație scriitorului Constantin Marafet, la ședințele cenaclului „Literatorul”, ținute la Biblioteca Metropolitană din București, fostă „Mihail Sadoveanu”, cenaclu condus chiar de Mircea Micu. Acest cenaclu edita revista cu același nume. Aici am cunoscut câteva nume grele ale literaturii române contemporane.
Mircea Micu s-a născut la data de 31 ianuarie 1937 în satul Vărșand, din județul Arad și a decedat la data de 18 iulie 2010, în București. Este autorul a peste 35 de volume de proză, poezie și memorialistică. După ce a parcurs treptele școlilor obligatorii de la acea vreme din satul natal și din Arad, frecventează timp de trei ani cursurile Facultății de Filologie fără să obțină licența. Se angajează în învățământ predând la Școala de Surzi din Șiria, satul natal a lui Slavici, ca profesor suplinitor. Concomitent ocupă postul de redactor la stația locală de radio din Arad și redactor la ziarul local „Flacăra Roșie”. Din anul 1963 se stabilește în București și este angajat la Uniunea Scriitorilor, în diferite funcții administrative, până în anul 1989.
Din punct de vedere literar debutează în anul 1968 cu volumul de versuri „Nopțile risipitorului”. În anul 1970 publică volumul „Teama de oglinzi”, tot de versuri. Aceste două volume au fost suficiente pentru ca Mircea Micu să fie primit în Uniunea Scriitorilor în anul 1970.
În afara cărților de poezie a scris și numeroase cărți de proză. Romanul „Patima”, publicat în anul 1972, îl afirmă ca un prozator viguros. Regizorul Mircea Veroiu a ecranizat romanul sub titlul „Semnul șarpelui” (1982), film ce s-a bucurat de un mare succes. Criticii îl aseamănă cu Ion Agârbiceanu, Ioan Slavici sau cu Titus Popovici. Acest roman a fost tradus în poloneză și rusă.
Anul 1978 marchează debutul său în dramaturgie cu piesa „Avrama Iancu”, piesă ce a fost pusă în scenă pentru prima data la Teatrul Național din Cluj-Napoca. După anul 1989 este conducătorul revistei „Viața Capitalei”, inspector-șef al Direcției de Cultură a Capitalei și director, din anul 1992, al cotidianului „Cronica Română”. Scrie și publică articole și eseuri pe care le-a reunit în diverse volume.
Despre scrierile sale s-a scris și publicat mult. Mihai Ungheanu, Marian Popa, Nicolae Manolescu, Cornel Ungureanu sau Laurențiu Ulici l-au apreciat enorm. A colaborat la numeroase reviste literare și la diverse posturi de televiziune, fiind realizator de emisiuni de profil. Premiile literare nu l-au ocolit. Asociația Scriitorilor din București, Uniunea Scriitorilor, Ministerul Culturii și Academia Română au fost cele mai prestigioase instituții care l-au onorat.
Spuneam că am avut privilegiul de a-l cunoaște. Se întâmpla acest lucru în ultimii săi doi ani din viață, la cenaclul „Literatorul”. Am cunoscut o mare personalitate, un om calm, erudit. Figura lui, mereu aceeași, cu multă tristețe adunată între ochii vii, aducând cu actor comic celebru și care nu surâde, părea că are aceiași mască aproape impenetrabilă. Mai târziu aveam să găsesc un definitoriu portret al poetului Mircea Micu realizat de Cezara Adameșteanu: „Boemul trist care surâde”. Că a fost un boem nu mai încape nici o îndoială. Însă a fost un boem aproape solitar și rar s-a intersectat cu boemii celebri ai „Academiei singaporene” sau ai acelei perioade. Se afla în compania, de multe ori, a lui Nichita Stănescu, Fănuș Neagu, Grigore Hagiu, Nicolae Velea sau Ion Băieșu. Bineînțeles că l-a cunoscut și pe celebrul Ahoe, adică Tudor George, și pe Florin Pucă. Aflăm acest lucru din dialogurile sale cu Pușa Roth.
Dincolo de boemia sa, Mircea Micu a fost un scriitor de primă mână. După dispariția sa, Constantin Marafet a editat un număr special de omagiere al revistei „Vitralii” în care am scris, după ultima întâlnire de la cenaclu, următoarele: „A plecat singur, spre Universitate, pierzându-se silențios între mulții trecători. S-a îndepărtat încet, ca fumul din hogeag, care plutește încă mult timp deasupra locuințelor modeste și care se lasă cu greu dus de acolo de unde și-a început aventura. Față de cei care citeau în cenaclu avea aceiași poziție, indiferent dacă erau debutanți sau consacrați. De încurajare și bunăvoință pentru primii și ușor ironic, cu o finețe tristă, față de ceilalți dacă ceva îl nemulțumea”. Acesta a fost și va rămâne scriitorul Mircea Micu.
Revelație
Există, mai există, chiar există
În lumea asta tragică și tristă
O fată cu alura de artistă
Ce-și tamponează nasul c-o batistă.
Ea vine cu metroul și zâmbește
Elastică și suplă ca un pește
Și ochiul meu retina și-o mărește
Și mă închin, zicând: „Doamne ferește!”
De unde vine și încotro se duce,
Purtând însingurarea ca pe-o cruce?
Și surâzând, în jur, amar și dulce,
De parc-ar fi nepoata unui duce.
Există și o văd și-mi plâng de milă,
Sunt trist și ostenit, ca o cămilă;
Și-aș vrea să-i spun: „Frumoaso, mi-este silă
De vârsta mea incertă și umilă”.
O clipă, ca un fulger, mi se pare
Că m-a privit, zâmbindu-mi cu mirare;
Și eu, ca tigrul cu tocite gheare,
Tac resemnat în noaptea tot mai mare.
Sunt un bătrân. M-au și trecut pe listă,
Dar ea-i aici, aproape, și există
O fată singuratică și tristă,
Ce-și tamponează nasul c-o batistă.
Și coborâm, ne despărțim neutri,
Străini și resemnați ca niște nutri,
Dar toată noaptea o visez și-mi pare
Că-s liber ca un mic delfin în mare.
Dar nu-i nimeni
Șade mama și veghează
Pe un scaun, lângă foc.
Și oftând rememorează
Viața ei fără noroc.
Cum se mai scrumiră anii,
Zilele cum s-au mai dus,
Însoțind în golul zării
Zborul berzelor de sus.
Stele strălucesc departe
Tremurând pe bolta vastă.
Prins de grea singurătate
Bate vișinu-n fereastră.
Se ridică iute mama
Și deschide ușa larg
Dar nu-i nimeni. În fântână
Pică stele și se sparg.
Aud un clopot
Aud un clopot în Ardeal, departe,
Cum liniștea în două se desparte.
Bate prelung și dangătul îi sună
Ca și cum cineva ar bate-n lună.
Eu îl ascult sunând ca pe-o uimire
Din milenara lui neadormire.
Prin aerul de zvon electrizat
Pare că-i un suspin îndepărtat.
E ca suspinul dușilor țărani
Care-l tot trag de două mii de ani!
Nu pot să dorm și-ascult tăcut și pal
Cum bate lung un clopot în Ardeal…
Dor de cai
Eu sunt copilul ce visează
În orice noapte numai cai.
Sălbatici, nărăvași și tineri
Trecând spre mine în alai.
Coamele lungi, electrizate,
Îmi lasă dâre pe obraz
Și când nechează se-nfioară
Foșnind pădurile de brazi.
Aburul lor din nări brumate
Închipuie sub geam stafii.
Ei sunt uitarea amânată,
Sufletul foștilor copii.
Îi văd în bezna nopții mele
Cu insomnii fără temei
Și mi-e atât de dor de dânșii
Cum numai grecilor de Zei.
Risipire
Mă dau risipei lent, în doze mici,
Pradă nesățioaselor furnici
Ce-mi înfășoară trupul ca un brici.
Ce-a fost, e-nchis în ora de cleștar…
Am spart, cântând, pahar după pahar,
Tot învățând să râd tăcut și rar.
N-am fost în stare să urăsc nimic
Sortit să mă-ntronez și să abdic,
Să cad mereu și iar să mă ridic.
Acum mă duc încrâncenat și straniu
Iradiat de propriu-mi uraniu
Purtând o lacrimă în loc de craniu…