Educație

Proiecte europene la Colegiul Economic Buzău în domeniul educației școlare

Colegiul Economic Buzău a desfășurat o activitate diversificată în domeniul educației școlare în primul an de acreditare Erasmus+. Activitatea a constat, pe de o parte, în organizarea de mobilități dedicate elevilor – cum sunt cele desfășurate în Grecia -, iar pe de altă parte  a fost participarea la proiecte a cadrelor didactice interesate să implementeze și la Buzău modele educaționale performante, care ar ajuta la o dezvoltare mai bună a competențelor elevilor și la o integrare a acestora mai facilă pe piața europeană a muncii.

Pentru a implementa noutăți în domeniul educației școlare, cadrele didactice ale Colegiului Economic au experimentat pentru o săptămână un alt sistem educațional. Este vorba despre sistemul educațional din Portugalia, în cadrul proiectului „Job shadowing”. De asemenea, cadre didactice ale Colegiului Economic au avut ocazia să experimenteze în Islanda o abordare multidisciplinară a activității educaționale. Este vorba de această dată de participarea la proiectul „Culture&Heritage in Iceland”, care a constituit o experiență de învățare deosebită pentru cadrele didactice buzoiene, pe de o parte pentru că au cunoscut istoria și cultura țării gazdă, dar și  stilul lor de viață sustenabil, în strânsă legătură cu natura și cultura, pe care le respectă, oferindu-le un model de urmat. Pe de altă parte, la finalul cursului, profesorii buzoieni au devenit mai încrezători în a trece de la idee la acțiune, în a lucra în echipă, în a motiva elevii și membrii comunității locale în conservarea naturii și a culturii.

Proiectele la care au luat parte în mod direct elevii au avut drept obiective conștientizarea importanței mediului ca element esențial în viața noastră, cu identificarea riscurilor care îi amenință integritatea și importanța sa ca resursă esențială, în vederea utilizării durabile. De asemenea, activitățile au mai urmărit și creșterea accesului elevilor  pe piața muncii, dezvoltarea competențelor sociale și antreprenoriale ale acestora, dezvoltarea în rândul elevilor și a profesorilor de noi competențe digitale și media literacy. De asemenea, s-a avut în vedere ca activitățile desfășurate să creeze un interes crescut  al elevilor  cu privire la patrimoniul natural și cultural al oamenilor în Europa, încercând să favorizeze și înțelegerea modului în care patrimoniul a influențat identitatea și valorile naționale.

Întotdeauna feedbackul elevilor implicați în activități europene a fost  important pentru profesorii coordonatori de la Economic, care au luat în considerare sugestiile acestora. Iată și câteva dintre opiniile copiilor:

  • Sidonia: Nu credeam că poate exista o experiență în această viață care să îmbine problemele cu care se confruntă planeta și schimbul de experiență cu colegi din alte țări. Am învățat să comunic mai bine, am învățat să îmi prețuiesc mai mult țara în care trăiesc și  să încerc să fac o schimbare așa cum pot, deoarece schimbarea începe cu noi. Proiectul la care am participat a abordat o temă sensibilă cu care se confruntă pământul, pădurile și amenințările adresate acesteia.
  • Alexandru: „Keep the forest alive” a fost primul meu proiect Erasmus, dar unul foarte frumos. Pot spune ca mi-am îmbunătățit vocabularul la limba engleză, mi-am făcut prieteni noi, am vizitat locuri noi, am fost gazda unei familii din Grecia și am trăit cu membrii ei momente speciale. Am învățat cuvinte noi, tradiții, mâncăruri tradiționale, cum este sistemul  educațional elen. Cu siguranță, din acest proiect am rămas cu amintiri frumoase și cu noi prietenii prețioase.
  • Theo: Această experiență este unică din punctul meu de vedere. Mi-am făcut prieteni noi, am realizat numeroase activități interesante precum „treasure hunting”, cântatul ori plantarea unui măslin… Consider că acest proiect nu este despre loc, ci despre etape, prietenii și amintirile pe care ți le creezi cu ceilalți elevi. Această mobilitate a fost ocazia perfectă să îmi exersez engleza și să capăt încredere, curaj; am învățat lucruri noi importante.

Care sunt proiectele europene la care au participat elevii de la Economic

În proiectul „OUR GREEN HABITS”, desfășurat  în Kalamata/ Grecia au participat 10 elevi însoțiți de trei profesori, iar în proiectul  „KEEP THE FOREST ALIVE”, în Chortiatis/Grecia, au fost implicați 11 elevi, coordonați de trei profesori. Ambele mobilități dedicate elevilor au urmărit obiectivele pe care școala le-a stabilit la depunerea candidaturii.

Este vorba despre obiective care privesc conștientizarea importanței mediului ca element esențial în viața noastră, identificând riscurile care îi amenință integritatea și importanța sa ca resursă esențială, în vederea utilizării durabile. Elevii au primit în cadrul proiectului informații despre efectele schimbărilor climatice suprapuse peste comportamentul defectuos al omului față de mediu care creează probleme de lungă durată.Elevii și profesorii au învățat despre consumul responsabil și despre economia circulară, care devine tot mai mult varianta optimă pentru un viitor mai sustenabil. Elevii au promovat modalități de a reduce impactul activităților omului asupra mediului. Profesorii au realizat un schimb și transfer de bune practici în domeniu de la școlile partenere.

Un alt obiectiv a fost creșterea accesului elevilor  pe piața muncii și a afacerilor prin dezvoltarea de noi competențe sociale și antreprenoriale. Ei au avut ocazia să  identifice idei de afaceri din domeniile aplicabile în mediile rurale și defavorizate, afaceri virtuale. De asemenea, prin proiect s-a dorit dezvoltarea în rândul elevilor și profesorilor de noi competențe digitale și media literacy de accesare și utilizare a platformelor on line pentru învățare, muncă și mobilitate hibridă și virtuală. S-a reușit identificarea de noi modalități de utilizare a noilor tehnologii și aplicarea de metode și strategii inovatoare de predare de către profesori.

Nu în ultimul rând, proiectele au ajutat la determinarea interesului elevilor de la Economic cu privire la patrimoniul natural și cultural al oamenilor  în Europa și înțelegerea modului în care patrimoniul a influențat identitatea și valorile.  „Am identificat și s-au pus în practică noi instrumente metodologice care folosesc ca punct de plecare resursele naturale și culturale locale și care permit o abordare holistică și multidisciplinară a activității educaționale într-un mod deschis, flexibil și coordonat care permite învățarea competențelor secolului XXI. Promovarea creativității și antreprenoriatului ca atitudini necesare pentru promovarea și evaluarea mediului și a patrimoniului cultural material și imaterial poate constitui o noua strategie didactică mai eficientă pentru elevi și o provocare pentru profesori”, spun cadrele didactice.

„Our Green Habits” a fost  un proiect de succes pentru Economic, fiind îndrăgit de elevi. El a abordat unele dintre cele mai actuale subiecte, respectiv protejarea mediului înconjurător și schimbarea atitudinii tinerilor în această privință. Grupul de zece elevi, însoțit de trei cadre didactice, s-a deplasat în Kalamata, Grecia, iar în cele cinci zile petrecute acasă la greci, parteneri în program, au fost foarte încărcate cu activități variate, care au permis copiilor să cunoască și din tradițiile gazdelor, dar și să discute cu antreprenori care au ales pentru scopul lucrativ activități care sunt eco-friendly.

„Am putut vizita Primăria din Kalamata și copiii au fost primiți cu ospitalitate de către oficialități, consilierii prezentându-le și strategia de reciclare centralizată la nivelul orașului precum și alte planuri de viitor. Am vizitat împrejurimile, am lucrat cu reprezentanți ai centrelor de protecție a mediului, au învățat cum să își schimbe obiceiurile zilnice astfel încât să devină mai verzi și să economisească resursele limitate pe care le împărțim, au testat PH-ul apei asistați de specialiști, au făcut prezentări despre obiceiuri verzi deja practicate în România și Grecia, au fost invitați la ore de franceză, engleză, germană dar și de informatică și robotică. Dincolo de asimilarea unor noi cunostințe în materie de protecția mediului, schimbări climatice și cauzele ce duc la aceste efecte nedorite, elevii au fost foarte încântați să locuiască la familiile elevilor greci implicați în proiect și cunoscând astfel îndeaproape ceea ce înseamnă cultura și tradițiile locale”, povestesc cadrele didactice buzoiene.

În ceea ce privește cel de-al doilea proiect similar, „Keep the forest alive”, activitățile au fost alese cu grijă, fiind pe placul tuturor elevilor. Totodată, cei trei profesori însoțitori ai grupului de 11 elevi din România și profesorii din Grecia au avut încă o dată ocazia să dovedească faptul că au o colaborare fructuoasă, atingând toate obiectivele vizate.

Câteva dintre activitățile derulate în mobilitatea din Chortiatis/Grecia, menționate de cadrele didactice buzoiene se referă la „prezentări ale plantelor din pădurile noastre și a modului de utilizare a acestora, prezentări privind importanța zilei de 1 Mai și a modului în care este sărbătorită această zi în fiecare țară, vizita de studiu- dezvoltare sustenabilă într-un mare oraș: Thesaloniki, vizită la centrul Europe Direct a însemnat o adevărată lecție despre dezvoltarea durabilă, economia cir-
culară și cum putem noi contribui la European Green Deal, elevii au fost angajați într-un joc Kahoot despre dezvoltarea durabilă și măsurile ce sunt întreprinse în Thesaloniki pentru a proteja mediul înconjurător. De asemenea, trebuie să amintim și de vizita la Primăria Pylaia Hortiati, unde elevii au cules informații despre politica de reciclare a comunității, de la cei doi viceprimari. Vizita la Grădina Botanică a Universității <Aristotel> din Thessaloniki, unde elevii și profesorii au aflat informații noi despre speciile de arbori endemice ale Greciei sigur nu o vor uita. Fără îndoială, elevii au apreciat workshopul organizat în bucă
tăria școlii unde elevii au învățat să facă dulceață de căpșuni după o rețetă tradițională. Nu în ultimul timp, ei au <construit> împreună <copacul prieteniei>, ca o formă de evaluare a mobilității de proiect. Conform obiectivelor proiectului, nu au lipsit nici vizitele la antreprenori locali, copiii având astfel adevărate exemple de afaceri sustenabile”.

„Job shadowing” în Portugalia, pentru profesorii de la Economic

Două cadre didactice al Colegiului Economic au fost parte a unei mobilitați de tip Job Shadowing în Portugalia, insula Terceira, unde au experimentat pentru o săptămână un alt sistem educațional.

„Mobilitatea profesorilor pentru un Job Shadowing este o modalitate modernă și eficientă de perfecționare a cadrelor didactice dar și o resursă importantă pentru elevii beneficiari ai acestui proces de a obține noi competențe utile, atât în plan personal, cât și profesional. Nevoia unor abordări didactice interesante, atractive, pentru fiecare elev, cu finalitate practică, apare ca o necesitate a creșterii eficienței actului educativ, prilej pentru cadrele didactice participante de a-și îmbogăţi cunoștinţele metodice, cele profesionale și personale, culturale și lingvistice cu accent pe metodele de lucru cu elevii . Astfel au fost obținute informaţii cu privire la sistemul de învăţământ portughez, valorile și tradiţiile culturii portugheze și au participat la evenimente ale școlii partenere, Escola Francisco Ferreira Drummond Terceira”, spun cadrele didactice de la Economic.

Obiectivul principal de dezvoltarea profesională a cadrelor didactice a fost atins prin participarea la activități ca observatori sau implicate direct în activitate, prin însușirea unor noi metode activ-participative, de predare-învățare și evaluare, utilizate în cadrul cursurilor pentru a crește interesul tuturor elevilor și adaptarea stilului lor de predare la cerințele elevilor, dar și la cele ale pieței muncii europene  și reducerea absenteismul și abandonul școlar. Programul ala care au participat cadrele didactice buzoiene a cuprins vizita la școala parteneră, participarea la  diferite cursuri pe discipline și cu tipuri de lecții diferite, la organizarea și realizarea de activități interdisciplinare dar și extrașcolare.

„Culture&Heritage in Iceland”

Doi profesori ai Colegiului Economic Buzău au participat la cursul „Culture and Heritage in Iceland, a sustainable lifestyle connected with the local environment” pentru a-și dezvolta competențele digitale, dar și pentru a descoperii noi instrumente metodologice necesare într-o abordare multidisciplinară a activității educaționale.

Cursul „CULTURĂ ȘI PATRIMONIU” a acoperit toate nevoile ciclului de realizare a unui proiect pentru a conserva elemente le patrimoniului local în strânsă legătură cu o dezvoltare durabilă. Obiectivele concrete ale cursului, spun cadrele didactice au fost: îmbunătățirea cunoștințelor despre modul de creare a unor  proiecte de conservare și de promovare a integrării europene bazate pe cultura locală; formarea de profesori interesați de conservarea patrimoniului local; transferul de bune practici identificate la participanți, într-un mod satisfăcător, către propriile școli; consolidarea colaborării europene și a realizării de rețele între participanții la curs.

„Printre obiectivele urmărite s-au numărat conștientizarea importanței mediului ca element esențial în viața noastră, identificând riscurile care îi amenință integritatea și importanța ca resursă esențială, în vederea utilizării durabile, determinarea interesului elevilor noștri cu privire la patrimoniul natural și cultural al oamenilor în Europa și înțelegerea modului în care acesta ne-a  influențat identitatea și valorile, dezvoltarea în rândul elevilor si profesorilor de noi competențe digitale și media de accesare și utilizare a platformelor on line pentru învățare, muncă, mobilitate hibridă și virtuală, identificarea și punerea  în practică de noi instrumente metodologice care folosesc ca punct de plecare resursele naturale și culturale locale, care să permită o abordare holistică și multidisciplinară a activității educaționale”, precizează cadrele didactice de la Economic.

Startul activităților derulate în Islanda a fost dat de prezentarea participanţilor, a şcolilor implicate în proiect, a  regiunilor în care sunt situate, urmate de o scurtă istorie a țării gazdă.  Grupul internațional a vizitat centrala geotermală HELLISHEIDI GEOTHERMAL POWER PLANT, vizită care le-a oferit posibilitatea să descopere cum sunt folosite resursele naturale într-un mod sustenabil, pentru a produce energie electrică, cu o influență minoră asupra mediului înconjurător.

O altă activitate dinamică și interesantă a fost vizita la o fermă tradițională, A TURF FARM, astfel s-a putut realiza conexiunea cu trecutul, cu patrimoniul cultural al țării gazdă.  Aceasta a fost urmată de un atelier de lucru, în cadrul căruia participanții au pus în practică noile cunoștințe dobândite, creând un program cultural ce urmează a fi implementat în școlile cursanților. Din program nu a lipsit vizita la Parlamentul islandez, care i-a ajutat pe profesori să cunoască unul dintre cele mai performante sisteme democratice.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker