Educație

Profesor buzoian, despre reducerea numărului orelor de Istorie în școli: „Cum putem să mai dezvoltăm copiilor noștri conștiința națională?”

Planurile-cadru pentru liceu au fost lansate în dezbatere publică pe 5 ianuarie, iar profesorii de specialitate sunt contrariați de faptul că numărul orelor de Istorie riscă să fie redus.

În prezent, România continuă să fie singurul stat membru al Uniunii Europene, în care, conform statisticilor publicate de către Consiliul Europei, de rețeaua EURYDICE, elevii învață în medie o oră de Istorie pe săptămână, deopotrivă la gimnaziu și liceu, în timp ce în celelalte state membre ale blocului comunitar și nu doar, în Planurile – Cadru, sunt prevăzute între două-trei și chiar patru ore la Istorie (Germania, Ungaria, Marea Britanie). Cu toate acestea, începând de anul școlar viitor, elevii români ar putea face chiar mai puține ore de Istorie.

Alături de cadre didactice din toată țara și de membri ai Academiei Române, și profesorii buzoieni își exprimă nemulțumirea față de Planurile-Cadru propuse de Ministerul Educației. Unul dintre aceștia este Elena Năstăsoiu, profesor de Istorie la Colegiul Hasdeu.

„Nu se poate ca la o clasă de Științe Sociale să îmi lași o oră de istorie”

„Eu, alături de alți colegi de-ai mei, ne-am gândit să trimitem la Parlament și la Guvern niște observații ale noastre. Este absolut strigător la cer ce se întâmplă. Și nu vorbesc doar eu, în calitate de profesor de Istorie, care pot fi subiectiv, ci din punctul de vedere al obiectivelor și scopului enunțate chiar de Legea Educației. Nu se poate ca la o clasă de Științe Sociale să îmi lași o oră de Istorie, dar să lași două ore de ­Mate­ma­tică. Nu se justifică din punct de vedere al opțiunii copilului, în ceea ce privește orientarea în carieră. Pe de altă parte, vorbim de învățământul vocațional, unde avem 0,5 ore. Oare copiii aceștia chiar nu mai trebuie săștie nimic din ceea ce înseamnă istorie?”, a declarat, pentru OPINIA, Elena Năstăsoiu, profesor de Istorie la Colegiul Hasdeu.

Concret, în ceea ce privește orele de Istorie, Planurile-Cadru propuse arată în felul următor:

  • Varianta 1- clasele IX-XII – PROFIL REAL: câte o oră trunchi comun
  • Varianta 2 – clasele IX-XII – PROFIL REAL: câte o oră trunchi comun
  • Varianta 1- clasele IX-X – PROFIL UMAN: câte o oră (Matematica câte 2 ore)
  • Varianta 2 – clasele IX-X – PROFIL UMAN: câte o oră (Matematica 2 ore)
  • Varianta 1 – clasele XI-XII – PROFIL FILO­LOGIE: câte 2 ore; la ȘTIINȚE SOCIALE: câte 2 ore (Matematică 2 ore la clasa a XI și o oră la clasa a XII)
  • Varianta 2 – clasele XI-XII – PROFIL FILOLOGIE: câte o oră; la ȘTIIN­ȚE SOCIALE: câte o oră.

„Cum să ne mai în­deplinim rolul? Gândiți-vă că predarea în sine a unor evenimente majore din trecutul omenirii necesită timp (nu doar o oră pe săp­tămână la profil uman), strategie și mijloace adecvate în înțelegerea faptelor istorice, tocmai ca elevul, viitorul cetățean de mâine, cu dreptul de a alege și de a fi ales, să poată percepe valoarea și impactul unor personalități și fapte, să fie capabil să ia repere în recunoașterea și stabilirea unor asemănări între diferitele contexte politice, sociale, economice. Copiii de azi sunt cea mai mare bogăție a noastră, cu cât investim mai mult suflet, minte, carte, cu atât șansele noastre de a străluci ca națiune sunt mai mari. Dar ce putem face când decidenții noștri uită de rolul important pe care îl are Istoria ca reper civic, moral și atitudinal?! Cum putem să mai dezvoltăm copiilor noștri conștiința națio­nală și iubirea de țară atât de necesare în edificarea unei societăți puternice și stabile, fără înțelegerea celor petrecute în trecutul nostru?”, a mai declarat profesorul Elena Năs­tăsoiu.

„De ce am ajuns să studiem doar Istoria nu și Istoria românilor?!”

Cadrul didactic al Co­legiului Hasdeu trage un semnal de alarmă și vizavi de „gene­ralizarea ” istoriei, după ce elevii nu mai studia­ză separat Istoria ro­mânilor.

„Pe de altă parte, nu mi se pare normal ca la profil uman, unde elevii au venit din dorința de a urma o carieră în această direcție, să se impună stu­dierea Matematicii cu două ore în trunchiul comun, adică obli­gatoriu, în timp ce Istoria are o oră, mă refer la clasele IX și X, iar la clasa XI, aceeași situație. Fiecare materie are importanța ei, dar trebuie să o adaptăm profilului și specia­li­zărilor. Copiii de la Științe Sociale au nevoie de studiu aprofundat al Istoriei, nu doar din perspectiva cerințelor programei și a examenului de bacalaureat, dar și din punct de vedere al orientării socio-profesionale a acestora, care aleg să urmeze facultăți unde Istoria este solicitată. Pe de altă parte, se remarcă o tendință de a generaliza Istoria, fără a mai acorda o atenție sporită celei na­ționale. De ce nu mai avem pe manualele noastre de liceu Istoria românilor? De ce am ajuns să studiem doar <Istoria>, nu și <Istoria românilor>?!”, mai spune profesorul Elena Năstăsoiu.

4 Comentarii

  1. Din fericire, m-am vindecat de naționalism pe la 18 ani. De curiozitatea față de istorie nu m-am vindecat nici acum, cu toate că doamna profesor și-a dat silința în această direcție. Poate n-am dreptate și în zilele astea a ajuns un dascăl mai bun, n-am de unde ști. Diferența dintre noi e că, deși și eu lucrez cu și educ copii, eu nu fac propagandă nici unui partid.

    Dacă vrei să creezi „conștiință națională”, nu predai doctrină și domnitori care s-au bătut cu turcii, predai istoria românilor într-un context global. Asta înseamnă mai ușor cu anii și bătăliile și bisericile lui Ștefan cel Mare, mai mult despre lucruri care ne-au afectat profund existența (cum ar fi unde a dus naționalismul acum 90 de ani și ce e aia comunism) și mai mult despre cum se conectează istoria noastră la cea europeană.

    M-am uitat pe programa francezilor, și ei insistă foarte mult pe Uniunea Europeană, mult mai mult decât pe Ludovici. Noi încă n-am ieșit din paradigma tătucilor și a eroilor.

    PS. un pic de matematică (predată bine) nu strică nimănui. nici măcar unui avocat sau profesor de istorie 🙂

  2. Obiectivul noii ere mioritice este unul foarte clar: deznationalizarea romanilor.
    In mare parte s-a si reusit.

  3. Doamne Fereste.

    Doamna profesoară demonstrează că are atat vocatie de dascăl, conștiință națională si spirit civic.

    La “aur” este doar circ si oportunism.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker