Medalion literar / Șlefuitorii de cuvinte – FLORENȚA ALBU
Poeta și memorialista Florența Albu s-a născut la data de 1 decembrie 1934 în satul Floroaica, comuna Vâlcelele (în trecut Crucea), din județul Călărași. A fost fiica lui Ion și a Mariei Albu, țărani înstăriți, situație de pe urma căreia a avut de suferit atât în ceea ce privește efectuarea studiilor cât și a debutului literar.
A absolvit Liceul Gheorghe Șincai din București (1952), după care a urmat Facultatea de Filologie din Capitală (1952 – 1957). După ce termină studiile universitare este, timp de șase ani, șomeră, având totuși colaborări la diferite gazete.
După ce, în anul 1959, i se refuză publicarea unui volum de versuri dedicat Bărăganului, reușește să debuteze editorial cu volumul „Fără popas” la Editura pentru Literatură, în colecția „Luceafărul”, cu o prefață de Maria Banuș. Anterior, în anul 1955, debutează publicistic în revista „Tânărul scriitor”. În anul 1962 îi apare volumul de reportaje „Câmpia soarelui”. Florența Albu a lucrat numai în presă: la ziarul Scânteia Tineretului (1963 – 1965) și la revista Viața românească (1965 – 1995). A mai publicat, de-a lungul anilor, câteva volume de versuri, atât înainte, cât și după anul 1989, dar și un jurnal, în două volume, „Zidul martor” (1970-1990) și (1994).
Claudiu Komartin, unul dintre criticii mai tineri care se apleacă cu multă atenție asupra unor scriitori aparținând altor generații, scria: „Deși prolifică, Florența Albu rămâne o scriitoare subestimată, iar literatura sa rămâne într-un nedrept secundariat și după 1989”. Iar Ion Pop, în urma apariției volumului de versuri ,,Aurolac” (1997) nota: ,,Niciun alt poet român nu s-a apropiat atunci de realitatea imediată, cu o voce răvășitor demascatoare a noilor stări de lucruri, în consecința dubioaselor evenimente ale Revoluției puse tot mai frecvent între ghilimele”. Despre poezia sa au mai scris nume mari ale literaturii române: Iorgu Iordan, Ion Băieșu, Marin Preda, Nicolae Manolescu, Eugen Simion, Lucian Raicu, Laurențiu Ulici ș.a.
În afara propriilor volume tipărite, Florența Albu se mai găsește publicată și în limba germană. În anul 1969 poeta îl descoperă pe scriitorul țăran Toader Hrib, a cărui lucrare, „Cronica de la Arbore”, a editat-o. Nu prea a avut parte de premii literare. În anul 1980, Asociația Scriitorilor din București i-a oferit un premiu. Ultima carte semnată de Florența Albu este antologia foarte selectivă „Austru” (1999).
În anul 2000, pe 3 februarie, poeta se stinge din viață pe un pat al Spitalului Fundeni și este înmormântată în comuna Gruiu din județul Ilfov. Despre trecerea sa prin astă lume există, în afara mormântului, o placă memorială la intrarea în imobilul din Piața Rosetti, care amintește de ea. Și din poezia sa m-am adăpat atunci când eram foarte tânăr, iar revistele literare și anumite ziare ne mențineau tonusul. Erau anii când explodau pe firmamentul literaturii române Nichita Stănescu, Ana Blandiana, Ilie Constantin, Marin Sorescu, Constanța Buzea, Ileana Mălăncioiu și mulți alții care au devenit adevărate stele ale literaturii române, cunoscuți sub titulatura generația șaizecicistă. Poezia sa de tinerețe, elegiacă și nostalgică după câmpia Bărăganului, devine treptat plină de neliniști amintind de Bacovia, ca pe final să fie o voce demascatoare a relelor ce au avut loc în societățile traversate de poetă. Ceea ce este dureros este faptul că în cei 21 de ani care au trecut de la decesul său nimeni nu a avut puterea, interesul și curajul de a reedita măcar un volum al său. De pierdut au cititorii tinerei generații și literatura română.
Pas pe loc
Aceeași muzică
acceași mahala
de Orient – de Occident
același Nastratin plimbându-și
fală și mizerie
lehamite și foame laolaltă
același spirit dedulcit la lene
ori bășcălie veche
același joc pe loc –
nisip istoric
hulă măcinare
același pas pe loc pe loc pe loc…
Crepuscul
Ora fără umbre. Ora
cu fruntea netedă.
Lacul și plopii încheie lupta
cu vântul.
Lumina se cunoaște
îmbogățită-n nadir.
E-o limpezime-a visului întors
din confruntările cu fiecare clipă vie;
e-o claritate – a pietrei, în statui,
și-a gândului
în amintire.
și eu iubesc această oră
a echilibrului,
în care fiecare om e-un sunet plin
și un ecou
al celorlalți.
Mâinile
Mâinile repetau gesturile,
– tata semăna, săpa,
aprindea focul,
prefira sămânța dintr-o mână în alta,
strângea, risipea,
mângâia – niciodată n-am să știu
ce mângâia, plecând –
închidea poarta
și nu întorcea niciun semn
pentru noi, rămași în prag.
Cuvintele muriseră întâi,
mai trăiau gesturile,
mâinile repetându-le până la istovire,
îndreptându-le încă,
încet, cu grijă, cu sfințenie –
așa se taie pâinea, așa se seamănă,
așa se aprinde focul;
până la grație și abstract,
până la sensul definitiv:
Semănatul,
Mângâierea,
Închinăciunea,
Închisul porții.
Luciditate
Ne vom îndepărta curând,
De-acum ne sunt buzele vechi
și vorbele nu-și mai înlănțuie mâinile
și în tăceri simțim suind un frig
ca din adâncuri de fântâni ecoul.
Iată ochii-apele lor clătinate
și cearcănele de amurguri
în care tremură nesigure și se îneacă
dorințele și amintirea.
O să ne-ndepărtăm
și într-o zi
vom fi ca sudul și ca nordul
când dintre ele pleacă
păsările verii…
Iulie
Iulie. Pace pământului.
Pace apelor. Pace ierbii
și bălăriei. Nesomnul meu
cu o cicoare în zori.
Puțina omenire a satelor
trecând peste matca secată,
peste viiturile vremii.
Singurătatea lor, singurătatea
mea în poezie.
Urcă fata morgana, strălucită
capcană. Târziu din toate părțile.
Noi vom muri aici,
închiși din toate părțile
de libertate, câmpie,
exil deschis în patru vânturi…
Pace pământului, pace ierbii,
nălucirilor, setea, mersul în cerc,
aria de rotit
de măcinat stele.