Educație

Învățământul – între dispute on-line și off-line

Continuă seria disputelor în urma deciziei ministrului Educației de a ­tri­mite elevii în vacanță forțată și de a nu trece școlile în on-line. După ce actualul ­mi­nistru, Sorin Cîmpeanu, a motivat alegerea spunând că viteza scăzută a internetului a fost unul dintre motive, cei de la Autoritatea de Reglementare în Comunicații (ANCOM) și Institutul Național de Statistică (INS) îl contrazic vehement.

Astfel, ministrul Educației declara recent că nu este de acord cu învăță­mântul on-line, din mai multe motive, iar una dintre cauzele invocate a fost viteza slabă a internetului, la nivel național. „Evident că nu sunt susținătorul învățământului online cât nu avem nici conectivitate generalizată de nivel înalt, n-avem nici echipamente adecvate pentru toți copiii acestei țări, nu avem nici platforme de evaluare, nici conținut digital și nici n-avem toți profesorii formați pentru învățământul online”, declara acesta pentru realitatea.net. Într-o altă declarație, ministrul a adău­gat că „viteza minimă la internet pentru a avea învă­țare online este de 100 Megabiți pe secundă (Mbps), viteză pe care o avem doar în jumătate din teritoriul țării. Sub această viteză se pot trimite, cel mult, teme pe WhatsApp”, conform adevarul.ro.

Răspunsul celor de la ANCOM nu a întârziat să apară, spunând că „din cele aproape 3 milioane de preș­colari și elevi din România, un milion sunt în mediul rural, unde, în general, există probleme cu conectivitatea”. ANCOM a mai tran­smis și parametrii tehnici ai principalelor aplicații de învățare online, precum Zoom, Teams sau Webex, care funcționează cu viteze de 3-4 Megabiți pe secundă, adică de 30 de ori mai mici decât a susținut inițial mi­nistrul.

Mai mult decât atât, ANCOM a menționat că acest tip de aplicații func­ționează pe orice fel de conexiune fixă sau mobilă (3G, Wi-Fi, internet fix). „ANCOM a precizat că, potrivit celui mai recent raport privind calitatea serviciului de acces la internet, pe parcursul anului 2020, vitezele de download medii înregistrate pentru ­cone­xiuni mobile (de pe telefon ori tabletă) s-au încadrat în intervalul 16,1 – 37,6 Mbps, iar cele de upload, în intervalul 5,4 –13,2 Mbps. Conform aceluiași raport, viteza medie de download la nivel național pentru serviciul de acces la internet la punct mobil a fost, în 2020, de 24,2 Mbps și viteza medie de upload la nivel național, de 10,2 Mbps”, conform adevărul.ro.

Și Institutul Național de Statistică vine cu date suplimentare cu privire la acoperirea națională a semnalului, care contrazic spu­sele inițiale ale ministrului: „În anul 2020, 78,2 la sută dintre familiile din România au avut acces la rețeaua de internet de acasă, în creș­tere față de anul 2019 cu 2,5 puncte procentuale. În fine, 60,9 la sută dintre aceste familii locuiesc în mediul urban”.

Este, totuși, posibil să existe o fărâmă de adevăr în spusele ministrului, deoarece un raport al World Vision România publicat în luna martie a acestui an a relevat motivele pentru care copiii nu au participat la cursurile online: lipsa de dispozitive electronice, lipsa accesului la internet, lipsa de pregătire a profesorilor pentru ore online.

Secretarul de stat în Ministerul Educației, Sorin Iona a declarat că orele afe­rente acestei perioade vor fi recuperate în perioada 3-10 ianuarie, dar și în săptă­mâna cu „Școala Altfel”. „Numărul de săptă­mâni de cursuri rămâne neschimbat. Nu modificăm datele examenelor națio­nale și obiectivul principal a fost ca două săptămâni – care ar fi fost foarte probabil să se desfășoare în online pentru majoritatea copiilor sau pentru toți copiii din țară – să fie înlocuite cu două săptămâni în care sper să putem veni fizic la școală, atât în ianuarie, cât și în aprilie, în cazul în care rata de infectare scade foarte mult”, a mai declarat acesta într-o conferință de presă.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker