Educație

Hasdeiana Carla Sava, președintele Clubului Interact: „Un copil care intră în voluntariat în timpul liceului va deveni un om care se va implica și mai târziu”

Clubul Interact a continuat, și anul acesta, tradiția celui mai îndrăgit eveniment care dă ocazia buzoienilor să își exprime sentimentele prin intermediul unor scrisori. Având în vedere contextul actual al pandemiei, a treia ediție „Spune ce simți” s-a desfășurat în mediul online. În ciuda așteptărilor, proiectul a avut un impact mai mare decât în anii precedenți, pentru că oamenii au putut trimite scrisori în toată țara.

Între 7 și 14 februarie, peste 6.200 de scrisori au fost trimise prin intermediul unui formular, urmând ca apoi să fie livrate în format digital pe platformele de socializare în perioada dintre Valentine’s Day și Dragobete. Timp de zece zile, tinerii au așteptat cu nerăbdare să primească scrisorile pregătite chiar de membrii clubului. Evenimentul s-a bucurat de un real succes, întărind relațiile de prietenie și iubire dintre cei ce au trimis scrisori și destinatarii acestora. Clubul a primit numeroase mesaje de mulțumire și apreciere pentru șansa acordată.

Această acțiune, la care au aderat peste 6.000 de adolescenți buzoieni și nu numai, poate fi, dincolo de mesajul în sine al păcii și iubirii de semeni, și un  bun exemplu despre cât de mult contează în dezvoltarea personală a tinerilor participarea lor la activități nonformale, chiar dacă acestea par o simplă joacă de copii. Președintele Interact, Carla Sava, elevă în clasa a XI-a a Colegiului Național „B.P. Hasdeu”, împărtășește cititorilor OPINIA, într-un interviu, din experiența ei din cadrul Clubului și explică ce înseamnă, în dezvoltarea adolescenților, participarea la activități de voluntariat, la proiecte de educație nonformală. În cazul ei, după cum ne-a mărturisit, acest lucru a însemnat chiar schimbarea opțiunii în ceea ce privește alegerea viitoarei profesii. Nu în ultimul rând,  întâlnirile din club  au însemnat  și lucruri serioase de pus la cale, dar și un bun prilej de a se lega prietenii .

Reporter: Ce este clubul Interact Buzău?

Carla Sava: Clubul face parte din districtul  Interact România 2241, care cuprinde grupuri din România și Republica Moldova. Interact este ramura junioară a Rotary, clubul care se află peste tot în lume. Sunt înființate circa 400 de cluburi Interact în țară cu care colaborăm. Avem prieteni la Interact București, Iași, Vaslui etc. și este interesant de colaborat cu ei. În Clubul Interact suntem, în acest moment, 80 de membri și suntem copii din șase licee din oraș: „Eminescu”, „Hasdeu”, „Arte”, „Pedagogic”, „Economic” și „Sportiv”, ponderea cea mai mare a lor, 30 de membri, fiind de la „Hasdeu”.

Interact Buzău, ramură junioară a Rotary, este o organizație non-guvernamentală care din 2016 ajută la dezvoltarea generației tinere și comunității buzoiene. În fiecare an, clubul primește adolescenți cu idei noi și dornici de schimbare.

Rep: De unde a pornit și cum a evoluat acest proiect al scrisorilor trimise între 14 și 24 februarie, adică între cele două zile în care se sărbătorește ziua îndrăgostiților?

C.S.: Este a treia ediție. Idea nu a fost a noastră la început, în urmă cu trei ani. Ideea este preluată de la un club din Vrancea, tot Interact, și am dorit să o realizăm, considerând că va interesa și tinerii din Buzău. Nu ne așteptam, însă, ca în primul an să aibă un impact atât de mare; în primul an am avut 1.000 de scrisori. De aceea, am vrut să trimitem doar câtorva licee în care noi aveam reprezentanți din orașul Buzău; în cele din urmă au ajuns o mulțime de cereri la noi și ne-am extins în județ.

Până în urmă cu un an proiectul s-a adresat doar elevilor de liceu, de la unitățile de învățământ din județ. Am realizat acest lucru împreună cu Consiliul Județean al Elevilor. Noi le-am dat scrisorile și ei le-au împărțit reprezentanților pe licee. Anul trecut a fost tot o variantă fizică și au fost circa 4.000 de scrisori, pe care le-am livrat, la fel, fizic.

Anul acesta toată activitatea noastră s-a desfășurat online, chiar dacă în februarie am început școala fizic. Și Consiliul Județean al Elevilor se reunea în februarie online și am zis să facem totul on­line. Nu ne așteptam să prindă la fel de bine, pentru că una este să primești o scrisoare în mână și alta este să o primești  pe Instagram, așa cum am făcut noi. Am primit peste 6.200 de scrisori. Și pentru că a fost varianta online, ne-am gândit că putem să livrăm oricui și am trimis la linkul respectiv unei categorii mai mari de participanți, de aceea am avut probabil mai multe scrisori.

Rep: Care a fost procedura livrării mesajelor pe care le-ați primit de la adolescenți?

C.S.: A fost un formular pe care noi l-am pus pe Instagram, care cuprindea trei câmpuri, unde trebuiau completate numele și prenumele persoanei căreia îi livrezi scrisoarea, linkul de Instagram sau numere de WhatsApp sau adrese de Facebook și mesajul.

Noi am avut o echipă de media extraordinar de bună, care ne-a creat niște template-uri de scrisoare (n.r., model de pagină web, ce include porțiuni prestabilite în care se pot introduce texte). Am copiat textul trimis de participanți, l-am așezat în varianta de scrisoare care se deschide, de postcard, în funcție de cât de mare era textul de tipărit, le-am salvat și le-am trimis de pe contul Interact.

Momentul preluării mandatului de președinte al Interact

Rep: Este interesantă ideea pe care a-ți promovat-o, de a reveni la scrisoarea clasică, într-o perioadă în care au fost aproape în totalitate înlocuite de mesaje pe rețele de socializare!

C.S.: Anul trecut a fost mult mai impresionant când scriam aceste scrisori de mână; noi, în 2020, am scris 4.000 de scrisori de mână.  Fiecare membru Interact a scris  anul trecut câteva sute de scrisori. Le puneam în plic, le ștampilam. Era chiar scrisoarea autentică.

Rep: Ce vârste au expeditorii  scrisorilor?

C.S.: Nu am solicitat în formular vârsta expeditorului, dar putem spune că vârsta expeditorilor noștri s-a încadrat între 14 și 21 ani. Din clasa a VII-a copiii aud de acest club, pentru că urmează să meargă la liceu și poți să fii membru Interact doar dacă ești în liceu, adică din clasa a IX-a până în clasa a XII-a.

Rep: Prezentarea sub formă de filmuleț, pe care ați solicitat-o și voi la recrutarea noilor membri, este tot mai cerută și la interviurile pentru angajare…

C.S.: Suntem un club împărțit în patru departamente: media și PR, de redacție, de logistică și de sponsorizări. În fiecare toamnă facem recrutări pe departamente. Sunt două etape. În prima etapă, copiii se înscriu printr-un formular; condiția este să fii la liceu și să poți veni la ședințe, care sunt în week-end. Noi analizăm formularele și oarecum îi triem. În a doua etapă îi chemăm la interviu, așa cum s-a întâmplat cu un an în urmă, dar acum, în pandemie, le-am solicitat un filmuleț, un videoclip prin care se prezintă, spun ce le place să facă. Nu suntem stricți, dar  vrem să fie copii pasionați de voluntariat, de evenimente de caritate, copii cu idei.

Rep: Clubul ține cont de pasiunile membrilor pentru dezvoltarea mai multor competențe?

C.S.: Acesta este unul dintre obiectivele clubului. În calitate de președinte, mă preocup, în acest mandat, de educația nonformală și am încercat să creez oportunitatea astfel încât să învățăm ceva din proiectele noastre care să ne ajute pe viitor. Aducem oameni care să le vorbească despre orientare în carieră. Am participat la summitul tinerilor, am dezbătut problemele care se întâmplă și am adus soluții, lucru care să le dezvolte un spirit civic și niște noțiuni pe care să le poată folosi pe viitor. Avem copii cu pasiuni diferite. Avem, în grupul nostru, spre exemplu, fotografi foarte buni și atunci am încercat să le aducem fotografi, videografi care să le vorbească. Investim în programe pentru ei, toate skill-urile de care au nevoie. Cu siguranță, un copil care intră într-un club de voluntariat în timpul liceului, o să fie un om care o să se implice și mai departe, care o să doneze, o să vină în sprijinul semenilor, o  să înțeleagă cât de importante sunt unele lucruri, cum ar fi recilarea.

Rep: Ce înseamnă pentru tine experiența în acest club de voluntariat, cu atât de multe experiențe?

C.S.: Mie mi-a schimbat viața. Eu nu sunt implicată numai în Interact. Proiectele de educație nonformală în care un copil la clasa a IX-a participă și se implică, este unul dintre  cele mai bune lucruri care i se poate întâmpla atunci când intră pe porțile liceului. Am întâlnit la Interact oameni la care privesc cu admirație, plus skill-urile, abilitățile care se deprind, se conturează. Pe mine Interact m-a făcut să-mi dau seama că vreau să lucrez cu oamenii și acesta este cel mai mare beneficiu pe care l-am obținut. Eu sunt la profil de „matematică-informatică bilingv” și în clasa a IX-a m-am decis să dau la facultate la Politehnică dar, după ce am început să mă implic în proiecte  de voluntariat, de educație nonformală,  acum îmi doresc  să lucrez în continuare cu oamenii, în Psihologie, Relații Publice sau Drept.

Rep: Cu alte cuvinte, ți-ai schimbat opțiunea cu privire la Facultatea pe care o să o urmezi!

C.S.: Acum îmi doresc să dau la Drept. În timpul liceului am făcut și dezbateri pe diferite teme în engleză și română.

Rep: Participarea la activitățile clubului  ajută și la socializare și crearea unor prietenii care rămân peste ani…

C.S.: Este indiscutabil. Avem ședințe în care avem lucruri serioase de povestit și de stabilit și ședințe în care nu ne putem opri din râs, pentru că intrăm în club cu prietenii, și cu cât suntem mai mulți, și oamenii se știu între ei și mai bine. Acesta este unul dintre cele mai mari avantaje.

Rep: Când ai timp și de studii, și de implicarea în proiectele Interact sau de multe alte proiecte în care ești implicată?

C.S.: Majoritatea timpului după școală îl petrec la ­Interact, pentru că sunt președinte și am o responsabilitate foarte mare; până la urmă 80 de oameni depind de mine. Am făcut debate în clubul școlii și am fost la concursuri naționale. O altă latură pe care am descoperit-o în timpul liceului este EYP România (Parlamentul European al Tinerilor România) în cadrul căruia au fost dezbateri pe teme europene în limba engleză și practic sunt simulate dezbaterile din Parlamentul European. Eu sunt unul dintre cei șapte delegați internaționali. Când a venit pandemia, trebuia să merg la Milano, în luna mai 2020, la sesiunea internațională a EYP. Anul acesta se ține online. Este ca o olimpiadă de dezbateri în limba engleză. După posibilitate, poți să aplici în foarte multe țări. Și acesta a fost visul meu, ca în clasa a XI-a să aplic în toate țările, să merg să dezbat probleme.

Am mai participat la Clubul, <3.14>, al domnului profesor de Istorie Solcan,  care are și o revistă în care am scris și eu un articol; am participat, pe partea de redacție a revistei, dar și pe cea de organizare. Este un proiect de suflet. Am încercat, în <3.14>, de la teatru la revistă.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker