Educație

FOTO | Pe timp de pandemie, proiectele e-Twinning țin elevii de la „Moisil” în contact cu Europa

Pentru unele școli buzoiene educația nu s-a oprit la poartă școlii odată cu restricțiile sanitare, ci, dimpotrivă, cadrele didactice au făcut tot ce le-a stat în putință pentru a se asigura că elevii vor continua pregătirea la nivel european. Liceul „Grigore Moisil” a găsit drept soluție la această problemă  proiectele e-Twinn­ing.

Directorul Adriana Voicu
Directorul Adriana Voicu

„În această perioadă pandemică, proiectele e-Twinning sunt o oportunitate pentru elevii noștri de a se întâlni virtual cu alți elevi din Europa, de a împărtăși idei pe diverse teme de actualitate, de a lucra împreună, de  a-și face prieteni și de a se simți parte a unei comunități care trece prin aceleași provocări. Rezultatele proiectelor de anul trecut se văd acum, când profesorii și elevii implicați au primit certificate europene pentru ca­litatea proiectelor derulate. Anul acesta continuăm aceste activități cu parteneri europeni prin patru noi proiecte, astfel implicând un număr mai mare de elevi. De asemenea, acesta este primul an în care Liceul <Grigore Moisil> beneficiază de acreditarea pe proiecte Erasmus+ obținută anul trecut și va putea să trimită în străinătate un număr mai mare de elevi pentru derularea stagiilor de pregătire practică, dar asta se va întâmpla în a doua jumătate a anului școlar, când sperăm că lucrurile se vor mai liniști în ceea ce privește pandemia. Până atunci, proiectele e-Twining sunt cea mai bună variantă pentru elevii noștri de a fi în contact cu Europa”, spune Adriana Voicu, directorul Liceului Tehnologic „Grigore Moisil”.

Deschidere către proiectele europene și pe timp de pandemie

Toate proiectele e-Twinning desfășurate la Liceul „Grigore Moisil” Buzău au primit certificat de calitate. Proiectele de acest fel au fost demarate de două cadre didactice ale unității de învățământ, Cristina Toma și Daniela Macadon, în urmă cu doi ani. „Pentru toate proiectele finalizate am primit Certificat de calitate european, iar școala noastră a primit, de asemenea, Certificat de calitate pentru activitatea desfășurată  pe platforma e-Twinning”, spune profesorul Cristina Toma, care explică faptul că acest tip de proiect este de natură să înlăture în mare măsură barierele pe care le creează pandemia în ceea ce privește mobilitatea elevilor în schimburi de experiență pe care liceul le-a realizat de ani buni. „Ținând cont de faptul că pandemia ne limitează în ceea ce privește mobilitatea elevilor în schimburi de experiență, am considerat oportună implicarea elevilor noștri în astfel de proiecte europene care permit schimbul de experiență și bune practice online. Astfel, școala noastră are în desfășurare patru proiecte e-Twinning în anul școlar 2021-2022, orientate către diverse domenii de actualitate și interes pentru elevii noștri”, mai spune Cristina Toma.

„Stem Robotics” – primul proiect e-Twinning

Proiectul „Stem Robotics” a fost primul desfășurat de Liceul „Grigore Moisil” pe platforma e-Twinning. „În cadrul proiectului, elevii din diferite școli s-au învățat reciproc, printr-un set de videoclipuri, cum să construiască circuitele, să creeze coduri și să folosească un microcontro­ler, care oferă un număr de porți, care pot funcționa fie ca intrări, fie ca ieșiri pentru circuitele noastre. Pe rând, fiecare  școală a coordonat fiecare activitate și a creat o scurtă sarcină de evaluare, care trebuia înde­­­plinită de toate școlile partenere. Interacțiunea dintre parteneri a avut loc în Forumuri, iar evaluarea continuă prin sondaje. În acest proiect am avut șansa să colaborăm cu profesori de la <3rd Gel Argyroupolis>, școală din Grecia cu deschidere și experiență în proiectele e-Twinning, care ne-a ghidat pe tot parcursul anului școlar, ne-a oferit planul de lucru concret, activități lunare, nume de platforme și programe online”, explică coordonatorul proiectului Daniela Macadon conținutul acestui proiect educațional european.

Proiectul a demonstrat importanța proiectelor europene, online sau cu mobilități în Europa. Toate cunoștințele obținute de la partenerii liceului buzoian, în domeniile Electric și Electronică, dar și de Limba engleză, au fost de un real folos în desfă­șurarea lecțiilor online. Elevii de la „Moisil” au folosit programele, la orele de specialitate. Chiar dacă proiectele derulate la „Moisil” sunt de specialitate, ele conțin și parte de conversație, de prezentare a fiecărui participant, a școlii, a orașului, a țării, realizate de elevi prin programe online în colaborare cu elevi din țările partenere, cu scopul îmbunătățirii, pe lângă cunoș­tințele tehnice, și a celor digitale și lingvistice.

„Pot spune că proiectul a stat la baza lecțiilor mele online. Elevii au lucrat cu plăcere, am creat conturi pentru fiecare, astfel încât fiecare lucrare practică să poată fi verificată de la distanță și să fie realizată în echipă. Un plus în acest proiect a adus sponsorizarea obținută, pentru achiziționarea a zece microcontrollere cu senzori, care ne-a permis să realizăm practic o parte din lucrări, pe care le-am filmat și pe care le-am încărcat pe platforma TwinSpace. Materialele video realizate în cadrul proiectului, prezentări ale activităților derulate cu elevii la școală, dar și acasă în perioada online, modul de diseminare al proiectului prin intermediul revistei Festivalului Național Școlar <INOVAFEST> au contribuit la obținerea unui punctaj, care ne-a situat în prima parte a proiectelor eTwinning evaluate pe plan național și ne-a adus Certificatul European de calitate. Seriozitatea participării noastre, dar și calitatea materialelor realizate au determinat colaborarea în continuare, iar în prezent suntem la cel de-al patrulea proiect derulat alături de școlile din Grecia. Mă bucură, de asemenea, faptul că, față de 2019, a crescut numărul colegilor noștri dornici să se dezvolte profesional în proiecte eTwinning, proiecte care ar trebui să stea la baza pregătirii pedagogice a oricărui profesor”, spune Daniela Macadon, coordonatorul proiectului.

Poduri culturale…

BBC – „Building Bridges Creatively” este un alt proiect derulat de Liceul „Grigore Moisil” și coordonat de profesorul Cristina Toma. În acest proiect elevii buzoieni sunt conectați cu colegii lor din Slovenia, Portugalia, Macedonia, Republica Moldova, Norvegia, Iordania, Cehia, Grecia, Finlanda, Suedia, Albania, Georgia, Italia, Croația, Spania, Ucraina, Polonia și Turcia. Proiectul se bazează atât pe patrimoniul cultural material, cât și pe cel imaterial. Este vorba despre festivaluri, ceremonii, frumuseți naturale, repere, locuri istorice, sisteme e­ducaționale etc. Scopul principal al proiectului este de a construi punți între țări, de a crește gradul de conștientizare cu privire la culturi, de a consolida relațiile, de a arăta cât de pașnic putem trăi, tolera și respecta diferențele.

Profesor Cristina Toma

„Elevii  vor avea oportunitatea de a-și îmbunătăți abilitățile de engleză și TIC. Ei vor juca jocuri, vor avea chestionare, vor pregăti videoclipuri, prezentări, postere etc. De asemenea, vor participa la întâlniri online, vor lua parte la echipe internaționale mixte. Datorită acestui proiect, ne așteptăm să construim punți într-un mod distractiv și creativ între țări. Elevii vor fi conștienți de faptul că au prieteni care locuiesc departe. Vor fi învățați cum diferiți oameni trăiesc în pace împreună. Ei vor vedea importanța valorilor universale, cum ar fi dragostea, respectul și toleranța, în timp ce construiesc punți între ei”, spune profesorul Cristina Toma.

… și o abordare critică a rețelelor sociale

„A critical approach on Social Media and Influencers”  este un alt proiect european al Liceului Tehnologic „Grigore Mosil”. Coordonat de  prof. Daniela Macadon, Cristina Toma și Iuliana Mihălcescu, acesta  presupune parteneriatul cu alte trei țări: Grecia, Spania și Olanda. Proiectul a pornit de la observația că apariția rețelelor sociale precum Instagram și Tik Tok a dus la apariția unor idei și a unor oameni cu capacitatea de a-i convinge pe alții să le urmeze. Cum nu întotdeauna ideile care apar în aceste spații sunt benefice, proiectul a fost gândit să-i învețe pe elevi cum să aibă o abordare critică a informațiilor care vin dinspre această zonă. Astfel, proiectul se concentrează pe o analiză critică a puterii rețelelor de socializare, a ideilor predominante și a celebrilor influenceri apreciați de adolescenți, care reprezintă un nou tip de voce care modelează atitudinile publicului. „Elevii sunt învățați în cadrul proiectului  să facă distincția între postările care sunt pline de frică, pesimism și prejudecăți față de idei și aparențe și cele care se concentrează pe îmbunătățirea vieții noastre în moduri pozitive. Ei trebuie să prezinte efectele pozitive sau negative ale conturilor de social media populare și ale influențelor din țara lor, apoi se vor concentra pe asemănările și diferențele dintre țări și, în final, vor dobândi o cunoaștere mai profundă a mesajelor pozitive sau negative pe care le transmit. De asemenea, elevii sunt învățați să critice conturile de pe rețelele sociale și influențatorii, înțelegând modul în care funcționează,  mesajele ascunse și motivele din spatele fiecărei postări și vor aprecia vocile pozitive care pot face o diferență semnificativă în societatea de astăzi. În același timp, elevii vor învăța să ignore vocile de ură, prejudecăți și violență care există și se vor concentra pe a deveni cetățeni informați, care nu sunt ușor de manipulat. Ei vor învăța să coope­reze folosind instrumente WEB și să comunice în engleză despre rețelele sociale”, explică profesoara Cristina Toma.

Distracție, învățare și consolidare cu instrumentele Web 2.0

„Having Fun, Learning and Reinforcing with Web 2.0 Tools” este un alt proiect coordonat de profesorul Cristina Toma, care presupune colaborarea cu școli din Turcia, Iordania, Bulgaria, Serbia și Albania. Scopul principal al proiectului este ca profesorii să înceapă să folosească instrumentele Web 2.0 în lecțiile lor, iar elevii să scape de cursurile plictisitoare folosind tehnologia astfel încât sa se concentreze mai mult pe orele de la școală. De asemenea, prin acest proiect tinerii – care folosesc tehnologia doar pentru social media –  au posibilitatea să conștientizeze necesitatea folosirii acesteia pentru lucruri utile și o vor experimenta activ. „În acest proiect, scopul nostru este să creștem motivația elevilor care au dificultăți la lecții și să se distreze în timpul lecțiilor folosind instrumente Web 2.0. Aceste instrumente sunt prezentate profesorilor și elevilor, oferindu-le oportunitatea de a le utiliza în mod eficient. Fiecare profesor își va diversifica metodele de predare utilizând diferite aplicații digitale învățate în cadrul proiectului, reușind astfel să crească motivația și interesul elevilor pentru lecțiile lor”, spune profesorul Cristina Toma.

„Activități electrice și mecanice cu Arduino”

Proesor Daniela Macadon

Proiectul „Electrical and Mechanical activities with Arduino’’, desfășurat în anul școlar 2021-2022 la Liceul „Grigore Moisil”, este un proiect e-Twinning de colaborare între profesori și elevi de la domeniile electric, electronică și mecanică din patru licee tehnice din Europa: Liceul Tehnologic „Grigore C. Moisil”, 3rd EK of Piraeus din Grecia, 4th Glyfada Junior High School din Grecia și IIS Tecnico Professionale „Spagna-Campani” Spoleto, din Italia. În proiect sunt înscriși zece elevi din clasele IX-, îndrumați de profesorul Daniela Macadon.

Folosind înregistrări video și demonstrații cu un microcontroler Arduino, cabluri, senzori, lumini LED, rezistențe și module Wifi, elevi și profesori din licee tehnologice din Europa învață și colaborează pentru a construi circuite și a crea coduri. Fiecare activitate din proiect este coordonată de câte o școală, care creează sarcini scurte ce trebuie îndeplinite de toate școlile partenere. Informațiile sunt distribuite într-un spațiu comun, pe TwinSpace. Interacțiunea dintre parteneri are loc în forumuri, iar evaluarea continuă are loc prin sondaje și jocuri interactive.

Un comentariu

  1. Cunosc un cadru didactic dintr-un liceu din județ care are deja 9 certificate e-Twining, dar nu face tam-tam din asta!

Articole similare