Educație

FOTO | Elevii Liceului Tehnic, premiu pentru colectorul solar al cantinei școlii

Proiectul a fost premiat  la competiția națională Tehnologiile viitorului în „Smart City” şi Industrie 4.0

Elevii Liceului Tehnic din Buzău au produs, în cadrul activităților desfășurate la Cercul de electronică din școală, un colector solar care va fi folosit pentru încălzirea apei la cantina unității de învățământ. Proiectul lor a fost premiat la competiția națională Tehnologiile viitorului în „Smart City” şi Industrie 4.0, secţiunea elevi, organizată de Universitatea Politehnică București. Echipa liceului buzoian, coordonată de profesorul Nicolae Toader, a câștigat locul I la concurs cu dispozitivul care a fost pus deja în funcțiune. Din calculele efectuate de echipa proiectantă se estimează că, într-o zi normală de vară, panoul poate produce până la 250 de litri de apă caldă cu o temperatură de peste 50 de grade Celsius, suficientă pentru a putea fi folosită în cantina unităţii de învăţământ. Instalația are o suprafață de 4 metri pătrați și este realizată din materiale recuperate sau din sponsorizări.

În acest moment, colectorul nu poate avea rezultate deosebite pentru că vremea nu permite, nu este soare, dar, cu siguranță că, începând cu sfârșitul lunii martie până la începutul lunii noiembrie instalația  este funcțională și va produce apă caldă la temperatura peste 50 de grade Celsius, suficient pentru cantină, pentru spălatul vaselor și pentru ca elevii să folosească apa pentru spălat pe mâni înainte de masă.

Proiect în concordanță cu „strategia verde” a Primăriei Buzău

Instalația a fost gândită inițial pentru necesitățile școlii, și s-a dorit să se înscrie în „strategia verde” a Primăriei Buzău. „Proiectul s-a înscris perfect în cadrul viziunii Primăriei în ceea ce privește economisirea  resurselor energetice. Ne-am gândit să utilizăm aceste energii regenerabile pentru că, pe de o parte, facem o economie substanțială la bugetul instituției, iar pe de altă parte avem și soluții care nu poluează; ne înscriem astfel în <strategia verde>, pentru că Liceul Tehnic desfășoară constant astfel de activități având în vedere și specificul lui: școlarizăm și în domeniul resurselor, tehnician ecolog și protecția calității mediului”, spune directorul adjunct, Robert Harabagiu.

În momentul în care a fost lansată competiția, s-a constatat că proiectul elevilor de la Tehnic se plia foarte bine cu cerințele organizatorilor. Cu toate acestea, nu a fost simplu de prezentat deoarece, mai spune directorul Robert Harabagiu, instalația nu putea fi prezentată fizic  juriului. S-au găsit însă soluții. „Noi nu am realizat instalația pentru a participa la o competiție, ci am realizat-o pentru că era o necesitate pentru școala noastră; însă, în momentul în care am văzut că Universitatea Politehnica București organizează o astfel de competiție, ne-am gândit că se pliază perfect, pentru că și în proiectul nostru este vorba  tot despre  acele direcții aferente unui oraș inteligent: calitate ridicată a vieții, dezvoltare durabilă, digitalizare, impact asupra mediului, deci despre Tehnologiile viitorului în <Smart City> şi Industria 4.0. Prin urmare, Instalația s-a potrivit perfect pe tematica concursului. Când am citit datele acestei competiții am zis ne încadrăm. Nu a fost ușor să candidăm cu această aplicație, pentru că, de fapt, nu ne-am putut deplasa cu instalația propriu-zisă, aceasta având dimensiuni destul de mari, fiind și montată și pusă în funcțiune. A trebuit să gândim o prezentare a acesteia, cu imagini, fotografii. Au făcut și câteva filmulețe, astfel încât elevii să poată prezenta lucrarea lor juriului”, a mai spus directorul adjunct al Liceului Tehnic.

De ce este importantă instalația pentru liceu și pentru comunitatea buzoiană

Liceul Tehnic se înscrie în „strategia verde” a Primăriei Buzău și este prima unitate de învățământ buzoiană de nivel liceal de tip „Școală verde”, adică unitate de învățământ care creează un mediu sănătos și care favorizează învățarea, în timp ce economisește energie, resurse și bani. Liceul Tehnic dezvoltă și transmite o cultură instituțională implicată în problemele de mediu, își gestionează responsabil și sustenabil resursele,  are o atitudine deschisă față de comunitate, stabilind relații de colaborare cu actorii locali co-interesați, mai ales pe teme de mediu, climă și sustenabilitate. Pentru această unitate de învățământ proiectul colectorului de energie este important pentru că înseamnă reducerea costurilor dar și protecția și mediul înconjurător. Harabagiu ne spune că nici nu este primul proiect de acest fel în școală. Multe proiecte de tip „școală verde” s-au derulat prin atragerea de fonduri europene. „Nu este prima dată când ne gândim la acest aspect. Încă de la primul proiect european, din 2008, am insistat pe partea de tehnologie energetice în gospodării. Atunci am dezvoltat un panou fotovoltaic care era orientat după razele solare, precum și o centrală eoliană. Am folosit energii alternative și am continuat în acest domeniu, pentru că am dorit să reciclăm. Am continuat cu un proiect european în care am dezvoltat un sistem de benzi transportoare care selectau deșeurile, iar în cel de-al treilea proiect european – un parteneriat prin vechiul program Comenius -, am realizat o instalație de desalinizare a apei, folosind tot razele solare. Avem preocupări în acest domeniu al utilizării energiilor regenerabile pe care le întâlnim în viața de zi cu zi”.

De această dată nu au fost folosiți bani europeni. Colectorul solar a fost realizat de unitatea școlară buzoiană prin surse proprii și sponsorizări,  ca și activitate în cadrul cercului de electronică din școală. Realizarea lui a însemnat implicarea mai multor elevi din absolut toate domeniile  liceului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Articole similare