Educație

FOTO / Colegiul Tehnic Buzău are echipă de olimpici

Delegația județului Buzău, formată din elevii Liceului Tehnic Nicolae Dragoș Șulearu, Daniel Constantin Hulașu, Ionuț Cătălin Moraru și  Luminița Dedu Alin, pregătiți de ing. Nicolae Toader, Nicoleta Perțea și Robert Harabagiu, a obținut premiul al II-lea la secțiunea „Tehnologie Aplicată” și mențiune specială la secțiunea „Științe Fundamentale” în cadrul etapei naționale a Olimpiadei Naționale de Creativitate Științifică, organizată de Ministerul Educației.

Fiecare echipă a participat la olimpiadă cu un proiect sau cu un studiu din domeniul științific, tehnic, al inovării sau al inventicii, care rezolvă sau explică o problemă a societății contemporane. Și, cum aspectele științifice care ar putea rezolva crizele din societatea contemporană sunt multiple, elevii au propus fiecare teme pe cât de interesante, pe atât de bine documentate și rezolvate, acoperind domeniul științelor naturii: biologie, chimie, geografie, fizică, astronomie, managementul mediului şi al ecosistemelor, matematică aplicată sau domenii interdisciplinare ale științelor enumerate.

Elevii Colegiului Tehnic au luat premiul al II-lea cu lucrarea „Model didactic al unui accelerator de particule”. Directorul adjunct al Colegiului Tehnic, profesorul de fizică Robert Harabagiu, care și-a adus contribuția în pregătirea teoretică a echipei, ne explică în mare despre ce este vorba în lucrarea practică a elevilor săi, care a fost apreciată la olimpiadă. Profesorul Robert Harabagiu ne prezintă lucrarea astfel: „Acceleratoarele de particule, apărute în prima jumătate a secolului al XX-lea, sunt folosite în domeniul Fizicii nucleare și folosesc câmpuri magnetice pentru accelerarea particulelor elementare. Sunt instalații foarte complexe, dar noi am reușit să realizăm un simulator al unui asemenea dispozitiv. El conține o serie de șase bobine în cascadă comandate secvențial de senzori plasați la intrarea în fiecare bobină accelerează o monedă metalică până la 20 de metri pe secundă. Fiecare bobină are aproximativ 400 de spire și o rezistență de aproximativ 2 Ohm, curentul prin ele fiind aproximativ 30 A. Senzorii folosiți sunt perechi led emițător, led receptor, în infraroșu. Au fost folosiți senzori în infraroșu pentru a nu fi influențați de lumina ambientală. Întrucât dorim să perfecționăm dispozitivul, am proiectat și construit și un dispozitiv de măsurare a vitezei de ieșire a monedei. Dispozitivul a fost realizat de elevi la școală, în laboratorul de electronică”.

Echipa colegiului buzoian a mai obținut și o mențiune specială la această olimpiadă pentru lucrarea „Figurile Chladni”. Ca și celălalt dispozitiv și acesta a fost realizat de elevi în laboratorul Colegiului Tehnic Buzău. „Partea practică cade în sarcina domnului Nicolae Toader, maistru instructor, inginerul nostru pe partea de electronică. Eu am discutat cu elevii partea teoretică în cadrul orelor de curs și am venit cu ideea, dar, în principiu, ne întâlnim în laborator, și lucrăm împreună cu domnul Toader, pentru că dânsul este inginerul nostru care se ocupă de partea practică; lucrarea aceasta are foarte multă practică. Ne-am gândit să facem un accelerator; știm cum funcționează cel de particule elementare și nu avem cum să facem așa ceva în școală; în aparatul nostru principiul de funcționare este cam același, dar în loc de particule, am avut monede mici de 10 bani, care sunt accelerate foarte bine. Ajung la 40 km pe oră; sunt lansate într-un interval foarte scurt pe o lungime de 30 – 40 de cm. E spectaculos rezultatul”, povestește profesorul buzoian de Fizică.

O instalație de desalinizare a apei după schițele lui Henri Coandă

Robert Harabagiu

Acestea nu sunt singurele lucrări practice care au fost realizate în laboratorul Colegiului Tehnologic. Există o experiență acumulată de-a lungul anilor în realizarea lor. Toate rezultatele muncii elevilor se regăsesc sub forma de aparate cu care s-ar putea realiza un muzeu. Rezultatele sunt mult îmbunătățite odată cu dotările pe care conducerea liceului a reușit să le realizeze. Amintim aici că, la Liceul Tehnic Buzău, elevii beneficiază și de un laborator de realitate virtuală , pe lângă investițiile anterioare în robotică și instrumente digitale performante. „Astfel se întâmplă când există o echipă de profesori și manageri implicați și pasionați, ce au atras investiții nerambursabile contorizate în milioane, făcând totul pentru un viitor mult mai bun al copiilor. Pe lângă grija pentru performanța școlară, echipa Liceului Tehnic se preocupă și de starea de bine a elevilor”, aprecia viceprimarul Oana Matache, în luna februarie, la momentul la care a fost inaugurat noul laborator.

„În laboratorul de electronică avem foarte multe lucrări. De fiecare dată ne gândim ce fenomene fizice sunt mai puțin studiate și care ar putea fi realizate în laborator cu dotarea pe care o avem la nivelul acesta, pentru că nu suntem la nivel industrial, nu suntem pe cercetare; cu dotarea pe care o avem încercăm să vedem ce soluții putem implementa în laborator. În fiecare an se lucrează. Elevii noștri au făcut, mai demult, o instalație de desalinizare a apei, după schițele lui Henri Coandă, într-un proiect european. Au muncit foarte mult copiii, pentru că nu se făcuse niciodată acea instalație. Existau doar niște schițe ale lui Henri Coandă și ei au reușit să le materializeze. Se face programa în laborator, dar venim și cu exemple. E mult mai ușor și pentru noi când se lucrează în echipă, când elevii văd un rezultat final și mai ales când participă la o competiție. Ei au tot participat la competiții, dar nu exista până acum o olimpiadă pe partea aceasta de creativitate științifică. Acum rezultatul este recunoscut de minister; nu este un concurs oarecare. Este o olimpiadă națională de creativitate științifică, la fel ca Olimpiada de Fizică sau ca Olimpiada de Matematică”, spune profesorul Robert Harabagiu.

Toate lucrările realizate de elevi sunt prezentate oaspeților, sunt funcționale, dar acest lucru se face în condiții speciale având în vedere că mare parte sunt sub curent electric. „Avem foarte multe instalații în școală care sunt făcute de ei în ultimii ani. În momentul în care avem vizite în școală, lucrările pot fi văzute pentru că sunt în laboratorul de electronică. Nu le-am dedicat încă un spațiu special pentru așa ceva, dar având în vedere că s-au cam înmulțit vom identifica un spațiu unde să prezentăm aceste lucruri. Sunt unele foarte vechi, din 2008, de la primul proiect european. Unele sunt mai mari, altele sunt mai mici. Majoritatea lor sunt sub curent electric și trebuie sub supraveghere. Nu pot fi lăsate așa, la îndemână. Sunt riscuri pentru că unele lucrează cu tensiuni foarte mari de mii de volți. Sunt niște fenomene spectaculoase”, precizează directorul adjunct al Colegiului Tehnic, Robert Harabagiu.

Rezultate naționale pe toate planurile

Ediția aceasta la care elevii Colegiului Tehnic au venit cu premiu acasă este cea de-a doua a Olimpiadei Naționale de Creativitate Științifică, prima fiind organizată în anul 2019. De atunci au urmat doi ani de pauză, din cauza pandemiei, iar anul acesta au intrat în competiția județeană și elevii Colegiului Tehnic. Au făcut-o cu succes, pentru că s-au calificat la națională, printre alte 50 de alte echipe din țară – majoritatea ale unor licee teoretice -, reprezentând unul dintre cele două licee tehnice calificate la nivel național la această olimpiadă.

Este cea de-a doua reușită în acest an pentru Colegiul Tehnic Buzău, pentru că prima aparține elevei Luminița Halip, care a obținut o mențiune la etapa națională a Olimpiadei de Protecția Mediului.

Echipa olimpică a Colegiului Tehnic este formată din elevi aceeași clasă – au trecut clasa a XI-a-,  dar echipele se pot face  și cu elevi din clase diferite. „Întâmplător ei sunt din aceeași clasă”, spune directorul adjunct Robert Harabagiu, care specifică și pasiunea cu care elevii au lucrat la acest proiect: „au rămas și după program sau când au  avut timp liber, pentru că este pe specializarea lor, în domeniul electronică-automatizări”.

Aceste lucrări deosebite realizate de elevi au fost jurizate de o Comisie Centrală formată din profesori renumiți din mediul universitar și preuniversitar.

Olimpiada de Creativitate Științifică este o competiție națională de excelență, la care au participat elevi din toată țara, din clasele a V-a – a XII-a (a XIII-a) și din cadrul învățământului profesional, de la toate formele de învățământ (zi, seral, cu frecvență redusă), din învățământul de stat și particular, teoretic, tehnologic sau vocațional, elevi cu aptitudini, înclinații şi interese deosebite pentru disciplinele prevăzute în regulament, selectați anterior în județele lor la faza județeană a competiției.

Olimpiada de Creativitate Științifică dezvoltă și valorifică pe de o parte capacitatea elevilor de a lucra în echipă, de a-și coordona competențele, aptitudinile și cunoștințele cu acelea ale partenerului de lucru, iar pe de altă parte, este de natură să contribuie la promovarea tinerilor creativi și talentați capabili să devină oameni de știință autentici, curajoși și inspirați la fel ca predecesorii lor care sunt omagiați prin această competiție de ținută națională și internațională: Nicolae Paulescu, Ana Aslan, Horia Hulubei, Petrache Poenaru, Ștefan Odobleja, George Emil Palade, Victor Babeș, Anghel Saligny și mulți alții.

 

Articole similare