Educație

FOTO / Ce spune profesorul Cătălin Mihălcescu despre performanțele internaționale ale hasdeianului David Andrei Vlad

„A învățat enorm de mult singur”, declară cadrul didactic al Colegiului „B.P. Hasdeu”

David Andrei Vlad, elev al Colegiului Naţional „Bogdan Petriceicu Hasdeu” Buzău, se va întoarce astăzi din Dubai, unde a obţinut medalia de argint la cea de-a 34-a ediție a Olimpiadei Internaţionale de Biologie. Pe lângă aceasta, David Andrei mai are o participare în această vară, tot la nivel internațional. Este vorba despre Olimpiada Internațională de Științele Pământului. Calificarea la două olimpiade internaționale în același an pe care a realizat-o buzoianul David Andrei Vlad constituie  o performanță unică în istoria olimpicilor internaţionali.

La olimpiada internaţională de Biologie organizată în Dubai, buzoianul a reuşit să se poziţioneze pe locul II, obţinând medalia de argint, după ce anul trecut, în Armenia, obținuse, la aceeaşi olimpiadă, medalia de bronz.

Competiția din Dubai a început pe 2 iulie, s-a desfășurat în orașul Al Ain, și s-a finalizat marți, 11 iulie. Au participat la probe peste 1.000 de elevi din peste 80 de țări, după cum se arată pe site-ul oficial al IBO.

Buzoianul David Andrei Vlad a făcut parte din lotul României alături de Ștefan Ionel Dumitrescu, de la Colegiul Național „Dr. Ioan Meșotă”, Brașov, care a obținut, de asemenea, medalie de argint, de Iustina Roșu, de la Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu”, București, care a luat un premiu special și de Teodor Cârloanță, de la Colegiul Național „Dragoș Vodă” din Câmpulung Moldovenesc, Suceava, care a fost răsplătit cu diplomă de participare. Potrivit Ministerului Educației, coordonatori ai lotului au fost profesor doctor Adelhaida Kerekeș, inspector școlar la ISJ Cluj, și conferențiar universitar doctor Dorina Podar, de la Facultatea de Biologie-Geologie, a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.

Ce se află în spatele acestei performanțe fabuloase obținute de David Andrei Vlad ne-a povestit profesorul de biologie al Colegiului Național „B.P. Hasdeu”, Cătălin Mihălcescu, care l-a preluat din clasa a IX-a și a avut grijă să nu își piardă pasiunea pentru această știință ci, dimpotrivă, să își dorească să aibă parte în acest domeniu de noi și noi provocări, care l-au condus către această performanță. Profesorul anticipează chiar o medalie olimpică care poate fi de aur la olipiada internațională din august, la Științele Pământului.

Reporter: Îi sunteți alături lui Andrei din clasa a IX-a. O parte din știința și din sufletul dumneavoastră se află alături de el mereu!

Cătălin Mihălcescu: Profesorul este tot timpul alături elevului, dar în umbră. Copilul este cel care trebuie să fie în centrul atenției. Rezultatul lui Andrei este pe deplin meritat. Este al lui. Este o muncă susținută, neîntreruptă, ce se întinde pe mai mulți ani. Acum a venit și răsplata. De fapt, ascensiunea lui Andrei a început din clasa a V-a, la Școala 11, unde l-a avut pe profesorul Ionel Oancea, care  i-a insuflat dragostea pentru Biologie. Andrei a avut competiții în gimnaziu la Biologie, la care a participat cu succes; a avut rezultate și în clasa a IX-a; când l-am preluat era deja un diamant. Am continuat să-l șlefuiesc. Meritul meu este că l-am ținut în continuare aproape de Biologie. Se putea întâmpla să se îndepărteze de această disciplină și să se îndrepte către o alta. A rămas aproape și am construit împreună temelia pentru rezultatele acestea excepționale. Andrei a învățat enorm de mult singur. Are o capacitate extraordinară de a învăța. Are plăcerea competiției și are  o inteligență aparte pentru tot ce înseamnă științe. El învață foarte bine și Fizică și Chimie și Geografie. Peste o lună de zile intră în focul altei competiții, Olimpiada Internațională de Științele Pământului. Este un copil excepțional. La Olimpiada Internațională de Științele Pământului, Geografia este „regina”, pentru că diferitele ramuri ale Geografiei sunt probele principale. Chimia, Fizica și Biologia vin doar cu câteva informații pe care copilul nu le parcurge în liceu. El aproape că le studiază din materiale suplimentare și vin să îl ajute doar în a rezolva problemele de Geografie.

Rep.: Ați fost olimpic și aveți o altă perspectivă a lucrurilor atunci când este vorba de acel nivel de pregătire necesar pentru o olimpiadă internațională. Acesta poate este unul dintre lucrurile care v-au ajutat să îl puteți ține aproape și să-l canalizați pe David Andrei Vlad în continuare către Biologie.

C.M.: Așa este. Numai că, de data aceasta, discipolul și-a depășit maestrul. Și așa trebuie să se întâmple. Andrei a mers la internaționale de două ori, cu succes. Merge și la a treia olimpiadă internațională. Eu m-am oprit la olimpiada națională. E minunat să vezi că se poate și mai mult, să faci și mai mult prin intermediul elevului tău. E ceva nu poate fi spus în cuvinte.

Rep: Va fi o primire acasă, specială, ca și anul trecut…

C.M.: Îl așteptăm să vină cu bine acasă, și dorim să-i facem o primire cât mai plăcută, cât mai frumoasă. O primire acasă, la Hasdeu, acolo va fi momentul special. A fost și anul trecut. Va fi și anul acesta. Va fi și la liceu o primire, pentru că, din punct de vedere profesional, acolo este casa noastră, la Hasdeu, unde trebuie să se simtă bine.

Rep.: V-a povestit că a ales Hasdeul în ciuda ofertelor…

C.M.: Mi-a povestit că, la finalul clasei a VIII-a, după Evaluarea Națională, i s-au făcut multe oferte de la un liceu privat din București, un liceu în care  se pregătesc copiii pentru olimpiade. El a refuzat acele oferte și a venit la Hasdeu și nu îi pare rău, pentru că a putut să învețe la toate disciplinele și a putut să facă performanță.

Rep: Cum s-a făcut pregătirea pentru acea parte din Biologie care nu se predă în liceele din România?

C.M.: La olimpiadele internaționale sunt subiecte care se întocmesc, se elaborează, după o programă internațională, pe care trebuie să o aibă în vedere toți participanții, indiferent de ceea ce fac la ei în țară. La noi e o programă și se fac anumite ramuri ale Biologiei în liceu. Spre exemplu, Genetica moleculară și Ecologia se fac abia în clasa a XII-a. Andrei nu a apucat să le parcurgă la clasă, el fiind în clasa a XI-a, și a trebuit să se pregătească în plus. El are la dispoziție materiale, cărțile pe care le folosesc și ceilalți elevi. A făcut rost de ele de la foști elevi, de la profesori, de la Universitate, pentru că au avut și cursuri de pregătire teoretică și practică la Cluj, și le mulțumim domnilor profesori de la Cluj, echipei care i-a pregătit și anul trecut și anul acesta. Mare parte din teorie pentru Olimpiada Internațională e în limba engleză, pentru că probele sunt în limba engleză. Teoria e mai puțin cotată decât probele practice. Se fac și traduceri, dar e  de preferat să urmărești textul în limba engleză. Andrei învață în limba engleză.

Rep: Care este cheia succesului elevului dumneavoastră?

C.M.: Pentru o asemenea performanță se pleacă de la o bază pe care o capeți învățând Biologia din clasa a V-a până în clasa a XI-a, oră de oră, la clasă cu profesorul. Acolo se realizează baza, acolo vine fundația „construcției” și apoi e foarte ușor să adaugi, să crești pe o fundație solidă. Dacă cunoști principiile, cunoști fenomenele din lumea vie, apoi poți să adaugi alte și alte informații și se asimilează mult mai ușor doar citind  în limba engleză cu cartea în față și urmărind scheme și explicații. Dacă nu ai această bază, nu ești stăpân pe tine și nu ai plăcerea de a învăța, nu ajungi niciodată la performanța aceasta la care a ajuns Andrei. Cam asta ar fi cheia succesului.

E foarte important că a beneficiat de pregătirea profesorului Oancea, foarte bun în gimanziu, care i-a deschis ochii pe Biologie și apoi am continuat împreună la liceu. L-am ținut aproape, el având și plăcerea de a învăța, plăcerea competiției. A învățat constant zi de zi, atât cât a fost nevoie pentru pregătirea acestor olimpiade. Această bază de cunoștințe în domeniul Biologiei a fost completată de calitățile excepționale ale copilului: inteligență, putetere de muncă și plăcerea de a concura. Pe măsură ce se apropie competiția, el învață și mai mult și mai bine și mai eficient, pentru că își dorește foarte mult să intre în competiție; de aceea vine și premiul, diploma, medalia. Și, să nu uităm, poate cu asta ar fi trebuit să începem, să spunem că importantă a fost familia, părinții extraordinari care i-au fost aproape și l-au susținut, l-au încurajat. E nevoie și de asta. E nevoie să fie încurajat, pentru că dacă nu i s-ar fi explicat cât de interesant și cât de bine e să meargă pe drumul acesta, poate nu ar fi mers sau ar fi fost un drum pe ocolite. El a ținut drumul drept, pentru că părinții, niște oameni extraordinari, excepționali, pe care îi cunosc, au fost acolo, i-au fost alături, un sprijin real.

Rep: Care a fost avantajul lui Andrei în a învăța Biologia?

C.M.: Pentru cunoștințele de bază, Biologia se învață cu foarte multe scheme, într-adevăr, cu explicații, desene, care să-l captiveze pe elev și să-i dezvolte plăcerea pentru studiu. Contează și ramura Biologiei la  care ne raportăm. Noi în liceu învățăm foarte multă Anatomie, pentru că elevii noștri se pregătesc în special pentru Medicină și atunci învață Anatomia și fiziologia omului; acolo e nevoie de foarte multe schițe, desene, sinteze, metode  prin care să învețe noțiunile de bază. Treaba foarte importantă  este să legi bazele, fundamentele Biologiei, și apoi să construiești, să lecturezi sute sau chiar mii de pagini de informații din domeniul Biologiei. Înainte de a lectura aceste pagini ai acele noțiuni de bază construite în ani de zile. La Biologie trebuie să studiezi zilnic, să citești să răsfoiețști multe cărți, dar asta nu se face dintr-o dată. Dacă lecturezi sute de pagini, trebuie să ai o capacitate extraordinară de a reține informații. Dar, la Olimpiadă, având acele informațiil, te pun  într-o situație nouă, să rezolvi niște lucruri; poți face acest lucru numai dacă știi foarte bine teoria, dacă ești extrem de inteligent, dacă ești intuitiv, dacă ești atent, dacă „îți pică fisa”. Conexiunile se întâmplă dacă  știi teorie. E vorba și de memorie și alături de ea și celelalte procese corticale fundamentale. De aceea, gândirea, învățarea, memoria, creația sunt toate elementele pe care se bazează succesul.

La Biologie, în  explicația fenomenelor proceselor biologice, e vorba de logică, de înțelegere, de capacitatea de a folosi și celelalte informații. Biologa are nevoie de Chimie, de Fizică, de Matematică. Și un mare alt avantaj al lui Andrei este că el a continuat să învețe și la celelalte materii.

 

 

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker