Buzoianul Cătălin Năstă­soiu este un artist care a reușit să creeze un brand prin care harta României este promovată în lumea întreagă sub forma unor obiecte de artă și nu numai. Crescut la Buzău, artistul locuiește la New York și București, făcând naveta între cele două orașe.

Pe scurt, Cătălin Năstăsoiu realizează din ceramică și alte materiale obiecte care au conturul României: tricouri, căni, inelel de logodnă și glastre cu același contur.

În centrul Bucureștiului a deschis la Galeria Galateca camera de autor RONATIV/Cătălin Năstăsoiu, iar la New York, buzoianul are o companie, Catapult Creative Partners, care colaborează cu televiziuni, case de producție, studiouri de film, universitati, instițutii culturale, artiști.

Potrivit propriilor mărtu­risiri, RONATIV a apărut în urma unei conversații pe care a avut-o cu doi prieteni pe Skype, ei fiind în România iar el în New York, despre ­ima­ginea României imediat după momentul lansării campaniei cu „frunza”.

„În Octombrie 2010, eram încă în Las Vegas atunci, într-o discuție despre imaginea României, la afirmația unuia dintre interlocutori că suntem prea mici și invizibili (în sensul de neimportanți) în istoria asta mare și recentă, am pus întrebarea: cât suntem de mici? Cât de mici suntem pentru a fi atât de greu de remarcat? Cât de mici suntem încât imaginea noastră să fie fără efect ? În mod firesc a venit și întrebarea: Care este cea mai mică unitate măsurabilă a unei imagini, pentru a putea controla într-un fel generarea unui efect? Răspunsul a fost: un pixel (pentru că lucram cu imagine digitală, aplicabil însă și pentru raster point dacă este vorba de print). Un pixel este cel mai mic element adresabil pe un ecran. (…) Fiecare pixel este o mostră a unei imagini native; cu cât sunt mai multe mostre cu atât se creează o imagine mai clară a originalului. (multiplicare, mostră, mostră nativă). Intensitatea fiecărui pixel este variabilă (intensitate). Acesta este PIXELUL IMAGINII MELE . Acum, pixelul ­ima­ginii mele nu este perfect, dimpotrivă este chiar <defect>, dar multiplicarea unui defect generează efect. I-am dat numele RONATIV adică pixelul RO din imaginea mea NATIVÔ, a declarat Cătălin Năstăsoiu pentru Antena3.

De la de la virtual la real a fost doar un pas. Așa a apărut la New York primul tricou Ronativ, cu imaginea ­gra­fică a abrevierii județului Buzău, literele fiind construite din ,,mici Românii”… Tricoul a făcut istorie. Românii din State voiau tricouri cu județele lor, americanii cu Texas, cu Manhattan. În 2014, a avut loc prima expoziție în România, („3 Grații”) în cadrul căreia au fost prezentate obiecte din porțelan, având același contur, al hărții României.

Cine este Cătălin Năstăsoiu
Absolvent al Universității de Artă, secția Ceramică, Cătălin Năstăsoiu a avut ca proiect de diplomă două vaci din ceramică în mărime naturală devenite ulterior simbol al Lăptăriei lui Enache, avanpostul artiștilor, tinerilor studenți și intelectualilor din România postdecembristă. La zece ani după terminarea facultății, PricewaterhouseCoopers îl comisiona pentru un proiect global de identitate a companiei. A rezultat o serie de obiecte ceramice inspirate de cultura Cucuteni.
Din 1995 a început să lucreze la ceea ce urma să fie ProTV, la început în echipa de set design, mai târziu, imediat după lansare, Graphic Designer la departmental promo. În 1996 a făcut parte din echipa senioară de lansare a televiziunii Markiza TV în Bratislava, o televiziune soră a ProTV, ca și consultant de creație. S-a întors în România și a preluat ca și Director de Creație, Video Vision Internațional, o casă de producție și post producție digitală și film, a Media Pro. Aici era responsabil cu menținerea constantă a calității vizuale a brandurilor Media Pro pe toate mediile, “vinovat” de imaginea grafică on-air a ProTV și a altor firme de producție din Media Pro la sfârșitul anilor ‘90. Din 2000, Cătălin a pleacat în New York, unde a devinit Creative Producer pentru televiziune.

 

DISTRIBUIȚI
loading...