Educație

VIDEO / Ei sunt șefii de promoție de la Hasdeu, Eminescu și Economic

Anul școlar s-a încheiat în ciuda sincopelor din ultimele trei săptămâni și a venit, astfel, momentul bilanțului pentru absolvenții de gimnaziu și de liceu. Toate unitățile de învățământ și-au desemnat și și-au sărbătorit șefii de promoție și, odată cu aceștia, pe toți elevii care „pleacă mai departe”, adevărații eroi ai sistemului de învățământ, care au dat piept cu pandemia și au terminat școala cu o grevă a celor care ar fi trebuit să îi învețe carte și să îi educe.

Respectând și în acest an tradiția, OPINIA vă prezintă astăzi trei elevi buzoieni, șefii de promoție care fac cinste liceelor pe care tocmai le-au absolvit: Mario Alexandru Nicolae de la Colegiul Național „B.P. Hasdeu”, Edvina Dobre de la Colegiul Național „M. Eminescu” (mijloc) și Eliza Arsenie (dreapta) de la Colegiul Economic. (C.B.)

Mario-Alexandru Nicolae, Colegiul Național „B.P. Hasdeu”

Ziua de vineri, 16 iunie 2023, este pentru hasdeianul Mario- Alexandru Nicolae ziua în care s-a încheiat cu succes o etapă importantă din viața sa și în care pășește către o alta cu la fel de mare încredere, pentru că și-a ales cu grijă drumul în viață și a muncit  cu perseverență, astfel încât planurile sale de viitor să devină realitate. El este de opt ani elev al Colegiului Național „B.P. Hasdeu”, pentru că aici a urmat și gimnaziul, și pentru a doua oară șef de promoție. Cei patru ani de gimnaziu i-a absolvit cu media 10, alături de alți trei colegi ai săi. La absolvirea liceului, tot pe prima poziție se găsește. A fost declarat oficial, în cadrul unei festivități, șeful promoției 2019-2023, cu media 9,99 a celor patru ani de liceu. Doar o medie de 9 la Chimie, în clasa a X-a, a făcut să nu fie și de data aceasta 10 perfect. Nu este supărat, pentru că, în primul rând, a învățat să descopere ce i se potrivește, ce îl pasionează, ce profesie ar putea să aleagă. „Nu mi-am făcut un scop din nota 10. Am perseverat în studiu în fiecare zi și am vrut să învăț din ce în ce  mai mult pentru că știam că dacă o să muncesc mult o să vină rezultatele; munceam pentru mine, pentru viitorul meu”, mărturisește Mario-Alexandru Nicolae.

Preocuparea  sa pentru  viitor a venit destul de devreme. Încă din clasa a VII-a s-a implicat într-un proiect internațional de cercetare. „Am participat din clasa a VII-a până în clasa a X-a la un proiect drag sufletului meu, «Math.en.Languages», un proiect Erasmus+ în parteneriat cu liceul Francois Arago din Perppignian, Franța. Era un proiect de cercetare științifică, organizat pe grupe mixte româno-franceze, susținut de
Asociația Math.en.Jens. Am participat la două schimburi de experiență și la trei congrese internaționale de matematică, la Montpellier, la Iași, iar ultimul a fost online, în care ne-am prezentat munca de peste șase luni, în fața a sute de studenți și a unor profesori universitari. A fost o experiență de neuitat”
, își amintește Mario Alexandru.

La aceasta se adaugă numeroasele sale participări la concursuri și olimpiade încă din perioada gimnaziului. „Am participat la nenumărate concursuri și olimpiade de Română, Matematică, Informatică, Engleză. Asta pentru că am dorit să intru în tainele cât mai multor materii, ca să știu ce este mai potrivit pentru mine încă din gimnaziu”, spune Mario-Alexandru, astfel încât, la liceu a optat pentru Matematică-Informatică. „La liceu mi-am dezvoltat pasiunile pentru Matematică și Informatică. Chiar și în perioada pandemiei mi-am dedicat o parte studiului riguros al acestor materii, mult peste programa școlară și am obținut premii la Olimpiade Județene de Matematică și Informatică, în fiecare an și am participat la  multe concursuri”.

Din clasa a XI-a a început să se contureze  deja pentru Mario Alexandru și pasul următor, către facultate. Și-a dat în primul rând examenele de limba engleză, nivel C1. Apoi s-a interesat către ce facultăți se poate îndrepta. „Aveam ca posibilități să dau ori aici, la București, la Politehnică, la Automatică, sau să mă duc în Olanda la o facultate de prestigiu”, spune Mario Alexandru. Pentru a avea mai multe opțiuni, a susținut examenele pentru ambele variante și a fost admis la ambele facultăți. „Admiterea pentru facultatea în România este după Bacalaureat, însă cei de la Politehnică organizează un concurs – care a fost în urmă cu o lună -, și primii 150 de copii din 2.000 câți am fost noi, ar fi intrat deja la facultate. E o intrare anticipată. Am fost al zecelea la concurs din cei 2.000 de copii”, a povestit Alexandru Mario.

Pentru facultatea din Olanda, concursul a fost ceva mai complicat și a avut loc în două etape. „Am intrat și la Delft University of Tehnology – Computer Science and Engineering, unde a fost mult mai greu. E o facultate de prestigiu, este văzută ca una dintre cele mai bune universități din Europa. Este în top 15 din lume”, spune Mario Alexandru.

În prima etapă a avut de realizat un portofoliu care includea un CV, adeverință de la școală, scrisoare motivațională, de trimis curriculele la anumite materii, în cazul său care a aplicat pentru „Computer Science”, pentru Matematică, Informatică și Fizică. Acest proces de aplicare a fost considerat partea ușoară pentru Mario Alexandru deoarece, așa cum am menționat, încă din gimnaziu a participat o mulțime de activități, concursuri, olimpiade, care s-au regăsit acum în portofoliu. „Mi s-a părut ușor, pentru că activitățile extracurriculare m-au ajutat foarte mult când am aplicat, deoarece eu am participat la mai multe voluntariate. Am ajutat bătrânii din Centrul «Alexandru Marghiloman», dar și copii din Centrul «Floarea de Colț». Vara trecută am participat la proiectul «Ludoteca din grădină» al Bibliotecii Județene «Vasile Voiculescu», unde ne jucam și petreceam între trei și cinci ore pe zi cu copii cu vârste de 3-7 ani. Și a fost o experiență interesantă. M-au ajutat și olimpiadele la care am fost, plus că am făcut parte anul trecut în unul din cluburile de robotică al Hasdeului, creat de profesorul nostru, Nicu Olăroiu. Aici am făcut parte din departamentul de programare; mi s-a părut că a fost frumos. A fost greu, că ar trebui să fie elevi mai mari care să ne învețe și să ne arate cum stau lucrurile, dar am învățat prin tutoriale, cu ajutorul domnului profesor. Mi-a dezvoltat abilitățile de comunicare, lucrul în echipă; chiar dacă am fost la departamentul de programare într-un astfel de club, nu m-am implicat doar în codatul robotului; a trebuit să ajut și la inginerie să ajut și la imprimanta 3D”, explică Mario Alexandru care au fost punctele sale tari în prima parte a procesului de admitere. Cea de-a doua parte a fost mai dificilă pentru că au fost probele teoretice. „Examenul teoretic a avut trei probe: la  Matematică, Informatică și Logică. La Logică ne-au oferit ei cartea din primul an de studiu și a trebuit să învățăm câteva capitole de acolo. În ceea ce privește Matematica, este cea pe care o învățăm la liceu în clasele IX-XI și la proba de Informatică a fost un test puzzle, ca la testele IQ; acesta din urmă, din punctul meu de vedere și al altora, a fost extrem de greu, pentru că au fost foarte mute întrebări, într-un timp scurt de rezolvare, și trebuia să te descurci și să-ți dai seama care este cea mai ușoară și să rezolvi cât mai multe în timpul acela. Am mai avut un examen în care am făcut echipe cu încă patru copii de naționalități diferite. Am făcut o grupă cu un german, cu unul din Spania, unul din Rusia și unul din Elveția; a trebuit să ne întâlnim online să discutăm și ne-a dat niște
puzzel-uri pe care trebuia să le rezolvăm în două ore. Au vrut să vadă cum formăm echipa cu colegi pe care nu îi știam înainte, cum socializăm, într-un cuvânt, lucrul în echipă”
, detaliază Mario Alexandru modul de desfășurare al examenului la Facultatea din Olanda.

La finalul celor trei ani de studii și doi de master, Alexandru Mario va obține titlul de „inginer în știința calculatoarelor”. Nu se va opri însă aici pentru că, așa cum a făcut și până acum, își stabilește din timp obiectivele, de aceea mărturisește că „voi avea oportunități mai multe de a mă perfecționa în străinătate. Însă mi-ar plăcea să  mă întorc la un moment dat și să îmi deschid o firmă IT și să le împărtășesc și altora din experiența mea”. A luat în calcul faptul că în facultățile din Olanda se apreciază mult practica, din timpul liceului și cursurile sunt foarte bine structurate, profesorii sunt deschiși și implicați în cursurile pe care le predau, vorbesc cu elevii după cursuri, îi întreabă și le răspund. Universitatea pentru care a optat are foarte multe facilități și oportunități de dezvoltare în carieră. „Vin firmele și îți iau interviuri; la Computer Science, unde am ales să merg, trebuie să înveți constant, ca să fii mereu pregătit pentru examene și sunt foarte multe proiecte de lucrat individual sau într-o echipă cu alți studenți din același an”, spune absoventul hasdeian.

A avut ocazia să afle despre facultate din videoclipuri pe Internet, dar se va putea informa și de la fața locului deoarece, spune că,  „o să pot să am oportunitatea de a merge cu trei săptămâni înainte de începerea facultății și o să ne  fie prezentată”. O să aibă posibilitatea să participe și la cursuri ca să vadă care este atmosfera, profesorii, cum se desfășoară acolo. Este încântat de faptul că facultatea are foarte multe „cluburi”. „Sunt precum cluburile de robotică pe care le avem noi la Hasdeu, numai că la ei sunt pe foarte mute domenii și sunt mult mai avansate; de exemplu, ei construiesc mașini de formula I sau mini rachete pe care le trimit în spațiu pentru ca apoi să se întoarcă tot la ei; de asemenea, au și  cluburi de sport și pentru socializare”, spune Mario Alexandru.

În Olanda, Mario Alexandru va fi împreună cu doi dintre colegii săi de clasă care au optat pentru aceeași facultate. De altfel, el spune că la această facultate 30 la sută sunt români. Cu unii dintre ei a concurat serios pentru locul de cazare în cămin, alocate pentru cei din primul an. „Am reușit să prind doar pe unul din cei patru prieteni. Au problemă cu cazarea. Se caută cazare cu o jumătate de an înainte. La ora 10.00 s-a dat drumul la platforma  de cazare și la 10.00 și opt secunde se blocase platforma, pentru că erau  prea mulți utilizatori care încercau să prindă loc în cămine. Cu noroc am accesat repede. Am făcut un grup cu românii care merg acolo. Și ne-am hotărât cum să stăm, dar nu m-ar deranja să stau și cu  colegi de alte naționalități”, povestește Mario Alexandru despre odiseea cazării.

Edvina Dobre, Colegiul Național „Mihai Eminescu”

Ziua emoțiilor pentru eleva Edvina Dobre de la Colegiul Național „Mihai Eminescu” este ziua de 16 iunie 2023, când, a fost declarată oficial șef de promoție.

A încheiat cei patru ani de liceu la profilul Științe sociale, cu media 10, și acest rezultat era așteptat. Cu toate acestea, momentul are o încărcătură emoțională deosebită, emoție pe care Edvina o împărtășește cu colegii, cu cei prezenți la festivitate, părinții și cadrele didactice. „Sunt  emoționată. Sunt împlinită, pentru că am muncit. Am sacrificat timp pentru asta. Se merită. A fost greu, pentru că am avut profesori exigenți , ceea ce e normal pentru că voiau performanță”, mărturisește Edvina.

Este deja studentă la mai multe facultăți din străinătate și va opta pentru una dintre ele în funcție de rezultatele pe care le va înregistra la Examenul de Bacalaureat. „Urmează să mă decid. Să văd ce note iau la Bacalaureat. În Anglia contează rezultatele acestea. În iulie o să primesc răspunsul și apoi accept ofertele; din august încep orele. Am primit oferte condiționale, și cu notă și fără notă, adică doar să iau diploma de Bacalaureat sau să iau o anumită medie sau o anumită notă la materia de Bacalaureat. Trebuie, spre exemplu, să iau 9,50 la Bacalaureat pentru a fi admisă la unele facultăți , sau 9,80 la alte facultăți”, spune Edvina.

La admitere a contat foarte mult și media cu care a absolvit liceul. „Media celor patru ani de liceu a contat. Am aplicat cu dosar și am dat și examen, dar a contat mult și media celor patru ani de școală”, explică Edvina cum a fost admisă la instituțiile de învățământ superior din străinătate. Este vorba despre facultățile de Drept ale mai multor instituții de învățământ din Marea Britanie, dar ea a mai fost admisă și în Olanda, și în Dubai, și chiar și la Facultatea de Management din Elveția; dar pentru că Dreptul îi este mai aproape de suflet, și pentru că a fost admisă și în Anglia, a optat pentru această din urmă variantă, adică pentru Drept. „Îmi place să citesc să mă documentez. Mi se potrivește foarte bine. Am fost admisă la Drept în Anglia, Olanda și Dubai, iar în Elveția am aplicat pe management; dar dacă am intrat la acestea pe Drept, o să merg la una dintre țările acestea. Eu am făcut înscrierile din toamnă. O să mă duc în persoană în Anglia să las diplomele. Voi pleca  pe 21 iulie. Am avut facultăți care mi-au spus că dacă nu le duc diploma de Bacalaureat până pe 1 august nu mă pot primi, pentru că începe înregistrarea la cursuri; din august încep deja orele. Am avut ceva emoții”.

Decizia sa  de a studia Dreptul a fost influențată foarte mult de proiectele europene în care i-a implicat diriginta sa, profesoara Daniela Albu. „Doamna Albu, diriginta mea în acești ani, ne-a implicat în proiectul «Parlamentul european», am fost ambasadorii Parlamentului European și, din această perspectivă, am avut parte de evenimente care m-au inspirat; am văzut că-mi pace domeniul și am zis de ce să nu încerc”, spune Edvina.

De altfel, toate activitățile de voluntariat în care a fost implicată au contat în admiterea sa la facultățile din străinătate. „Au contat și aceste activități de voluntariat. 70-80 la sută din dosar a fost pe activități. Am fost la activități în foarte multe proiecte: la Parlamentul european, la ambasadori, «Vocea noastră contează», voluntariat cu avocați; și voluntariatul de la școală mi l-au cerut în unele cazuri”, punctează Edvina importanța activităților de voluntariat pentru facultățile din afara țării.

La aceste activități se adaugă și cele sportive, care de asemenea, au o mai mare importanță decât la noi, pentru instituțiile de învățământ superior. „Eu am făcut și handbal și am menționat și lucrul acesta, pentru că va trebui să mă înscriu în cluburi sportive. Ei vor să vadă că te implici mai mult decât strict ceea ce înseamnă studii în școală. Pe mine școala m-a ajutat. Doamna dirigintă mereu spunea: «Putem să vă înscriem în proiectul acesta și în proiectul acesta…»”, povestește Edvina. De asemenea, mai mult decât punctele în plus care au însemnat calificarea la facultățile dorite, pentru Edvina Dobre voluntariatul a însemnat și posibilitatea de a întâlni persoane noi și de a lega prietenii.

În Olanda, spune Edvina, Facultatea din Pittsburgh are „Drept global” și profesori care s-au pregătit la Oxford și Cambridge. Aici a avut ocazia să participe online la cursuri să realizeze un fel de simulare, cum ar fi în postura de studentă. „În Olanda am avut ocazia să particip online la cursuri. Sunt foarte practici; orice idee o aduc, o argumentează dintr-o lege, din caz, din viața reală, ce s-a întâmplat acum cu războiul, vorbesc foarte practic, liber. Am înțeles absolut tot. Am făcut pregătire la engleză și nu mi-a fost greu să înțeleg, dar și ei vorbesc pe înțelesul tuturor; după curs, răspund la întrebări 10-20 minute, apoi au pus ei întrebări. Am avut și examen. Mi-au dat materia pe un semestru și să o învăț într-o săptămână, ca să vadă ce pot să învăț din ea, cum o percep, cum analizez cazurile. A fost foarte multă materie,  dar am luat aproape punctaj maxim. Pot să-mi laud  profesorii de la «Eminescu», pentru că m-au pregătit pentru ceea ce urmează la facultate”, spune Edvina Dobre.

Eliza Arsenie, Colegiul Economic

Șeful de promoție 2019-2023 de la Colegiul Economic Buzău este o tânără din Pietroasele. Ea a făcut patru ani de navetă la acest liceu, despre care ne spune că l-a îndrăgit foarte mult și a visat să ajungă aici încă din clasa a VI-a. Acesta este motivul pentru care naveta în sine a fost văzută ca un beneficiu, și nu ca pe o dificultate, cu atât mai mult cu cât, spune Eliza Arsenie, i-a oferit oportunitatea de a-și mări numărul de prieteni. „Vin de la o școală gimnazială din mediul rural, din Pietroasele. Am făcut naveta și a fost un beneficiu, pentru că am reușit să îmi fac mai multe prietenii”, mărturisește Eliza Arsenie, o tânără pasionată de matematică, care își îndreaptă atenția acum, la finalizarea liceului, către Academia de Studii Economice, mai exact către Cibernetică.

În urmă cu patru ani, când a pășit pe porțile liceului, nu își propusese să îl termine ca șef de promoție. Ne mărturisește că s-a întâmplat să fie așa pentru că, spune ea, „deși nu am intrat cu mari obiective și mari așteptări, s-au întâmplat foarte multe lucruri care mi-au deschis ochii”. Și aici enumeră întâlnirea cu foști absolvenți care vin cu diferite ocazii și vorbesc actualilor elevi, și mai ales întâlnirea cu cadrele didactice care au absolvit Colegiul Economic cu ani în urmă și care, după finalizarea studiilor superioare, au revenit să predea în liceul în care au învățat. „M-au motivat destul de mult. Am văzut că domnul profesor de Matematică a urmat liceul acesta și s-a întors să predea aici, doamna profesoară de Limba română, la fel. Și m-au motivat. Mi-am spus că și eu pot să fac acest lucru. De aceea, am în continuare gândul să mă reîntorc la Liceu, fie în vizită, fie să predau. O să vedem ce îmi rezervă soarta”, spune Eliza Arsenie lăsând să se întrevadă o intenție pe care aproape nu-i vine să o mărturisească, aceea de a reveni și ea la Colegiul Economic, peste câțiva ani, în calitate de cadru didactic.

De asemenea, de mare ajutor i-au fost și experiențele pe care le-a acumulat prin participările sale la proiecte Erasmus. „Mi-au plăcut materiile de la liceu și am avut și profesori care m-au susținut. Am intrat și în proiecte Erasmus și m-au ajutat să mă dezvolt pe partea de comunicare, pe lucrul în echipă; mi-am dezvoltat și abilitățile la limba engleză”, spune Eliza.

În cei patru ani a strâns, împreună cu colegii ei de clasă, destul de multe amintiri, în ciuda faptului că au avut de traversat și o perioadă de pandemie. „Am avut destule excursii și în concursuri cu firma de exercițiu. Eram clasa mai <zăpăcită>, pentru că mai făceam niște joculețe prin pauză, dar nu atât cât să deranjăm; joculețele acestea ne-au apropiat și mai mult. Și o să păstrăm legătura. Din câte știu sunt în clasă colegi care vor merge tot către ASE, nu neapărat spre Cibernetică”, povestește Eliza cu gândul tot la viitor. Ea a ales să meargă la Cibernetică pentru că este o profesie de viitor. La Bacalaureat nu are așa de mult emoții. Pe lângă materiile obligatorii, Matematică și Limba română a optat și pentru Logică, care se apropie mai mult de gândirea matematică. Ne spune însă că nu este o persoană care să stea numai cu ochii în cărți. În week-end-uri ascultă muzică, iese cu prietenii și vizionează filme.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker