Actualitate

Cum a început Janina Nectara aventura care a născut bancnota de 20 lei, cu chipul Ecaterinei Teodoroiu

În preajma lansării primei bancnote cu chip femi­nin din istoria Româ­niei, încununare a campaniei ,,Femei pe bancnote”, inițiate și susținute de râmniceanca Janina Nectara – unul dintre cei mai cunoscuți și apreciați bloggeri de modă din lume, singurul român care a scris pentru revista ,,Vogue” -, aceasta a relatat, într-un interviu pentru ,,Q Magazine”, întreaga poveste a demersului său, din momentul nașterii ideii și până la materializarea acesteia, prin emiterea unei bancnote cu valoarea de 20 de lei care o va ilustra pe ,,eroina de la Jiu”, Ecaterina Teo­doroiu.

Cotidianul OPINIA a prezentat în mai multe rânduri, pe larg, demersul Janinei Nectara, drept pentru care prezentăm astăzi numai câteva aspecte ine­dite ale poveștii din spatele campaniei ,,Femei pe bancnote”.

,,Sunt jurnalist de modă de peste zece ani, prin prisma profesiei, am călătorit foarte mult (…) În tot acest timp, mi-au trecut prin mâini felurite bancnote, schimbate în moneda locală a fiecărei țări. De fiecare dată când vedeam o nouă bancnotă, mă întrebam cine e personalitatea pe care o afișează. Pe unele le recunoșteam, pe altele nu. Pentru un străin, dar și pentru un localnic, bancnotele nu doar că reflectă realitatea, dar o și creea­ză. De pe bancnote am aflat că Scoția a avut o femeie cercetător – Mary Somer­ville – care a descoperit planeta Neptun, că Turcia se mândrește pe bancnote cu prima femeie scriitor din lumea islamică – Fatma Aliye Topuz – luptătoare pentru drepturile omului. De asemenea, Suedia, Israel, Canada, Venezuela își promovează scriitoarele, activistele pentru drepturi civile sau luptătoarele în Războiul de Independență și exemplele pot continua.

Am aflat, în timp, că la nivel mondial, personalitățile de pe bancnote sunt în proporție de 92 la sută bărbați. Un procent covâr­șitor, care este congruent cu întregul context istoric, în care, timp de mii de ani, doar bărbații au avut poziții de decizie în societate. Totuși, în pofida faptului că sunt și femei care ne-au marcat fundamental destinul, state democratice care pledează de ani pentru libertate și ­ega­li­tate par să excludă femeile din patrimoniul lor cultural. Probabil nu în mod intenționat. Nu cred că are cineva o agendă ascunsă (…) Oricine ar privi bancnotele din România, ar considera probabil că această țară nu are femei demne de a fi onorate pe o bancnotă. Nu ar fi profund nedrept? Istoria ne contrazice!

România are performanțe realizate de femei cu care puține țări se pot mândri. Patrimoniul ­Ma­rilor Personalități ale Româ­niei include prima femeie ingi­ner din lume, prima femeie doctor în medicină din lume, prima femeie explorator din lume, prima femeie neurochirurg, prima femeie arhitect inspector-general. Toate, primele din lume. Toate românce! În plus, în țara noastră, cel mai mare erou național, este, de fapt, o eroină – Ecaterina Teo­doroiu”, spune Janina Nectara în interviul pentru Q Magazine.

Provenită dintr-o fa­mi­lie modestă din Oltenia, Cătălina Vasile Teodo­roiu, prima femeie combatant din Armata Română, s-a născut la 14 ianuarie 1894, în Vădeni. După intrarea României în Primul Răz­boi Mondial, a activat ca asistentă medicală pe front. După ce toți cei patru frați ai săi au murit în lupte, a cerut să fie transferată la o unitate de combatanți.

A fost rănită de mai multe ori în lupte și a fost decorată de Casa Regală pentru vitejie. A murit eroic în vara anului 1917 în bătălia de la Mărășești, în momentul în care se afla în fruntea unui pluton de infanterie al Armatei Române.

,,Am pornit singură la drum”

Jeanina Nectara poves­tește că în 2018, anul Centenarului Marii Uniri, a decis să corecteze nedreptatea excluderii femeilor de pe bancnotele românești prin inițierea campaniei ,,Femei pe bancnote”, pornind la drum conștientă că ,,raportul de forțe era vădit dispro­porționat. Un soi de David și Goliat”, dat fiind că ,,Banca Națională e un gigant instituțional”, în deciziile căruia nu poate interveni nimeni, nici chiar șeful statului. ,,Gândiți-vă că de la nașterea leului românesc, adică timp de un secol și jumătate, Româ­nia nu a avut niciodată o femeie, cu nume și prenume, pe o bancnotă. Ideea în sine de a schimba o cutumă de 150 de ani este nu îndrăzneață, ci revoluțio­nară!”, a spus ­Ja­nina Nectara.

,,Am pornit la drum singură, încercând constant să îmi iau aliați. Dintre prieteni, primul a fost Cosmin Neagu – un web designer excepțional, care m-a ajutat să fac site-ul FemeipeBancnote și simulările grafice de bancnote. Apoi s-a alăturat Magdalena Albu, o scriitoare minunată ale cărei opere și principii le admir enorm, care m-a ajutat să fac documentarea legată de cele 100 de personalități ­fe­minine care au marcat istoria națională și s-a ocupat de semnarea declarațiilor de susținere. Raluca Florian este designerul grafic cu studii în Olanda care s-a oferit să realizeze multe dintre elementele grafice ale campaniei, iar Gabriel Crișan este un artist vizual care s-a implicat în realizarea majorității clipurilor de susținere ale campaniei. De asemenea, Florentina Ilie, tânăra jurnalistă excepțională, a avut un aport important în implicarea a numeroase persoane publice în acest demers (…) Am avut, de la bun început, ambiția ca acest act istoric să fie realizat fără bancnote. Și am reușit! Nu am avut nici măcar o postare plătită pe social media. Nici măcar una! Nimic! O campanie despre bancnote, dar realizată fără ajutorul niciunei bancnote (…) Primii artiști pe care i-am invitat în acest demers istoric au fost INNA și Antonia, ambasadoarele campaniei, Alina Eremia, Irina Rimes, Ana Baniciu, Raluka, Ami, împreună cu managerii lor, Vlad Pârvulescu, Cristiana Danasel și Ana-Maria Hâncu, românca remarcabilă care a reușit performanța de a uni două milioane de români în jurul campaniei Let’s Do It România (…) Tot astfel s-a întâmplat și cu universitățile din România. Prima invitată pentru a susține campania Femei Pe Bancnote a fost Universitatea Politehnică București. Rectorul Mihnea Costoiu a dat tonul, iar, apoi, s-au alăturat și alții, până când cele mai prestigioase universități din România au semnat declarații de susținere ale campaniei: Universitatea de Medicină și Farmacie <Carol Davila>, Universitatea de Arhitectură și Urbanism <Ion Mincu>, Universitatea de Muzică din București, Facultatea de Istorie a Universității București, Facultatea de Chimie, Facultatea de Geologie și vă asigur că lista e lungă. S-au alăturat și muzee, licee, spitale – în onoarea medicilor femei care au făcut istorie în România (Spitalul Clinic Colentina, Spitalul Bagdasar-Arseni). S-au alăturat Institute de Cercetare ale Academiei Române și chiar Aeroclubul României – în onoarea femeilor aviator. Încântător a fost faptul că Organizația Romanian WOMEN în UK a avut generozitatea să dedice evenimentul său anual, Gala Romanian WOMEN în UK, campaniei FemeiPeBancnote. Drept urmare, au fost ambasadori și consuli în stră­inătate care au semnat petiția noastră. Magdalena Albu a fost cea care, cu o determinare de fier, de care numai femeile de excepție sunt capabile, s-a ocupat să ob­ținem declarații de sus­ținere de la majoritatea instituțiilor. Și a făcut o muncă excelentă. În final, ni s-a alăturat însăși Patriarhia Română”, a mai spus Janina Nectara.

Râmniceanca Janina Nectara Constantin a studiat Design Vestimentar în România, la Facultatea de Arte, dar și Fashion Business în Paris, unde și-au împărtășit din experiență Karl Lagerfeld (Chanel), Yohji Yamamoto, Alexander McQueen, Stella McCartney, Kenzo și lista designerilor poate continua. După terminarea studiilor, a realizat un internship în New York la casa de modă a creatorului preferat al Primelor Doamne ale Americii, Oscar de la Renta. Pe lângă celebritățile de la Hollywood, Michelle Obama, Hillary Clinton și Laura Bush sunt clientele fidele ale exclusivistului brand.

În timp ce lucra pentru presa americană în Paris, a fondat și site-ul Fashion Avec Passion – un mix între o revistă de modă online și un fashion blog, perioadă în care a cunoscut și realizat interviuri cu designeri precum John Galliano, Prada, Vivienne Westwood, Yohji Yamamoto, Zuhair Murad, Elie Saab, Roberto Ca­valli sau supermodele precum Claudia Schiffer, Isabeli Fontana, Natalia Vodianova. Site-ul Fashion Avec Passion a fost desemnat „Harrods Blog Of The Week” de celebrul department store, Harrods Londra – unul dintre cele mai mari business-uri de modă din lume.

În premieră pentru România, Fashion Avec ­Pa­ss­ion a realizat primele live­streaming-uri ale celor mai importante show-uri de modă, direct de pe podiumurile din Milano, Paris, Londra, New York. Giorgio Armani, Burberry, Blumarine, Aquilano Rimondi, Roberto Cavalli, Gucci, John Richmond și multe alte branduri au ales Fashion Avec Passion pentru a-și transmite în direct defilările de modă.

Fiind o prezență constantă la toate evenimentele marilor case de modă – de la prezen­tările de modă Hermes, la cocktailurile organizate de Chanel sau lansările colecțiilor de haute joaillerie Dior, Janina Nectara a fost prima româncă non-model care a apărut în publicații internaționale precum Vogue, Vanity Fair, L’Officiel, pentru ca, mai apoi, să fie prima româncă care a scris pentru Vogue. Totodată, a fost ambasadorul digital al legendarului brand elvețian de ceasuri Breitling – ambasadori globali fiind Brad Pitt și Charlize Theron. Între timp, a devenit ambasadorul Gucci în România, dar și ambasadorul proiectului umanitar Chime For Change, susținut pe plan global de Madonna, Beyonce, Bill Gates, Prințul Harry al Marii Britanii, Eva Longoria, Jennifer Lopez, Malala Yousafzai – câștigătoarea Premiului Nobel pentru Pace, Maryl Streep, Halle Berry, Ben Affleck, Julia Roberts.

Articole similare