Educație

Compunerea unei copile din Buzău a înduioșat profesorii corectori de la Evaluarea Națională

Absolvenții clasei a VIII-a au scăpat de emoțiile susținerii celor două probe de la Evaluarea Națională, dar sunt în suspans până la aflarea rezultatelor. Lucrările au ajuns deja la profesorii corectori, iar perlele au început să iasă la iveală. Potrivit profesorilor care se ocupă de corectarea lucrărilor de Limba Română, modalitatea de exprimare, atenția la detalii și gramatica au fost principalele greșeli comise de elevii care au terminat clasa a VIII-a.

După ce au ieșit din examen, elevii buzoieni s-au declarat mulțumiți de subiectele primite și au susținut că au fost foarte ușoare. Lucrările acestora au ajuns la o școală din Huși, județul Vaslui, iar profesorii de limba română de acolo au declarat că, per total, aceștia s-au străduit să ia note bune. Strădania s-a simțit mai ales acolo unde a fost vorba despre compunerea pe subiectul unei întâmplări frumoase din vacanță. Unul dintre profesorii corectori a povestit că nu a putut să nu remarce fraza unui elev, cam… inventiv. Sau poate doar sincer: „A doua zi de dimineață, o vițică lingea cu patos tălpile tatălui meu, abia sosit de la crîșmă”. Un alt copil nu s-a lăsat mai prejos și a scris: „Până și o broască se uita la noi și zâmbea”, relatează gândul.ro.

Atunci când a fost vorba să se facă asocieri, unii elevi au făcut cum au știut mai bine, țintind la o notă cât mai mare. „Asociez textul «Toate pânzele sus!» cu «Amintiri din copilărie» de Mihai Eminescu. Ambele prezintă fel de fel de lucruri…!”, a fost răspunsul dat de o elevă din Buzău. Un alt copil a scris: „Asociez textul literar «Toate pânzele sus!» cu filmul «Pirații din Caraibe»”.

Profesorii au ținut să precizeze că, în opinia lor, toate aceste stângăcii sau „mici dovezi de originalitate”, de cele mai multe ori, nu reprezintă decât rodul strădaniei copiilor de a face o teză cât mai bună, în condițiile unor emoții imense, trăite la primul examen serios din viața lor.

Dar au existat și lucrări foarte bune, care i-au impresionat pe profesorii din Vaslui. De exemplu, o elevă din Buzău a rezolvat subiectul al III-lea într-un stil aparte. Aceasta a vorbit despre vacanța de vară și despre cum mama sa își crește cei trei copii. Pentru exprimarea impecabilă, eleva a primit nota 9,50. „Pot să spun că cea mai mare notă pusă de mine a fost 9,50 la un elev care m-a impresionat. La compunere, de exemplu, a povestit cu o exprimare deosebit de frumoasă și corectă faptul că vacanța pentru el înseamnă «acasă», întrucât mama, singura care întreține familia, are de crescut trei copii. Nu povestea lui a contat, ci faptul că se vedea că e un copil care nu a făcut opt ani de școală degeaba”, a relatat una din cele mai apreciate profesoare din zona Huși, care, alături de alți colegi, au corectat lucrările copiilor din județul Buzău.

La rândul ei, profesoara Cristina Tunegaru a mai precizat că subiectele de la Limba și Literatura Română au avut o dificultate medie și că nota 9 nu ar fi putut să fie luată cu ușurință de către absolvenți. „Nu aș putea spune că poate fi luat 9 cu ușurință pentru că, deși sunt subiecte ușoare, este nevoie de înțelegere profundă a celor două texte și de abilitatea de a folosi informațiile din text pentru a argumenta, la exercițiul 8. Acolo se pot pierde puncte ușor dacă nu faci o adecvare nuanțată și dacă nu folosești secvențele necesare din text. Este nevoie și de lecturi suplimentare, pentru a putea asocia cu un alt text, la exercițiul 9. Cred că ușor se poate ajunge la nota 7, iar cu efort susținut de-a lungul anului școlar se poate ajunge la 8 – 8.50”, a explicat Tunegaru.

„Nu e plictisitor, fiecare se duce unde vrea”

Elevii buzoieni nu au predat doar lucrări bune, au fost și unele mai puțin bune și chiar dezastruoase, din cauză că aceștia au tratat subiectele cu superficialitate.

Potrivit profesorilor corectori, exercițiile de tip grilă și cele de tip „adevărat sau fals” ar fi trebui să îi ajute pe viitorii liceeni să obțină note din ce în ce mai mari, însă neatenția i-a costat scump. Aceștia susțin că elevii nu au fost atenți la textele pe care le aveau de citit. Astfel, au ajuns să ofere răspunsuri greșite, care oricum nu se regăseau în fragmentele suport. Această neatenție îi va  costa scump pe cei care au susținut Evaluarea Națională, deoarece punctajul va fi mai mic decât s-ar fi așteptat.

„La textele pe care le-am corectat eu am găsit, de exemplu, cuvintele «colaci» și «bumbac», extrase dintr-o înșiruire de obiecte dintr-o magazie, însă erau greșit selectate. Exact aceste obiecte nu se găseau în magazia aceea, ci era vorba despre «cabluri de oțel făcute colaci» și «ulei de in». Răspunsul corect era «cabluri» și «ulei», dar s-a grăbit… Și a pierdut 2 puncte din neatenție”, a declarat o profesoară din Huși.

Un alt exercițiu care a fost tratat cu superficialitate a fost cel în care fiecare trebuia să se motiveze dacă este plictisitor să viziteze un loc de mai multe ori. Unul dintre elevi a decis că nu are rost să scrie 100 de cuvinte prin care să își argumenteze răspunsul, așa că a scris doar „Nu e plictisitor, fiecare se duce unde vrea”.

Ceea ce le-a atras atenția profesorilor corectori de limba și literatura română au fost exprimările de tip „f fain” și „pt”. Profesoara care a dezvăluit aceste probleme susține că elevii s-au obișnuit să folosească prescurtări în limbajul de zi cu zi și nu au mai putut face diferența între modalitatea de exprimare în cadrul unui examen și felul lor de a vorbi cu prietenii.

Pentru absolvenți mai sunt doar câteva zile până la aflarea rezultatelor, respectiv până joi, 23 iunie. După ce vor fi publicate rezultatele, elevii și părinții au la dispoziție două zile să depună contestații, în cazul în care nu sunt mulțumiți de rezultatele primite. Rezultatele finale ar urma să fie publicate joi, 30 iunie.

Reamintim că rezultatele vor fi comunicate anonimizat, cu ajutorul codurilor individuale care înlocuiesc numele și prenumele candidaților și care au fost distribuite acestora, pe bază de semnătură de primire, la prima probă susținută de aceștia. Media generală obţinută în cadrul Evaluării Naţionale are o pondere de 80 la sută în calculul mediei de admitere în clasa a IX-a. Absolvenţii clasei a VIII-a îşi vor putea continua studiile în învăţământul liceal sau profesional, fiind asigurate locuri pentru toţi elevii care au finalizat ciclul gimnazial.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Articole similare