Economic

A7: Bătălia turcilor se mută în instanță

Așa cum era de așteptat, turcii nu se dau bătuți! Constructorii Nurol și Tekfen au depus plângeri la Curtea de Apel București, în urma deciziei Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) prin care era admisă în parte contestația primilor. Astfel, stabilirea unui constructor pentru ultimul lot cu finanțare prin PNRR din Autostrada Moldovei (A7) se amână până la toamnă.

Pe 17 iulie au fost înregistrate la Curtea de Apel București cele două dosare în care constructorii turci atacă decizia CNSC din 3 iulie. Primele termene stabilite în dosare sunt abia pe 21 septembrie, respectiv 22 septembrie.

Reamintim că, pe 3 iulie, CNSC a admis în parte contestația turcilor de la Nurol, depusă după ce turcii de la Tekfen fuseseră desemnați câștigători pentru construirea lotului 3 Pietroasele – Buzău din Autostrada Ploiești – Buzău. Tekfen Insaat ar fi avut la dispoziție 20 de luni să finalizeze lucrările. În cazul în care s-ar fi semnat contractul de execuție în iulie 2023, lucrările ar fi fost terminate la începutul primăverii lui 2025. Din cauza noii amânări, ultimul lot rămas fără constructor va fi terminat, cu certitudine, mult după celelalte aflate acum în execuție între Ploiești și Pașcani.

Constructorul turc Nurol contestase la începutul lunii iunie respingerea ofertei sale și a cerut ca aceasta să fie reevaluată. Anterior respingerii ofertei lor ca inacceptabilă, turcii de la Nurol fuseseră desemnați câștigători, însă constructorul din Neamț Danlin XXL a formulat contestație în repetate rânduri.

Pe 22 mai 2023, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a desemnat constructorul ultimului din cele 13 loturi ale A7, finanțate prin PNRR. Ofertantul desemnat câștigător este TEKFEN INSAAT VE TESISAT A.S., cu preţul de 1,159 miliarde lei fără TVA, a precizat CNAIR într-un comunicat de presă.

Durata de execuție a contractului este de 20 de luni. Lungimea acestui tronson de autostradă este de 13,9 km și include construcția a 8 poduri și a unui pasaj de o complexitate tehnică ridicată, în lungime de 1.260 m. Sursa de finanțare este asigurată din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Toate celelalte 12 loturi din Autostrada Moldovei (A7), finanțată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), au constructori. Pe loturile 1 și 2 din tronsonul Ploiești – Buzău lucrează asocierile Pizzarotti – Retter, respectiv Coni – Trace, iar cele 10 loturi de la Buzău la Pașcani au fost adjudecate de constructorul român UMB.

Tronsonul Ploiești-Buzău, cele mai mari probleme din A7

Primul tronson al Autostrăzii Moldovei, de altfel primul pe care au semnate contractele și tot primul pe care au intrat utilajele, este cel care pare să pună cele mai mari probleme. Primul lot, Dumbrava-Mizil, unde lucrează italienii de la Pizzarotti, are întârzieri foarte mari din cauza unor probleme la studiul de fezabilitate și a descoperirilor arheologice care au ținut puțin pe loc lucrările. Dar, italienii au primit o extensie de cinci luni pentru a reuși să termine acest lot la timp. Cu toate acestea, mobilizarea în teren nu este una tocmai bună, iar italienii pare că au cam pierdut startul și au mult de recuperat pentru a reuși să finalizeze la timp lucrările.

Pe lotul doi, Mizil-Pietroasele, nu sunt probleme cu descoperiri arheologice sau studiul de fezabilitate, dar aici mobilizarea în teren nu este una bună, iar bulgarii de la Coni cu românii de la Trace nu pare că se înțeleg tocmai bine, potrivit unor surse.

Cât despre lotul trei, licitația pentru execuția acestuia a fost lansată în urmă cu doi ani, dar contractul nu a fost semnat din cauza contestațiilor. Fără lotul 3 nu se va putea asigura descărcarea din lotul 2 Mizil-Pietroasele (28 km) și legătura pe A7 cu Lotul 1 din tronsonul Buzău-Focșani, unde lucrează UMB.

Autostrada Moldovei Ploiești-Pașcani este cel mai mare proiect rutier finanțat din PNRR, iar termenul-limită de finalizare este august 2026.˝

Un comentariu

Articole similare