Educație

171.000 euro pentru reducerea abandonului la Școala Merei

Școala Gimnazială Merei a reușit să obțină un grant în valoare de 171.000 euro pentru a implementa un proiect cu activități de natură să contribuie la reducerea abandonului școlar. Proiectul va demara pe 1 septembrie, adică odată cu începerea anului școlar viitor, și se va încheia în 2025. Sunt vizați să primească sprijin prin acest proiect 186 de copii  de gimnaziu ai Școlii Gimnaziale Merei. În perioada următoare va avea loc semnarea contractelor. Proiectul a fost realizat de un grup de cadre didactice având coordonatori pe Elena Gramer, Alina Ignătescu și Nicoleta Maxim. Acest grup, împreună cu managerul școlii, Laurențiu Ionașcu, care este și director de proiect, au reușit într-un timp scurt să depună documentul prin care să convingă oficialii din Minister că unitatea de învățământ are nevoie de finanțare pentru a putea face față unui fenomen tot mai prezent în mediul rural: abandonul școlar.

Școala Merei

Mai întâi, au trebuit să convingă cu argumente și cu documente faptul că Școala din Merei se înscrie pe lista unităților de învățământ cu risc de marginalizare și de abandon școlar. S-a făcut acest lucru ca urmare a unei bune cunoașteri a situației elevilor, nu numai din punct de vedere al rezultatelor școlare, ci și al situației familiale.  Astfel, în proiectul pe care l-au trimis Ministerului Educației, care va face parte din Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS), la rândul integrat în Planul Național de Redresare și Reziliență, cadrele didactice de la Merei au înscris pe de o parte situația clară a grupului țintă, adică a copiilor pentru care există riscul de a abandona școalar, iar pe de altă parte obiectivele pe care și le-au propus și activitățile prin care se vor atinge acestea.

„Noi avem grad de marginalizare spre mediu, deoarece avem familii monoparentale cu probleme, avem familii rome, părinți plecați în străinătate și copii crescuți de bunici; toate acestea prezintă un grad de marginalizare cu risc de abandon sever și facem eforturi mari ca să-i ținem pe acești copii la școală. Avem situația exactă a  fiecărui copil în parte, știm în ce familie trăiește, cunoaștem situația de acasă, pentru că avem  informații de la întâlnirile cu părinții de la începutul anului, de la ședințele cu părinții; în plus, am obținut informații de la Asistența Socială, de la Primărie; toate aceste date le-am încărcat în cadrul acestui proiect și le-am transmis”, spune directorul Școlii Gimnaziale Merei, Laurențiu Ionașcu.

Activități cu funcții educative, dar și cu componentă de incluziune socială

„Suntem bucuroși. Proiectul a fost făcut rapid, pentru că am avut un termen foarte scurt de depunere, dar am avut o echipă bună care a lucrat. Cu toate că noi suntem în apropierea municipiului Buzău, comuna are un grad destul de ridicat de abandon școlar. Am făcut o analiză pe baza abandonului din anii trecuți și a situațiilor școlare neîncheiate din anii precedenți. Pe acea statistică am mers și ne dorim să reducem abandonul școlar cel puțin cu câteva procente”, spune prof. Elena Gramer. „Proiectul este extraordinar pentru că el vine ca o completare a unui buget alocat de Minister și de UAT care este insuficient  ca să facă față și problemelor de prevenire și combatere a abandonului școlar din școală. În buget nu avem fondurile acestea pentru a putea lucra strict cu acești copii, adică pentru a lucra strict pe abandon școlar. Până acum, pe această problemă, făceam ceea ce aveam prins în planul de școlarizare, prin activitățile școlare, prin întâlnirile pe care le aveam cu copiii, excursiile și alte diferite acțiuni în care îi implicam pe acești copii cu risc de abandon. Acest proiect vine strict în sprijinul problematicii legate de abandonul școlar”, spune directorul Școlii Gimnaziale Merei.

Și profesorii vor fi instruiți

Directorul Laurențiu Ionașcu

Proiectul cadrelor didactice de la Merei își propune dezvoltarea şi diversificarea strategiilor didactice care să ducă la diminuarea abandonului şcolar, să promoveze metode în predare-învăţare incluzive care să răspundă nevoilor elevilor care provin din medii cu risc de abandon, și vorbim aici despre copii ai căror părinţi au o situaţie financiară precară, care provin din familii dezorganizate, care provin din familii cu mai mulţi membri și despre cei care au părinţii plecaţi în străinătate la muncă și au rămas în grija bunicilor. „Avem în proiect, de exemplu, Festivalul Școlii,  <Veșnicia s-a născut la sat>, care este la a V-a ediție; acum mergem către acești copii ca să-i implicăm și pe ei în diferite lucruri să îi atragem să vină la școală; mai organizăm întreceri sportive, care vor fi finanțate din acest proiect, pentru că ne dorim să le dezvoltăm spiritului de fair-play,  spiritul de învingător. Un alt  proiect se numește <Grijă pentru viitor>; prin acesta ne-am propus să realizăm activități de mentorat în care elevii claselor terminale de gimnaziu vor primi sprijin începând din clasa a V-a, iar ca finalitate ne dorim creșterea mediei de absolvire la sfârșitul clasei a VIII.  Dorim să atragem cât mai mulți copii să aibă o medie cât mai mare la finalul celor opt clase. Vom organiza și cursuri pentru cadrele didactice, pentru a-i învăța să lucreze cu acești copii  cu risc de abandon. Sunt cursuri pe care școala nu ar fi putut să le finanțeze din bugetul propriu decât cel mult  într-un număr mic, de 1-4 cadre didactice, în funcție de buget, pe fiecare an în parte. Acum am reușit să includem 25 de cadre didactice care vor fi cursate, în așa fel să știe și să aibă cunoștințele necesare să poată lucra cu acești copii strict pe această problemă. Ne-am mai propus să realizăm ore remediale la limba română și matematică, care vor fi susținute cu material auxialiar  asigurat din această finanțare a proiectului. Vom organiza și ore de lectură cu elevii implicați în examenele naționale și vom lucra pe materia care se va da la Evaluarea Națională. Aceste ateliere or să fie organizate strict pentru ca la finalul clasei a VIII, numărul celor  cu note mari dintre cei care intră în proiect și care absolvă clasa a VIII să fie cât mai mare”, detaliază directorul unității de învățământ câteva repere din ceea ce școala pe care o conduce va realiza cu fondul obținut pentru ajutorarea copiilor cu risc de abandon. (V.B.)

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker