Educație

Strategii de învățare din Italia, „importate” la Școala 15

În perioada 27  martie – 1 aprilie 2023, o echipă formată din patru cadre didactice de la Școala Gimnazială „George Emil Palade” a participat la un curs de formare individuală staff, desfășurat în Italia în cadrul programului ERASMUS+ Acțiunea Cheie 2 – Acreditare Educația Școlară (SCH).  Este vorba despre echipa formată din Doina Luiza Jalbă, Daniela Zaharioiu, Nușa Steliana Chivoiu și Andreea Mihaela Oprea, care a luat parte, la Florența, la cursul de formare profesională „Successful Strategies for Teaching Students with Special Needs in Every Classroom”, curs destinat profesorilor care lucrează cu elevi cu nevoi educaționale speciale din școlile de învățământ general și special. Furnizorul cursului a fost Europass Theacher Academy, iar trainer Maddalena Bucciarelli.

Echipa din Buzău s-a întors acasă cu un valoros bagaj de exemple de bună practică. Datorită programului bine conceput, cadrele didactice buzoiene au participat atât la activități de formare, precum și la module teoretice ce au cuprins și activități specifice schimbului de exemple de bună practică. În primele zile, după prezentarea cursanților din cele trei țări participante, cursul s-a desfășurat în jurul tematicii „Strategii de succes pentru predarea elevilor cu nevoi speciale în fiecare clasă”, confruntarea și rezolvarea problemelor apărute la nivelul colectivelor de elevi. Profesorii participanți au urmărit o serie de videoclipuri de prezentare a școlilor din care provenea fiecare echipă participantă. Dascălii s-au confruntat și cu provocări, cum ar fi identificarea diferențelor dintre rolurile pe care le poate îndeplini un dascăl: mentor, ghid, facilitator sau coach. „Pentru a îmbunătăți diferențierea și incluziunea în sala de clasă, este important să ne cunoaștem elevii. Primul pas în a-i cunoaște pe copiii din clasă este să înțelegem cine sunt ei, ce cunosc și înțeleg deja, interesele lor, stilurile de învățare preferate, nivelul actual de cunoștințe și abilități”, spun cele patru cadre didactice ale școlii.

Profesorii buzoieni au avut parte de cinci zile active și reflexive datorită programului bine conceput de către trainer, care a început  fiecare zi cu activități „de spargere a gheții” – pentru a împărți participanții în grupuri internaționale -, și pe care le-a finalizat cu rezumarea strategiilor eficiente pe care profesorii le pot folosi la clasă pentru incluziunea elevilor cu cerințe educaționale speciale (CES).

 Despre cunoașterea principalelor nevoi educaționale speciale

Tema primei zile de curs la care au participat profesorii din Buzău a fost „Educația pozitivă – Cunoașterea principalelor nevoi educaționale speciale”.  Activitatea s-a desfășurat pe grupe, prilej de realizare a unui schimb valoros de exemple de bună practică. „Pornind de la vizionarea unui filmuleț, trainerul Maddalena Bucciarelli ne-a ghidat să descoperim  că emoțiile negative ale copiilor sunt generate de nevoile, dorințele acestora și totodată de multitudinea așteptărilor, presiunilor exercitate de către adulți. Ulterior s-au prezentat strategii prin care dascălii  pot identifica punctele tari ale școlarilor în vederea valorizării acestora la nivelul clasei și a promovării educației pozitive în orice context educațional. Într-o clasa diferențiată, profesorul trebuie să  adapteze curriculumul la nevoile elevilor și «profesorul este adevăratul infuencer», cum spune Maddalena Bucciarelli”, povestesc dascălii Școlii Gimnaziale „Geroge Emil Palade”.

 Schimb de bune practici

Ziua a doua a debutat pentru profesorii buzoieni cu un exercițiu de energizare, fiind urmat apoi de o prezentare pe tema incluziunii elevilor cu nevoi speciale. „S-a lucrat în grup, discutându-se și menționându-se  indicatorii de succes, care au condus la asigurarea incluziunii și îndepărtarea barierelor ivite în învățare elevilor din școlile în care își desfășoară activitatea profesorii participanți la curs. Acest moment a constituit un real schimb de bune practici. În partea a doua a zilei, s-a discutat despre nevoile elevilor cu dislexie și strategiile utilizate în cadrul activităților desfășurate cu aceștia. În încheiere, cursanții din Grecia și Germania și-au prezentat propriile școli”, relatează profesorii buzoieni.

A treia zi a proiectului de mobilitate a adus în atenția dascălilor buzoieni metode inedite în ceea ce privește „Predarea elevilor cu tulburare de deficit de atenție/hiperactivitate (ADHD sau ADD) și/sau tulburări emoționale și de comportament”. După o scurtă prezentare a caracteristicilor comportamentale și psihologice ale copilului cu ADHD, au lucrat pe grupe, împărtășindu-și strategii, exemple de bună practică utilizate în cadrul activităților desfășurate la clasă.

„Trainerul ne-a prezentat și alte tehnici care pot fi folosite cu succes pentru eficientizarea lucrului cu elevii cu ADHD: Tehnica Pomodoro, Tehnica «Visual thinking strategy». Avantajele acestor metode de instruire sunt multiple: oferă libertate în comunicare, învățarea nu se bazează pe reproducere, ci pe interacțiunea directă cu profesorul și colegii, se promovează colaborarea în echipă sau în grup, se realizează o conexiune între profesor și elev. De asemenea, am descoperit modalități de organizare a spațiului de învățare cu scopul  eliminării factorilor perturbatori. În încheierea activității, am prezentat celorlalți cursanți Școala  Gimnazială «George Emil Palade», mai spun profesorii buzoieni.

Ultimele două zile ale cursului activitățile au fost concentrate pe „Predarea elevilor cu tulburare din spectrul autist (ASD)” și  „Planificarea unei lecții incluzive”. Printr-o prezentare, trainerul a evidențiat caracteristicile comportamentale și psihologice ale copiilor cu ASD, cele trei tipuri de autism și manifestările prin care se diferențiază. Cadrele didactice buzoiene spun că au descoperit astfel „modalități de prevenire și gestionare a reacțiilor emoționale generate de stres. Au fost subliniate cauzele care stau la baza apariției acestei deficiențe, precum și strategii care pot fi folosite cu succes în activitățile desfășurate cu aceștia. De asemenea, s-a discutat și modul de evaluare a elevului, cu accent pe modul de oferire a feed-back-
ului. Acest curs ne-a oferit oportunitatea de a ne spori cunoștințele pe această temă și de a împărtăși experiența noastră cu ceilalți participanți în timp ce discutam și exersam  sarcinile”.

Cursul s-a încheiat cu festivitatea în care profesorilor li s-au înmânat  certificate care atestă participarea și absolvirea cursului „Successful Strategies for Teaching Students with Special Needs in Every Classroom”. Informațiile dobândite vor fi diseminate în cadrul comisiilor metodice din școală, dar și la nivelul comunității, iar exemplele de bună practică și cunoștințele dobândite.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker