sâmbătă, 16 ianuarie 2021

Olimpicii buzoieni și părinții lor protestează împotriva anulării olimpiadelor școlare

• „Acești copii se pregătesc câte 5-6 ore pe zi suplimentar, iar acum își pierd încrederea în sistemul de valori”

Sunt obișnuiți, încă din clasele primare, să se pre­gătească suplimentar câteva ore pe zi, atunci când colegii lor ies la joacă, pentru a înregistra performanțe la nivel național și internațional. Ei sunt singurul lucru cu care sistemul de învățământ românesc, un sistem considerat deficitar, mai are cu ce se mândri: copii care aduc României medalii de aur la olimpiade, cei despre care ne-am obișnuit să spunem că poate într-o zi vor putea schimba în bine țara asta.

Astăzi, mai mulți olimpici buzoieni și părinții lor se alătură unui demers național prin care i se atrage atenția președintelui Klaus Iohannis că decizia guvernanților de a anula olim­piadele școlare anulează munca susținută a unor tineri, afectându-le inclusiv evoluția în sensul admiterii lor la anumite facultăți.

În luna noiembrie, o asociație ce reunește părinți ai elevilor olimpici i-a transmis președintelui Klaus Iohannis o scrisoare deschisă prin care îi cere acestuia să intervină pentru revizuirea ordinului ce a ­anulat olimpiadele și concursurile școlare de anul acesta. „Dacă anul trecut am înțeles cu toții că situația a fost imprevi­zibilă, anul acesta vine cu dificultăți previzibile pentru sistemul de învățământ, care ar putea fi soluționate așa încât să poată să aibă loc olimpiade, doar în două etape, etapă județeană și etapă națională, ambele în primăvara anului 2021”, arată scrisoarea.

Printre susținătorii acestui demers o regăsim și pe Simona Piron, mama lui Eugen Piron, singurul olimpic buzoian premiat la o competiție inter­națională în 2019. Eugen este elev în clasa a XII-a la Colegiul Hasdeu și este olimpic la Chimie încă din școala gene­rală, aducând României până acum trei medalii de argint la competițiile internaționale. Buzoianului i s-a anulat șansa de a participa vara aceasta la olimpiada internațională de chimie la care se calificase.

La rândul său, Ionel Banu, directorul Colegiului Hasdeu, colegiu care în fiecare an se mândrește cu aproape 100 de elevi calificați la fazele naționale ale olimpiadelor școlare, trage un semnal de alarmă în legătură cu modul în care anularea olimpiadelor afectează dezvoltarea și personalitatea elevilor cu performanțe.

„Am scris președintelui Iohannis, am scris la Guvern”

„Am scris președintelui Iohannis, am scris la Guvern. Nu am primit niciun răspuns. Nu sunt o persoană absurdă, înțeleg riscurile acestei pandemii și ne protejăm. Am înțeles decizia amânării olimpiadelor în anul școlar trecut, când a debutat pandemia, dar nu mi se pare corect ca în luna septembrie, când a început noul an școlar, tu, Guvern, să decizi anularea olimpiadelor care sunt programate abia în ianuarie și februarie. Trebuie să înțelegeți că pentru niște copii olimpici, care se pregătesc în mod susținut tot anul, aceștia sunt niște ani pierduți definitiv. Îi descumpănește. Fiul meu m-a întrebat dacă cred că îi va folosi vreodată tot ce a învățat. Ce să îi răspund, că nu? Ce să îi spun? Rămâi în țară, că vei fi apreciat?”, a declarat, pentru OPINIA, Simona Piron.

Competiții sportive da, olimpiade școlare nu

Mama olimpicului internațional face o comparație interesantă între competițiile școlare și competițiile sportive care, chiar dacă se confruntă cu reguli noi, continuă să se desfășoare.

„Uitându-mă la știrile TV am constatat că rubrica de sport durează mai mult decât cea de informații. Nu sunt absurdă, dar constat că în sport s-a luat decizia ca toate competițiile să fie reluate, sportivii se îmbolnăvesc, apoi revin, în timp ce olimpiadele școlare, unde metodele de protecție sunt mai sigure, s-au anulat, afectând viitorul unor copii care învață susținut de când se știu. Copiii ăștia se pregătesc câte cinci-șase ore pe zi suplimentar, iar acum își pierd încrederea în sistemul de va­lori. Vorbesc cu alți părinți care au copii olimpici și îmi spun că copiii lor nu mai au interes să învețe”, a mai declarat Simona Piron.

„A pierdut ocazia să meargă la olimpiada internațională de Chimie de la Istanbul. Acum i s-a luat șansa unui an întreg”

„Vara aceasta, Eugen a pierdut ocazia să meargă la olimpiada internațională de chimie de la Istanbul. Acum i s-a luat șansa unui an întreg. Gândiți-vă că în ianuarie-fe­bruarie erau programate etapele locale, apoi în aprilie cele județene, care te pot trimite la baraj și apoi mai departe, în lotul lărgit. Este multă muncă, un parcurs care lui Eugen i-a adus medalia de argint în 2019. Din fericire, fiul meu are asigurată admiterea la facultate pe baza rezultatelor obținute la olimpiade în clasele a VIII-a și a IX-a, dar nu toți olimpicii sunt în situația lui. Eugen nu vrea să plece să studieze în străinătate. Este hotărât să meargă la Medicină în România”, a mai declarat mama olimpicului buzoian.

„Anei-Maria Ceaușescu i s-a luat dreptul de a reprezenta România la olimpiada internațională de Latină din Italia”

La rândul său, directorul Colegiului Hasdeu, Ionel Banu, spune că nu este normal să iei dreptul unui elev să performeze, existând riscul ca astfel de decizii să afecteze grav personalitatea unor elevi obișnuiți cu competițiile la ni­vel înalt.

„Hasdeul a pierdut enorm anul trecut. Pe lângă Eugen, elevei noastre Ana Maria Ceaușescu i s-a luat dreptul de a reprezenta România la olimpiada internațională de Latină din Italia. În plus, în fiecare an am avut zeci de copii cu rezultate la Chimie, Fizică, la Germană… Nu-i mai avem! Este vorba despre personalitatea unui copil care se dezvoltă. Pentru el, performanța la această vârstă reprezintă enorm în dezvoltarea perso­nalității. Am spus-o și în consiliul profesoral și cu alte ocazii că anularea olimpiadelor anulează dreptul unor copii la performanța adevărată, mai ales când vorbim despre un olimpic internațional. Vorbim despre oprirea acestor copii de a evolua în planul performanței. Pentru un astfel de copil nu doar performanța în școală este importantă, ci și cea dobândită prin concursuri”, a declarat, pentru OPINIA, Ionel Banu, directorul Colegiului Hasdeu.

Banu îi dă exemplu pe foștii absolvenți ai liceului care, pe baza rezultatelor la olimpiadele naționale, au fost admiși la ­fa­cultate.

„Înțelegem că este pandemie, dar nu poți să iei dreptul unui copil de a ajunge acolo unde vrea prin performanță. Să vorbim concret. Facultatea de Medicină, de exemplu. Un copil care până în clasa a XII-a nu a obținut rezultate importante la olimpiadele de specialitate ajunge ca în clasa a XII-a să obțină la olimpiada de Biologie sau Chimie de la mențiune în sus. Astfel, va fi admis la Medicină fără examen. Practic, acestui copil i s-a luat acum dreptul de a accede, de a-și dovedi capacitățile”, a mai declarat Ionel Banu.

3 COMENTARII

  1. Trebuie cerut ajutor de la alte ţări mai avansate pentru organizarea online a olimpiadelor.

  2. Interesantă observația domnului profesor.
    Însă aș fi fost mai bucuros dacă domnia-sa ar fi precizat și câți olimpici internaționali la Matematică a dat Hasdeul în ultimii 10-15 ani și câți dintre ei au fost pregătiți de domnia-sa. Fără aceste precizări, totul devine o mizerabilă răfuială de cancelarie.

  3. N-am înțeles care sunt ăia „mai mulți olimpici buzoieni și părinții lor”. Am văzut doar exemplul băiatului de la chimie.
    Olimpiada Internațională de Chimie s-a desfășurat anul acesta, dar online. Cercetând site-ul, am constatat că România nu a participat. Nu știu de ce. La Olimpiada Internațională de Matematică 2020 (tot online), România a participat și chiar a obținut un rezultat bun. Mai mult, România a și organizat în noiembrie Olimpiada Balcanică de Matematică (evident online), care a fost un succes.

    Poate trebuie întrebați profesorii care se ocupă de lotul de chimie.

    Apropo, în 2021, Societatea de Științe Matematice din România va organiza Olimpiada Națională „Gazeta Matematică” care va reprezenta și criteriul de selecție a lotului național pentru OIM ( a se vedea https://ssmr.ro/files/onm2021/ONMG_anunt1.pdf).

Comments are closed.

loading...
error: Content is protected !!