Educație

O decizie a marelui Spiru Haret ar putea rezolva problema distanței dintre bănci în timpul pandemiei

Ministerul Sănătății a publicat marți noapte un proiect ce va fi supus dezbaterii publice referitor la măsurile pe care școlile urmează să le respecte începând cu redeschiderea lor din data de 14 septembrie.

Inspectorul general al Inspectoratului Școlar Buzău, Ionel Meiroșu, spune că vorbim doar despre un proiect care va fi îmbunătățit. În plus, oficialul buzoian vine cu alte câteva precizări referitoare la cum ar putea arăta școlile din județ odată cu 14 septembrie.

În respectivul proiect apar precizări care vin să răspundă la unele dintre întrebările pe care și le pun profesorii și părinții, dar, totodată, rămân multe chestiuni nerezolvate. De exemplu, respectivul draft de lege precizează că părinții trebuie ia tempe­ratura copiilor și să completeze o declarație pe proprie răspundere, odată cu începerea școlii, prin care să dea asigurări că elevul nu a prezentat simptome de Covid-19 în ultimele 14 zile, sau că nu a intrat în contact cu persoane bolnave. În schimb nu se precizează nimic despre triajul zilnic care ar fi făcut la nivelul fiecărei școli.

Alte detalii importante regăsite în proiect sunt evitarea schimbării sălii de clasă de către elevi pe parcursul unei zile. Principiul de urmat este „1 clasă de elevi = 1 sală de clasă”.

Masca e obligatorie de la clasa pregătitoare

Totodată, se cere asi­gurarea unei distanțări de minimum 1 metru sau montarea unor separatoare în situația în care asigurarea distanței de 1 metru nu este posibilă.

Proiectul mai prevede ca inspectoratele școlare să propună spre aprobare comitetelor județene pentru situații de urgență scenariul după care va funcționa fiecare școală (verde, galben, roșu), pe baza situației epidemiolo­gice de la data de 7 septembrie și în concordanță cu infrastructura existentă.

„Masca de protecție este obligatorie pentru elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal și va fi purtată în sălile de clasă, în timpul deplasării prin unitatea de învățământ sau în timpul recreației (atu­nci când se află în interior). Masca de protecție este obligatorie pentru elevi în timpul recreației în aer liber, în spațiile aglomerate, atunci când nu este asigurată distanța de minim 1 metru între elevi. Masca de protecție nu este obligatorie în cazul preșcolarilor”, se mai arată în proiectul Ministerului Sănătății.

„Eu nu cred că triajul zilnic al elevilor va pica în sarcina părinților”

„Eu personal nu cred că se va pune problema ca triajul zilnic să pice în sarcina părinților. Aceasta este părerea mea. Fiecare părinte responsabil îi va pune mâna pe frunte copilului înainte să plece la școală, dar dincolo de asta, în fiecare școală unde există cabinet medical, personalul medical va face triajul ca și în perioada gripei. Să nu uităm că ceea a ­pu­blicat ministerul Sănătății este doar un draft. Se lucrează și se discută pe el până se va găsi varianta cea mai bună”, a declarat pentru OPINIA inspectorul școlar general Ionel Meiroșu.

Șeful Inspectoratului Școlar Buzău spune că mai sunt încă multe lucruri de pus la punct, dar crede că se pot rezolva în timp util, până pe 1 septembrie.

„Fac un apel la calm. Școala va începe, dar important este să înceapă în condiții optime. De aceea vă spun că nu vor fi aceleași condiții în două localități, cum nu vor fi aceleași condiții între două școli din aceeași localitate. Asta pentru că fiecare școală poate avea specificul ei și alt număr de elevi. Este adevărat că din martie și până astăzi a trecut mult timp și oamenii sunt agitați. Totuși eu cred că mai este timp și, cu puțină rațiune din partea noastră, a tuturor, lucrurile vor fi bune”, a mai spus Ionel Meiroșu.

„Cum selectezi copiii care vor ajunge în altă clasă?”   

Inspectorul general mai precizează că nu a cerut niciunei școli să vină cu propriile soluții legate de modul în care vor învăța elevii, ci le-a cerut doar să analizeze spațiul pe care îl au la dispoziție și să se orienteze. Deciziile vor fi luate abia după ce se cunosc toate condițiile impuse de Ministerul Sănă­tății.

Meiroșu vine și cu câteva exemple concrete. „Sunt încă lucruri care trebuie soluționate. De exemplu, am 90 de elevi care erau împărțiți până acum în trei clase. Acum, din cauza pandemiei, trebuie să îi împărțim în patru clase. Cum selectezi copiii care vor ajunge în cea de-a patra clasă și cine le va preda acestora, ca să aibă continuitate? Acestea sunt motive obiective  pentru care trebuie găsite soluții punctual”, a declarat șeful IȘJ Buzău.

Spiru Haret rezolvă problema distanței dintre bănci  

Când vine vorba despre spațiul necesar unei clase pentru ca elevii să nu fie obligați să schimbe sălile, Meiroșu spune că lucrurile nu stau așa de rău. Este totuși meritul lui Spiru Haret, cel care în calitate de ministru al Învățământului (1897-1910), a derulat o amplă reformă a educației care se pare că are rezultate inclusiv astăzi în timpul pandemiei; o reformă des amintită ca o acțiune exemplară, într-un domeniu în care, în timpuri mai apropiate, o atât de necesară reformă întârzie să se producă.

„O clasă standard, adică cele construite pe sistemul impus de Spiru Haret, clase pe care le regăsim și în majoritatea școlilor din rural, are 54 metri pătrați. Putem renunța provizoriu la catedră și la vreun dulap din clasă și vor avea loc 30 de bănci individuale la distanța cerută. În felul acesta se va face școală cu toți elevii în clasă. Unde nu se poate, analizăm și găsim soluții: jumătate din elevi în clase și cealaltă jumătate în online, urmând să facă schimb. Așteptăm soluțiile medicale. Medicina este o știință, nu putem specula cu astfel de decizii”, a mai spus Ionel Meiroșu.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker