miercuri, 15 iulie 2020

Mihai Moraru, președinte PLUS Buzău: „În Județul Buzău, 30.000 de copii nu dispun de un dispozitiv adaptat pentru școala online”

La jumătatea lunii martie, pandemia închidea școlile, iar activitatea s-a mutat în mediul online, prin conferințe și aplicații interactive. La începutul stării de carantină, Ministerul Educației estima că doar 250.000 de copii nu ar avea acces la școala din mediul digital, chiar dacă organizațiile care sprijineau programele educaționale ne informau că numărul real este de cel puțin 800.000. Ministerul a revizuit datele până la finalul carantinei, iar cifrele au crescut.

În Județul Buzău, din peste 5.000 de cadre didactice incluse în analiză, peste 1.200 (25%) nu dispun de un laptop sau de o tabletă, pentru a putea susține predarea în format digital. Prin urmare, nu își pot continua activitatea cu elevii. Însă cea mai dramatică situație este în rândul copiilor: din peste 50.000 de copii incluși în analiză, peste 6.000 (12%) nu dispun de o conexiune la internet, fixă sau mobilă. Cu alte cuvinte, ei nu pot accesa școala on-line. Iar 30.000 de copii au în familie doar un telefon, nu un laptop sau o tabletă, pentru a putea lucra, pentru a folosi softul interactiv sau pentru a-și face temele. Situația este dramatică, pentru că asta înseamnă că 72% din copiii județului Buzău, fie nu au un dispozitiv adecvat, fie nu au o conexiune la internet.

În aceste condiții, ce fac autoritățile locale? În primul rând, aceste date nu au ajuns în dezbaterea publică, pentru că autoritățile nu le vor aduse în atenția cetățeanului. Chiar dacă pandemia nu s-a terminat, exis­tând riscul unui nou val în perioada de toamnă-iarnă, autoritățile locale, dar și cele direct responsabile, preferă să ascundă situația dramatică a acestor copii. Însă primul pas pentru a rezolva situația este acela de a recunoaște problema, de a mobiliza și de a găsi soluții.

Consiliul Județean Buzău, Prefectura, Inspectoratul Școlar Județean Buzău, dar și primarii, ar avea timp pentru a remedia situația în următoarele trei luni. În luna martie, timpul a fost prea scurt și ar putea susține că nu cunoșteau situația (cu toate că situația dramatică se știe de mulți ani). Însă nu se discută, nu se propun soluții, nu se alocă bugetul necesar.

Facem un apel public la autorități pentru a remedia situația cât mai rapid, pentru a solicita sprijinul public și pentru a găsi, împreună cu profesorii, cu directorii de școli, cu primarii, cu organizațiile neguvernamentale și părinții, cele mai bune soluții pentru acești copii!

Ce soluții ar putea fi găsite:

  • în primul rând, alocarea fondurilor necesare pentru a acoperi accesul pentru fiecare școală la internet și dotarea cu minim 5-6 calculatoare/școală;
  • un program comun de achiziții, prin sprijinul financiar al primăriilor, al Mininsterului Educației și al Consiliului Județean, prin alocări din fonduri bugetare de rezervă locale sau prin realocări bugetare pentru trimestrul următor;
  • antreprenorii locali, care s-au implicat și în dotarea spitalelor cu echipamente ­me­dicale, pot răspunde unui apel public din partea autorităților;
  • implicarea societății civile pentru a sprijini, prin donații, șco­lile și unitățile administrativ-teritoriale unde dotarea nu există, nici măcar la un nivel minimal;
  • avem în Județul Buzău profesori recunoscuți la nivel național care pot propune soluții alternative;
  • în școlile din mediul rural unde nu au fost raportate cazuri de îmbolnăviri pot fi implementate programe pe timpul verii, de pregătire a copiilor care nu au avut acces la școala online, acum restricțiile fiind ridicate;
  • Consiliul Județean poate acorda ajutoare de urgență, sume care pot fi utilizate în acest scop, având obligația legală de a asigura cadrul necesar pentru furnizarea serviciilor publice de interes județean, inclusiv în educație. Poate garanta și contracta sumele necesare;
  • Consiliul local poate acorda facilități fiscale familiilor care nu dispun de ­veni­tul necesar sau poate acorda ajutoare pentru aceste familii, pentru achiziția acestor echipamente;
  • informarea periodică din partea IȘJ, privind soluțiile informatice care pot fi utilizate fără costuri de licență, dar și instruirea cadrelor didactice pentru a se putea adapta la școala online.

Până în acest moment, autoritățile locale nu au reacționat în a găsi soluții pentru acești copii și pentru cadrele didactice care nu pot participa la școala digitală. Dimpotrivă, chiar dacă situația este cunoscută, subiectul nu a fost unul prioritar pentru Consiliul Județean, pentru primarii de municipiu sau pentru mulți primari din zona rurală.

Text asumat de Partidul Libertății, Unității și Solidarității – Organizația județeană Buzău

loading...
error: Content is protected !!