marți, 22 septembrie 2020

INTERVIU | Inspectorul şcolar general Ionel Meiroşu: „Cel mai probabil, nu toate şcolile din municipiu vor funcţiona la fel din 14 septembrie”

A trecut aproape o săptămână de când preşe­dintele Iohannis a ieşit ­public pentru a prezenta cele trei scenarii pentru desfăşurarea noului an şcolar, şi tot nu ştim cum vor funcţiona şcolile din Buzău începând cu 14 septembrie.

Dacă ne raportăm la nivelul întregului judeţ, Buzăul se încadrează în scenariul verde, cu mai puţin de o persoană infectată de coronavirus la mia de locuitori, ceea ce ar însemna ca toţi elevii să meargă la şcoală. Lucrurile nu sunt însă atât de simple. Numărul total de cazuri noi înregistrat în ultimele 14 zile raportat la 1.000 de locuitori se referă la mia de locuitori din localitatea în care se află şcoala. Asta înseamnă că, în funcţie de fiecare localitate din judeţ, se pot adopta măsuri diferite: într-o şcoală se poate opta ca toţi elevii să fie prezenţi în clase, în timp ce în altă localitate, dacă sunt înre­gistrate mai multe cazuri de coronavirus, să se meargă pe învăţământ „hibrid” – jumătate dintre elevi în clasă, jumătate acasă, în online.

În plus, potrivit inspectorului general al Inspectoratului Şcolar Jude­ţean Buzău, Ionel Meiroşu, este de aşteptat ca la nivelul municipiului Buzău să existe diferenţe între şcoli în ceea ce priveşte modul în care se vor desfăşura orele începând de la 14 septembrie.

Reporter: Ce ştiţi până în acest moment privind modul în care elevii buzoieni vor începe noul an şcolar?

Ionel Meiroşu: Mai aşteptăm încă să vedem dacă apar indicaţii noi de la Ministerul Sănătăţii. În plus, la Inspectoratul Şcolar Judeţean aşteptăm să fie centralizate datele statistice primite de la colegii din şcoli.În funcţie de aceste date se va alege o anumită variantă

Rep.: Despre ce date este vorba?

I.M.: Date privind numărul de elevi din fiecare şcoală şi clasă, dimensiunea claselor, spa­ţiile disponibile din fiecare şcoală… Aceste date au fost trimise de noi la ­Minis­terul Educaţiei. În funcţie de aceste date se va alege o anumită variantă de deschidere a noului an şcolar, fie cea „hibrid”, cu jumă­tate dintre elevi în bănci iar restul online, fie cu toţi elevii în bănci. Rămâne de văzut. În plus, trebuie să ştiţi că în aceste zile, în şcoli, se desfăşoară acţiuni de curăţenie şi igienizare, luându-se în calcul şi măsuri specifice împotriva pandemiei.

Rep.: Dumneavoastră, Inspectoratul Şcolar Judeţean, ţineţi legătura cu Ministerul Educaţiei sau şi cu cei din Ministerul Sănătăţii pentru a alege cea mai bună variantă de desfăşurare a noului an şcolar?

I.M.: Inspectoratul Şcolar Judeţean informează Ministerul Educaţiei, iar cei de la Educaţie poartă discuţii cu cei de la Ministerul Sănătăţii pentru a se pune de acord privind condiţiile în care vor funcţiona şcolile din fiecare localitate în parte începând cu data de 14 septembrie. În plus, se vor purta discuţii şi la nivelul Comitetului de Situaţii de Urgenţă Buzău.

„Este posibil să fie mici diferenţe în cazul şcolilor  din municipiu care sunt supraaglomerate”

Rep.: Părinţii vor să ştie dacă se va stabili o ­anu­mită metodă de funcţio­nare a şcolilor, această metodă se va aplica la nivelul întregului judeţ? Adică la nivelul tuturor şcolilor din judeţ?

I.M.: Nu. Se va aplica la nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale, adică la nivelul fiecărei localităţi. Adică este de aşteptat ca la nivelul judeţului Buzău să se adopte diferite metode de funcţionare a şcolilor. În principiu, la nivelul fiecărui UAT se va merge pe aceeaşi metodă, fie elevii vin toţi la şcoală, fie pe metoda „hibrid”. Asta pentru că calculul persoanelor infectate la nivel de locuitori se face la mia de locuitori de la nivelul unui UAT, nu la nivel de judeţ.

Rep.: Asta înseamnă că toate şcolile din munici­piul Buzău vor funcţiona după aceeaşi metodă.

I.M.: Nu neapărat. Cel mai probabil nu toate şcolile din municipiu vor funcţiona la fel. Este posibil să fie mici diferenţe în cazul şcolilor din munici­piu care sunt supraaglomerate. Sperăm ca la sfârşitul acestei săptămâni să avem mai multe date.

Cum se calculează rata de răspândire a bolii într-o localitate

Rata de răspândire a bolii într-o localitate se va calcula astfel: numărul total de cazuri noi din ultimele 14 zile se împarte la populaţia localităţii şi se înmulteşte cu 1.000. Rezultatul reprezintă numărul de cazuri la mia de locuitori.

Spre exemplu, dacă avem 20 de cazuri cumulate în 14 zile într-o comună cu 2.000 de locuitori, atunci şcoala rămâne închisă, cursurile se vor face doar online, pentru că sunt câte zece bolnavi la fiecare mie de locuitori, mai mare de pragul de 3, de la care se intră în scenariul roşu.

O rată între 1 şi 3 cores­punde pentru scenariul galben, cu învăţământ mixt („hibrid”), atât la şcoală, cât şi online.

Scenariul verde înseamnă că şcolarii pot veni fizic la şcoală. Cu o menţiune: chiar dacă o şcoală este în scenariul verde, dar nu există spaţiu suficient pentru distanţarea elevilor sau posibilitatea organizării lecţiilor în ture, o parte dintre elevi ar putea face cursuri online.

Directorii şcolilor, inspectoratele şi comandamentele locale ar putea lua decizia finală la începutul lui septembrie.

Ce se întâmplă cu şcolile din rural fără apă curentă

Indiferent de forma în care se vor ţine lecţiile, şcolile sunt obligate să asigure produsele de igienă şi spaţiu suficient pentru copii.

Luni, prefectul Leonard Dimian a convocat o şedinţă cu managementul Direcţiei de Sănătate Publică şi al Inspectoratului Şcolar Jude­ţean pentru a analiza care sunt posibilităţile privind deschiderea noului an şcolar pe 14 septembrie în condiţii de siguranţă sanitară.

Prefectul a solicitat Direcţiei de Sănătate Publică să pună în vedere autorităţilor locale necesitatea de a asigura în toate unităţile de învăţământ condiţii minime de igienă. Acolo unde nu există sistem centralizat de aprovizionare cu apă potabilă al localităţii, colectivităţilor de copii trebuie să li se asigure apa potabilă din surse proprii, prevăzute cu sistem de dezinfecţie, iar primăriile trebuie să ia toate măsurile pentru asigurarea apei în unităţile de învăţământ. De asemenea, toate şcolile trebuie să fie dotate cu soluţii de curăţenie, dezinfecţie şi igienă. O atenţie deosebită şi controale riguroase se vor desfăşura în şcolile care nu reuşesc de câţiva ani să obţină autorizaţie sanitară de funcţionare.

loading...
error: Content is protected !!