Actualitate

Furăciunile de la Penitenciarul Rm. Sărat au ajuns la DNA

Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc (IICCMER) anun­ță că a sesizat Direcția Națională Anticorupție după un control al Curții de Conturi, care ar fi constatat prejudicierea bugetului de stat, scrie G4Media.

Potrivit unui comunicat al instituției, sesizarea vizează achiziționarea de servicii de consultanță în valoare de 1.887.450 de lei în vederea realizării proiectului „Memorialul Închisoa­rea Tăcerii Râmnicu Sărat și Centrul Educațional privind Comunismul în România”. În plângerea ­res­pectivă, IICCMER sus­ține că în perioada 2014–2017 instituția a demarat activități în vederea rea­lizării proiectului amintit, dar că ar fi efectuat cheltuieli ineficiente, cu studii și documentații la diferite faze de proiectare, fără ca acestea să fie transpuse în lucrări de investiții.

,,În implementarea sar­cinilor trasate de inspectorii Curții de Conturi, care au efectuat un audit la nivelul Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria ­Exi­lului Românesc (IICC­MER), pentru perioada de până la 31.12.2019, Institutul comunică opiniei publice următoarele:

IICCMER a sesizat Direcția Națională Antico­rupție (DNA) în legătură cu cheltuirea unor fonduri de la bugetul de stat, în cuantum de 1.887.450 lei, utilizați pentru achizițio­narea de servicii de consultanță și proiectare de specialitate în vederea ­rea­lizării proiectului <Memorialul Închisoarea Tăcerii Râmnicu Sărat și Centrul Educațional privind Comunismul în România>;

Concret, în perioada 2014-2017, în realizarea scopului pentru care a fost înființat, IICCMER a demarat activități în vederea realizării proiectului mai sus amintit, sens în care a efectuat cheltuieli ineficiente cu studii și documentații la diferite faze de proiectare, fără a fi transpuse în lucrări de investiții. De asemenea, în perioada 2017-2019 nu s-a efectuat niciun demers concret în direcția derulării acestui proiect. Astfel, la nivelul lunii ianuarie 2020, certificatul de urbanism și toate avizele obținute erau deja expirate, iar proiectul tehnic elaborat necesita actualizare, situație care impune cheltuirea suplimentară a unor sume consistente.

Cu alte cuvinte, serviciile de consultanță și proiectare achiziționate de IICCMER în anii anteriori nu au contribuit la atingerea obiectivelor propuse, iar documentațiile rezultate din aceste activități nu au fost și nu mai pot fi utilizate în forma achizițio­nată pentru implementarea proiectului de investiții în cauză. Prin urmare, adu­cem la cunoștința opiniei publice faptul că IICCMER a solicitat DNA efectuarea de cercetări în vederea atragerii răspunderii penale a persoanelor responsabile pentru prejudicierea bugetului de stat, cu ocazia utilizării acestor fonduri”, a comunicat IICCMER.

În urmă cu trei ani, anunțul că fosta închisoare de la Râmnicu Sărat va fi transformată în Memorial și Centru Educațional dădea speranță că un simbol al luptei anti-comuniste va putea fi conservat. Însă, nu a fost să fie așa. Între timp, acoperișul s-a pră­bușit, iar clădirile, în ansam­blu, sunt într-o stare avansată de degradare.

Actuala conducere a Institutului pentru Investigarea Crimelor Comunismului și Memoriei Exilului Românesc, care are în jurisdicție fosta închisoare de la Râmnicu Sărat, susține că vinovat de de­gradarea obiectivului se face fostul șef al IICC­MER, teologul Radu Preda, potrivit unui raport al instituției, publicat în 2 fe­bruarie 2021, după un control al Curții de Conturi. Auditorii au concluzionat că, între 2015 și 2018, ­II­CC­MER a cheltuit peste 1,8 milioane de lei pe studii și lucrări de proiectare, care nu s-au concretizat în investiții. În raportul IICC­MER publicat pe 2 fe­bruarie se arată că nici între 2018 și 2020, în timpul mandatului teologului Radu Preda la șefia Institutului, nu a fost făcută vreo ac­țiune în cadrul proiectului de reabilitare a Penitenciarului Râmnicu Sărat. În consecință, toate avizele și certificatele de urbanism au expirat, iar în bugetul pe 2020 nici măcar nu au fost ceruți bani pentru lucrări de reabilitare/amenajare.

Radu Preda a fost numit în fruntea instituției în 2014, de Victor Ponta, pentru un mandat de patru ani, și a fost reconfirmat în 2019 de Viorica Dăncilă. În urma unor scandaluri din jurul Institutului și pe fondul reclamațiilor unor angajați, în iarna lui 2020 a fost înlocuit de fostul premier Ludovic Orban cu Alexandra Toader, membru al Colegiului Consiliului Național pentru Stu­dierea Arhivelor Securității (CNSAS).

Ce spune Curtea de Conturi

Conform unui raport al Curții de Conturi din 2017, conducerea institutului cheltuise aproape 10.000 de lei pe mese de protocol, iar Radu Preda făcuse, între 2014 și 2017, nu mai puțin de 30 de deplasări externe, inclusiv o vizită de o săptămână în Statele Unite care a fost decontată fără memorandum.

Raportul mai arăta și că IICCMER achiziționase bunuri și servicii în sumă totală de 518.864 de lei, fără respectarea prevederilor legislației în vigoare la data efectuării achizițiilor. Mai mult, în 2019, Fundația Kon­rad Adenauer anunța IICCMER că întrerupe colaborarea, pentru că „nu se mai îndeplinesc condițiile necesare pentru un par­teneriat între instituții”.

Penitenciarul de la Rm. Sărat se află de 13 ani în jurisdicția IICCMER. În tot acest timp, în ciuda bunelor intenții expuse public de reprezentanții Institutului, penitenciarul s-a degradat continuu. „La începutul anului 2020, situația se pre­zenta astfel: nu exista nicio persoană responsabilă de proiectul reabilitării Penitenciarului Râmnicu Sărat; în perioada 2018-ianuarie 2020 nu a fost întreprinsă nicio acțiune / activitate aferentă proiectului; în bugetul pentru anul 2020 nu fuseseră prevăzute / solicitate fonduri și, implicit, nu exista nicio sursă de finanțare pentru proiectul reabilitării penitenciarului sau pentru realizarea de documentații în acest sens; toate avizele și certificatele erau expirate (certificat de urbanism, autorizații de demolare, expertize etc.), semn al faptului că în perioada 2018-ianuarie 2020 nu a existat nicio preocupare în acest sens”, se arată în raportul IICCMER, publicat în 2021.

Proiectul de reabilitare a Penitenciarului Râmnicu Sărat a fost gândit și întocmit pentru finanțarea prin fonduri europene ­­ne­­ra­m­bursabile, care vizează conservarea, protejarea, promovarea și dezvoltarea pa­trimoniului natural și cultural. Problema lipsei de ­eli­gibilitate a IICCMER în vederea obținerii unei finanțări din fonduri europene, precum și gradul redus de eligibilitate al cheltuielilor cu construcțiile noi din proiect, au condus la adaptări și acțiuni care au prelungit termenele de ­execuție și au generat degra­darea monumentului istoric.

,,În cazul documentației de reabilitare, restaurare și punere în valoare (faza PAC), cu toate că s-au obținut avizele necesare, nu s-a solicitat emiterea autorizației de construi­re. Acest fapt a dus la expirarea autorizației de desființare a construcțiilor parazitare din incinta ­mo­numentului istoric, dar și la expirarea certificatelor de urbanism și, automat, a tuturor avizelor obținute / a expertizelor întocmite la nivelul anului 2016. Lipsa finanțării (pe fondul înca­­dră­rii eronate a proiectului pe axa 5.1) și prelungirea perioadei de întocmire a ­do­cumen­tațiilor a dus la de­gradarea monumentului istoric, fapt ce a obligat ­II­CC­MER să întocmească documentația de intervenție de urgență și să execute, în anul 2017, intervenții de urgență pentru limitarea degradărilor. Cu toate acestea, s-a constatat că nu ­exi­stă un proces verbal de recepție la finalul lucrărilor, ci doar un proces verbal de recepție la terminarea par­țială a acestora”, mai precizează IICCMER în acest raport.

Auditul Curții de Conturi la IICCMER, în perioada noiembrie – decembrie 2020, a identificat cheltuieli din fonduri publice efectuate fără un rezultat final: „În perioada 2015-2018, IICCMER a efectuat cheltuieli ineficiente cu studii și lucrări de proiec­tare nefinalizate în lucrări de investiții. Cu alte cuvinte, serviciile de consultanță și proiectare achizi­ționate de IICCMER în anii anteriori nu au contribuit la atingerea obiectivelor propuse, respectiv la implementarea proiectului de investiții, fiind imobilizate fonduri de la bugetul de stat în sumă de 1.887.450 lei; această sumă repre­zin­tă cheltuieli care nu și-au atins scopul, conducerea II­CC­MER neasigurându-se de utilizarea creditelor buge­tare în condiții de bună gestiune financiară și de efectuarea de cheltuieli cu respectarea principiilor economicității, eficienței și eficacității”.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker