Educație

FOTO | Liceul „Grigore Moisil” trimite în practică în Spania elevi de la toate specialitățile pe care le pregătește

Elevi ai Liceului „Grigore Moisil”, plecați în practică pentru trei săptă­mâni la Valencia, în perioada 30 mai-19 iunie, în cadrul proiectului ,,Better Competences for Better Employability’’, au luat contact cu o părticică din ceea ce înseamnă civilizația spa­niolă, reprezentată de o cultură diversă, rezultată prin întrepătrunderea influențelor vechilor greci, romani, mauri, celți carta­ginezi și fenicieni, care s-au stabilit aici de-a lungul timpului și care au jucat un rol important în modelarea patrimoniului cultural al țării, în care religia creștină a fost, de asemenea, un factor important în modelarea diversității culturale a țării. Astfel, pe lângă activitățile practice pe care le-au des­fășurat la agenții economici, ei au avut posibilitatea să viziteze obiective culturale și științifice, dar și să își facă o impresie despre cum își duc viața de zi cu zi locu­itorii din Valencia, al treilea cel mai mare oraș al Spaniei, plin de obiective maiestuoase, evenimente culturale, un oraș plin de viață.

Pe de altă parte, prin participarea elevilor buzoieni la activități practice în firme din Spania s-a urmărit, pe lângă interacțiunea copiilor cu civilizația spaniolă, îmbună­tățirea competențelor lor pe specialitate, apoi a celor lingvistice. Nu în ultimul rând, cadrele didactice ale Liceului „Grigore Moisil”  s-au gândit  la creșterea motivației pentru învățare a adolescenților prin această experiență, precum și să  poată ajunge în situația de a avea schimb de experiență cu școli și cu firme la nivel european.

Liceul Tehnologic „Gri­gore Moisil” din Buzău este una dintre cele șase școli din județ acreditate de Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale, prin intermediul Comisiei Europene. Asta înseamnă, spune profesoara Daniela Macadon, că „avem dreptul să organizăm, în perioada 2021-2027, astfel de pro­iecte. Fiind acreditați, anul viitor putem pleca cu copii din clasele IX – XII. Astfel că, de la anul, copiii din clasa a IX-a care vor participa la astfel de proiecte vor avea șansa să meargă și în clasa a X-a”. Agenția Națională pentru Progra­me Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale, prin intermediul Comisiei Europene, a avut o perioadă de aplicații în luna octombrie a anului trecut, iar școlile care au avut experiență în astfel de proiecte – situație în care s-a aflat și Liceul „Grigore Moisil”, care s-a aflat la al cincilea proiect -, au avut de depus un formular în care au notat experiența pe care o aveau și un plan de dezvoltare european pentru perioada următoare, 2021-2027. În perioada 2012-2014, Liceul „Grigore Moisil” a derulat  primul proiect de acest fel, căruia i-au urmat încă trei, unul în perioada 2015-2017 și două în anul 2018.

Proiectul din acest an constituie o premieră prin faptul că este pentru prima dată când Liceul „Grigore Moisil” trimite în practică în străinătate elevi de la toate specializările pe care le are. „Am plecat, la Valencia, în Spania, pe 30 mai, cu 24 de copii din clasa a XI-a, din domenii de calificare <producție media> și <electronică–automatizări>, care urmau să efectueze acolo un stagiu de pregătire practică de trei săptămâni, în 12 firme. A fost o călătorie lungă. Am plecat cu avionul, deoarece Comisia Europeană ne-a asigurat finanțarea pentru transport. De asemenea, Comi­sia Europeană ne-a oferit și bani pentru subzistență, însemnând bani pentru cazare, masă și bani de buzunar. În plus, am mai avut beneficii înse­mnând ore de pregătire de limbă engleză și de limbă spaniolă, pentru încurajarea și dezvoltarea competențelor profesionale, per­fecțio­narea abilităților, dezvol­tarea capacității de inserție profesională și a facilita intrarea tinerilor pe piața muncii și nu în ultimul rând de a oferi noi oportunități de educare și formare pentru tineri, în ca­drul proiectului <Better Competences for Better Employability>”, spune Daniela Macadon, coordonatorul proiectului și profesor responsabil în cadrul grupului alături de profesor Cristina Toma.

Elevii de la „Moisil” au avut timp și pentru vizite la obiective culturale, vizitele efectuate fiind în același timp distractive, dar și instructive. „În plus față de activitățile de la pregătire practică, am avut activități culturale însemnând vizite la muzee și castele. Valencia este un oraș tare frumos și este considerat orașul artelor și științelor; aici am putut vizita împreună cu elevii Oceanograful, primul ca dimensiune din Europa și al doilea din lume. Apoi, am intrat cu copiii și la Palatul de Științe. Aici unul dintre copiii care a terminat opt clase la Liceul de Arte ne-a încântat cu un concert de pian și de chitară, pentru că în interiorul acestui muzeu de știință sunt instrumente muzicale, iar vizi­tatorii pot cânta la ele. Într-una din zile am făcut o vizită și în Alicante”, spune profesoara Daniela Ma­cadon.

Activități în echipă pentru dezvoltarea competențelor de comunicare

Lucrul în echipă, o metodă frecvent folosită în școlile din străinătate, o strategie didactică care pune accent pe dezvoltarea competențelor de comunicare interpersonală, a comportamentelor sociale ale elevilor, a fost pus în aplicare și în cazul liceenilor din Buzău.

Un exemplu este „graffiti game”, un joc care le-a oferit copiilor șansa de a descoperi orașul Valencia și, în același timp, posibilitatea să-și îmbunătățească abilitățile de comunicare în echipă. „În afară de aceste vizite la obiective turistice, copiii au mai participat și la jocuri de integrare, care să-i ajute să își schim­be atitudinea, mentalitatea. Un astfel de joc a fost< graffiti game>. Acesta a constat în realizarea unor echipe mixte formate din elevi din mai multe grupe care au avut de identificat în oraș – și astfel trebuiau să descopere și orașul – o porțiune dintr-o imagine de graffiti care se regăsea pe pereții unei clădiri din Valencia. După ce găseau imaginea, întreaga echipă trebuia să-și facă o fotografie cu imaginea grafitti și obțineau trei puncte și puteau face fotografii și cu alte desene și mai obțineau astfel și alte puncte. Trebuiau să fie minim două persoane din echipă. După o oră și jumătate trebuiau să ajungă la un punct de întâlnire. Echipele erau punctate și în ordinea sosirii”, povestește cadrul didactic.

Elevii au luat contact cu tehnologii noi, pe care nu le găsesc la agenții economici buzoieni. Asta se datorează în mare măsură faptului că agenții economici în Spania folosesc energia verde în mai mare măsură decât se întâmplă în România. „Dacă mă refer la partea de pregătire practică, elevii de pe domeniul electronic au avut posibilitatea să lucreze la o firmă mai mare, care deținea magazine de reparații telefoane mobile, laptopuri și au învățat să desfacă telefonul, să înlocuiască componentele defecte. Alții au lucrat la alte firme electrice și au avut ocazia să monteze interfonul unei clădiri. Alții au lucrat la firme de reparat trotinete electrice, pentru că spaniolii au trecut la energia rege- ne­rabilă. Trotineta electrică este folosită aici pe scară largă au piste în tot orașul pentru aceste trotinete electrice, ca să reducă poluarea și aglomerarea în trafic. Aceste trotinete ating și viteze destul de mari, de 30-40 km/oră și fiind folosite pe scară largă, au prețuri de 200-300 euro. Având atâtea trotinete, au și ateliere de reparat. Cei de la media au lucrat la firme de tipografie și au făcut multe lucruri: au imprimat tricouri, au reali­zat sacoșe, au folosit programe: Corel Draw, Photoshop”, a precizat profesoara Daniela Macadon.

Practica în Spania, o experiență profesională, dar și una de viață

Pentru unii dintre copii această experiență nu a fost una simplă, având în vedere că a fost pentru prima dată când au plecat de lângă părinți pentru o perioadă mai îndelungată, respectiv trei săptămâni. „Au plecat din rutina lor zilnică, iar în Spania au intrat într-un program strict: au mers la practică, la activi­tăți, ca să nu spun că obiectivele turistice au fost la distanță și au avut de parcurs distanțe mai mari în excursii. Nu  prea au mai avut rezistență după perioada de pandemie în care au stat mai mult în casă, dar a fost o experiență deosebită. S-au întors cu documente importante pentru ei, și anume certificate de recunoaștere a perioadei respective de trei săptă­mâni, un document, europass mobility, care atestă faptul că au muncit trei săptămâni în Spania, certificat de pregătire lingvistică, însemnând că au parcurs și au obținut un nivel de pregătire pentru limba engleză. În plus, școala noastră a încheiat niște înțelegeri – Memorandum of Understanding -, cu firmele de la care copiii noștri au lucrat în vede­rea continuării parteneri­atului pentru viitor”, mai spune Macadon.

Pe 19 iunie plecat în Spania alți 12 elevi de la „Grigore Moisil”, de la profilul electric.

Articole similare