Educație

FOTO | Evaluarea Națională 2022. Matematica, probă de baraj

Elevii de clasa a VIII-a au susținut joi, 16 iunie, cea de-a doua probă din cadrul Evaluării Naționale, la Matematică. Absolvenții clasei a VIII-a au pășit încrezători în sălile de examen, în timp ce părinții îi așteaptau în fața școlii cu sufletul la gură. Chiar dacă emoțiile au fost mari, copiii au ieșit pe porțile Școlii nr. 1 „Căpitan Aviator Mircea T. Bădulescu” cu gândul că vor lua note mari și vor intra la liceele dorite.

Dacă la examenul de la Română a părut mai ușor, la Matematică elevii au avut parte de subiecte menite să facă diferența între candidați, iar geometria pare că le-a creat dificultăți. Prin urmare, Matematica va fi cea care va face diferența și în acest an la Evaluarea Națională.

„Matematica pare să facă diferența între candidați și în acest an”

Prof. Simona Rîșcanu

Despre subiectele de la Matematică din acest an a vorbit pentru OPINIA profesorul de matematică Simona Rîșcanu, de la Pitagora Edu: „După avalanșa de emoții de la proba de limba romană, elevii au dat astăzi examenul la matematică! Subiectele au fost delicate, dar nu au ridicat probleme mari, au respectat programa școlară în totalitate. Comparativ, subiectele au fost mai ușoare decat cele de la simulare. Am observat că au fost calcule mult mai ușor de rezolvat față de simulare, axându-se, normal, pe metodele de rezolvare care i se par firești elevului. Însă, pentru o notă bună era nevoie de multă muncă în spate care să le ofere siguranță, atenție distributivă și o gândire algoritmică! Subiectul 1 nu a ridicat probleme, chiar a fost ușor!

Subiectul 2, a fost în aceeași manieră, dar la problema 3, cea cu rombul, cu G unde trebuia demonstrat că este centru de greutate, a fost o mică piedică, dar, totuși, elevii puteau să-și dea seama de rezolvare conform notației din problemă.

În mare, la cele două subiecte nu au fost probleme care să genereze greșeli. Dar ele trebuiau verificate la final sau înainte de a începe subiectul 3, pentru că emoțiile deja erau cernute iar mintea era mult mai trează față de începutul probei.

Situația mai specială a fost la al treilea subiect, unde elevul trebuia să dea dovadă de multă atenție și să redacteze pe pași rezolvarea. Din experiența anilor trecuti pot spune că sunt elevi care au un nivel mediu de pregătire sau sunt extrem de emoționați și de aceea acest subiect este tratat superficial.

Problemele de algebră au avut un grad de dificultate ușor spre mediu, dar la exercițiul 3b aveau nevoie de proprietatea medianei care împarte un triunghi în două triunghiuri cu arii egale și, astfel, exercițiul se rezolva foarte ușor. Dar, cum este și firesc, sunt și alte rezolvări!

Problema 4 era atipică față de subiectele de antrenament date anul acesta, dar prin aplicarea teoriei, rezolvarea ei era una directă. La exercițiul 4a putea fi aplicată formula ariei cu ajutorul funcției sinCAB, iar la b puteau folosi asemănarea, cazul LUL.

La problema 5, elevii au avut de rezolvat un trapez dreptunghic. Subpunctul 5a a fost rezolvabil folosind paralelogramul format prin paralelism și măsura unghiului B cu valoarea de 45 de grade. La 5b, cred că a fost o situație mai delicată, pentru că elevii trebuiau să demonstreze ca O este centrul de greutate al triunghiului dreptunghic ATB format și apoi rezolvarea decurgea rapid.

Ca și la examenul de anul trecut, la problema 6b au avut o distanță de calculat, care se rezolva cu metoda volumului scris în două moduri, o variantă mai rapidă. Dificultatea consta de fapt în verificarea naturii triunghiului MEB pentru finalizarea rezolvării.

Așadar, de câțiva ani, proba la Matematică este o piatră de încercare pentru elevi față de proba la Limba și Literatura Română, în conformitate cu statisticile realizate pană acum, dar și dacă luăm în considerație impresiile elevilor. Matematica pare să facă diferența între candidați și în acest an”.

Ce spun copiii

Ianis: (În comparație cu examenul de la limba română, n.r.) a fost puțin mai greu doar subiectul III, despre geometrie și algebră, să rezolvăm niște probleme. Sper să iau un 8,7-9. Vreau să dau la «Eminescu», Filologie sau Științe Sociale”.

 

Ștefania: „A fost ușor, dar a fost mai ușor la limba română. Cel mai greu a fost subiectul III, grilele au fost ușoare. Cred că iau peste 8. Vreau să dau la «Eminescu»”.

Daniel: „A fost mult mai ușor ca în anii trecuți. Mi s-a părut pentru un nivel decent. Subiectul III, exercițiul 6 a fost cel mai greu, la geometrie. Mi s-a părut mult mai ușor la matematică și eu cred că o să îmi crească media mai mult matematica decât româna. Mă aștept să iau 8,5-9. Vreau să dau la «Eminescu».

Maria: „A fost OK, nu a fost atât de greu pe cât mă așteptam să fie. A fost mai ușor decât la simulare, cel puțin. Probabil la geometrie (a fost mai greu, n.r.) cel puțin problema 6, pentru că îmi place mai mult geometria în plan decât cea în spațiu. Cred că am făcut bine. Pentru că îmi place mai mult matematica, mi s-a părut mai ușor (comparativ cu limba română, n.r.). Vreau să dau la «Hasdeu» pe Mate-Info, intensiv Informatică.”

Yasmin: „Ușurel a fost. Mai grele au fost problemele de geometrie. La Română a fost mai ușor, la Matematică a fost puțin mai greuț. Cinci dacă iau este bine. Vreau să dau la Tehnic.”

La rândul lor, Șerban și Bogdan spun că nu au întâmpinat dificultăți la cea de-a doua probă de la Evaluarea Națională. Cei doi s-au descurcat la examen, chiar dacă partea de geometrie a fost puțin mai grea și speră să ia peste 9 la proba de la Matematică. Nici la limba română nu au avut probleme. Cei doi susțin că s-au descurcat foarte bine, mai ales că la subiectul doi au avut o compunere, deși se așteptau la caracterizare. Aceștia vor merge mai departe primul la Breaza, la Colegiul Național Militar „Dimitrie Cantemir”, și al doilea la Colegiul Național „Mihai Eminescu”.

Rezultatele la Evaluarea Națională 2022 vor fi publicate peste o săptămână, pe 23 iunie 2022. După momentul în care vor apărea primele rezultate, elevii și părinții lor au la dispoziție două zile să depună contestații, în cazul în care sunt nemulțumiți de notele primite. Rezultatele finale vor fi comunicate pe data de 30 iunie.

Comunicarea rezultatelor obținute la examen se face anonimizat, respectând Regulamentul general privind protecția datelor personale, utilizându-se codurile individuale care înlocuiesc numele și prenumele candidaților și care au fost distribuite candidaților, pe bază de semnătură de primire, la prima probă susținută de aceștia.

Media generală obţinută în cadrul Evaluării Naţionale are o pondere de 80 la sută în calculul mediei de admitere în clasa a IX-a. Absolvenţii clasei a VIII-a îşi vor putea continua studiile în învăţământul liceal sau profesional, fiind asigurate locuri pentru toţi elevii care au finalizat ciclul gimnazial.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Articole similare