Educație

FOTO | Cum au devenit elevii de la „Moisil” parteneri ai conducerii în promovarea liceului

Adriana Voicu, directorul Liceului Tehnologic „Grigore C. Moisil” din Buzău, se numără printre cei 150 de profesori din țară absolvenți ai Academiei de Leadership, care presupune o formare cu aplicabilitate practică în managementul activ și actual al comunității școlare. Instruirea directorilor din Academia de Leadership și Management Școlar este realizată din perspectiva a patru dimensiuni de formare, care se referă la creșterea accesului la educație și a participării școlare a elevilor, dezvoltarea și implicarea profesională a cadrelor didactice, îmbunătățirea rezultatelor elevilor și dezvoltarea culturii școlii și implicarea comunității.

A învățat astfel, aici, în Academie, lucruri începând de la cum poți dota o școală, cum să comunici cu copiii, cum să comunici cu profesorii, cum să încurajezi gradul de comunicare cu părinții și comunitatea, cum să provoci un colectiv la o colaborare. I-a fost de folos această lecție, spune cadrul didactic buzoian, pentru că, spre exemplu,  a învățat cum elevii pot fi parteneri ai școlii în proiectele derulate.

Directorul Adriana Voicu

„Liceele tehnologice sunt mai la coada preferințelor elevilor de clasa a VIII-a. Acești oameni m-au învățat că tocmai acest lucru trebuie să facă diferența, să fim liceul tehnologic care face lucrurile altfel și care merită să iasă din umbră. M-au ajutat să fac o promovare a liceului în așa fel încât, acum toată lumea știe de Liceul Moisil în Buzău. M-au învățat cum copiii pot fi partenerii noștri în absolut orice activitate, nu numai la clasă, în timpul orelor. Așa am început, de exemplu, să fac promovarea liceului prin copii. Copiii nu sunt ascultați în general de adulți, ceea ce este o mare greșeală, dar copiii sunt ascultați de copii și pe noi ne interesează să ne promovăm liceul în rândul copiilor, viitorii noștri elevi. Mai degrabă i-au ascultat pe copiii noștri, pe liceeni, decât ne-au ascultat pe noi când ne-am dus în fața lor și oficial le-am spus ce le oferim; elevii noștri  le-au spus așa, cu cuvintele lor, și pe canalele lor, ce se întâmplă la noi în școală”, mărturisește directoarea  Adriana Voicu.

O preocupare continuă pentru starea de bine în școală

„Academia de Leadership și Management Școlar este parte a proiectului Edu Networks. Suntem în al treilea an de Edu Networks unde aplicăm, efectiv, ce am învățat în Academie. În afară de partea teoretică, în Academie ofereau și multe instrumente de aplicat în școală. Până la următoarea întâlnire trebuia să aplici instrumentele acelea, și să descrii rezultatele, să spui cum ai aplicat pentru obținerea lor. Spre exemplu, pe mine m-au învățat să mă bazez pe toate datele statistice pe care le adun din școală pentru a proiecta următoarele activități, cum ar fi chestionarele date părinților, copiilor și profesorilor. Am încercat cu răspunsurile lor să pun în aplicare alte activități, care să creeze o stare de bine în școală. Dacă am văzut idei bune pe care le aveau copiii și puteau fi puse în aplicare, am încercat să găsesc modalitățile să le pun în aplicare. În fiecare an se face un plan de acțiune  pentru anul școlar următor, care se bazează și pe datele statistice adunate, din care rezultă niște activități. În funcție de ce a mers bine sau ce nu a mers, continuăm sau modificăm pentru anul școlar următor. Scopul principal este ca elevul să se simtă bine în școală, astfel încât să facă progrese, pentru că nimeni nu învață forțat”, spune Adriana Voicu.

Laboratoarele moderne, puse la bătaie pentru educația elevilor

Liceul Tehnologic „Grigore C. Moisil” din Buzău dispune de unele dintre cele mai moderne laboratoare ce se găsesc în unitățile de învățământ buzoiene. Anul trecut a fost achiziționată aparatură performantă, printre care și o imprimantă 3D.

„Avem imprimantă 3D. Copiii folosesc în fiecare zi toate laboratoarele pe care le avem. Nu le ținem sub cheie, ca să le avem noi, ci chiar le folosim. Anul trecut am fost parte a unui studiu al Uniunii Europene despre digitalizarea școlilor și am avut un punctaj foarte mare. S-a văzut cumva că lucrăm cu ele și nu le ținem de poză. În Academie și-au ajustat discursul în pandemie și activitățile pe baza a ceea ce era nevoie în școli la momentul respectiv; și, cum într-o perioadă de pandemie totul se făcea exclusiv pe calculator, ne-au spus cam ce calculatoare trebuie să avem, cum să le avem dotate, ce platforme să folosim, în așa fel încât să fie cât mai atractive pentru copii. În Academie am mai învățat ce și cum să schimbăm și ce să păstrăm. Pe baza unei analize făcută la nivelul fiecărei școli, ne-au spus ar trebui să mai achiziționat sau ce să mai lucrăm cu platforma respectivă”, a povestit directoarea Adriana Voicu.

Achizițiile la Liceul Grigore Moisil și investițiile în laboratoare au început, însă, de câțiva ani buni și nu sunt făcute întâmplător, pentru că această unitate de învățământ este Școală Google din 2015 și s-au făcut cursuri de digitalizare chiar de atunci. Așa se face că, pandemia i-a găsit pe profesorii de aici pregătiți pentru a face față provocărilor. Digitalizarea a continuat apoi și în pandemie. „În perioada de pandemie, prin Edu Networks și prin AVE am făcut multe cursuri de digitalizare și pentru profesori și pentru elevi. Eram noi Școală Google din 2015, dar trebuia să aprofundăm și să lucrăm zi de zi cu instrumentele IT; profesorii au învățat foarte multe aplicații pe care le folosesc în continuare la ore chiar și acum, când s-au reluat orele față în față, pentru că elevii s-au obișnuit cu aplicațiile și  nu mai vor ore clasice; au prins gustul acestor ore interactive, care îi pun pe ei să facă lucruri și nu doar să stea să asiste la un discurs al profesorului despre o anumită temă. Prin această modalitate primesc feedback imediat. Ei pleacă din clasă cu lucrurile clare”, mai spune directoarea Adriana Voicu.

Articole similare