Educație

FOTO | Colegiul Tehnic, fonduri europene de peste 2,5 milioane euro pentru pregătirea elevilor

Proiectele europene, o carte de vizită pentru Colegiul Tehnic Buzău. Această unitate de învățământ buzoiană este lider în atragerea de fonduri europene, fonduri  pe care le-a folosit în principal pentru pregătirea elevilor în stagii de practică în țări europene și pentru dotarea laboratoarelor cu aparatură performantă. Colegiul Tehnic Buzău a reușit să obțină peste 2,5 milioane  de euro fondurile europene, bani cu care a trimis în practică, în diverse state,  671 de elevi, care au efectuat stagii de pregătire.

„Nu mai există altă școală în România la nivelul acesta. Sunt proiecte în care reușim să le oferim cei mai mulți  bani de buzunar copiilor. Ei ajung să ia în astfel de proiecte 900 de euro bani de buzunar, după ce totul e plătit: cazare, masă. E spectaculos la nivelul acesta; de aici mai reușim să aranjăm lucrurile în ceea ce privește dotarea în școală. Și laboratorul modern este realizat prin proiectul Rose; e gândit pe un plan pe care l-am făcut, după modelele pe care le-am văzut în străinătate”, spune directorul adjunct Robert Harabagiu.

În aceste stagii, timp de trei săptămâni, tinerii au făcut practică în domeniul studiat și au avut ocazia să viziteze obiective turistice și să socializeze, să-și facă prieteni cu care să construiască amintiri, departe de locurile natale de care, înainte de această experiență oferită de școală, mare parte dintre ei nu s-au depărtat mai mult de orașul reședință capitală de județ. Peste 80 la sută din elevii colegiului vin din mediul rural și, pentru mulți dintre ei, experiența unei ieșiri în afara granițelor, a călătoriei cu avionul și a lucrului într-un mediu în care sunt încurajați să obțină rezultate prin forțe proprii reprezintă argumente puternice pentru absolvenții de clasa a VIII-a care doresc să urmeze acest liceu. „Mai mult de 80 la sută dintre elevii care vin la noi, aleg liceul și pentru că au auzit de aceste proiecte și că au șansa de a face practica în deplasare, au șansa să lucreze trei săptămâni la firme de profil în străinătate și tot ce însemnă munca în străinătate. Cei mai mulți, după această experiență, își dau seama că pot munci și în România la fel de bine. După ce învață acolo se întorc în România, pentru că ei își fac acolo și niște calcule financiare. Vorbesc direct cu muncitorii de acolo, cât câștigă, cât costă întreținerea și cât le rămâne și văd ce înseamnă seriozitate, un model de comportament și de relație cu angajatorul”, mai spune directorul adjunct al Colegiului Tehnic Buzău.

Elevii care fac practică în străinătate obțin la finalul acesteia un certificat de mobilitate Europass care constituie un avantaj la angajare. Ei pot să spună oricând că au studiat în străinătate.

Locul 10 în topul școlilor europene

Colegiul Tehnic se află în primele zece unități de învățământ din țară care au primit distincția de școală europeană. „Am ieșit pe locul 10 pe țară ca școală europeană. Avem acele acreditări speciale de mobilitate VET, avem acreditarea pe Erasmus și avem acreditare în momentul acesta pentru 100 de elevi în fiecare an. Noi putem să ducem în fiecare an 100 de elevi în Portugalia, în perioada următoare o să ducem încă 600; ceea ce înseamnă că în nouă ani am dus 671, iar în următorii șase încă 600; în 2012 am pornit de la 40 de elevi, apoi am crescut la 57, 60, 84, 85, la 90, iar acum am ajuns la  100 pe care putem să-i ducem anual în practică în Portugalia”, spune directorul adjunct al Colegiului Tehnic.

Competiția pentru practica de afară crește nivelul rezultatelor la învățătură

Selecția pentru participarea la astfel de proiecte îi determină pe elevi să-și îmbunătățească rezultatele la învățătură și să nu acumuleze prea multe absențe. Pentru a fi selectați în proiectele europene, elevii trebuie să aibă rezultate bune la învățătură, pentru că se analizează notele lor din catalog; de asemenea, li se evaluează cunoștințele de limba engleză, iar elevii sunt supuși și unui interviu, în limba română, în care trebuie să vorbească despre Uniunea Europeană și despre proiect. Astfel, în clasa a zecea, numărul absențelor  elevilor de la Colegiul Tehnic scade, notele cresc, iar competiția între elevi se intensifică.

„Facem o selecție în care contează foarte mult rezultatele la disciplinele tehnice  din clasa a IX-a, mai puțin Limba Română, Matematică, Fizică; contează disciplinele tehnice, specialitatea lor și, bineînțeles, Limba engleză, pentru că acolo comunicarea este în această limbă. Bineînțeles mai au și proba de interviu; foarte important este să nu aibă mai mult de zece absențe nemotivate la data plecării, pentru că îi înlocuim. I-am motivat astfel să nu lipsească de la școală. Participarea la proiectele europene îi determină să-și îmbunătățească rezultatele la învățătură. Clasa a IX-a este de acomodare cu liceul. În clasa a X-a, practic, dacă au ajuns la o anumită performanță, se gândesc să urmeze o facultate. În aceste proiecte implicăm toți elevii, atât de la învățământ profesional, cât și de la învățământ liceal; este o egalitate de șanse totală, mai ales că noi nu avem  decât câte o clasă de la fiecare specializare”, a explicat Harabagiu modalitatea prin care proiectele europene sunt folosite pentru creșterea rezultatelor la învățătură.

În ultimii ani a crescut numărul elevilor de la Colegiul Tehnic care urmează o facultate. „Avem foarte mulți copii care merg mai departe la facultate și care obțin rezultate foarte bune mai departe. Unii ajung profesori universitari, doctoranzi. Avem un parteneriat mai special cu Politehnica pentru că, până la urmă, lucrăm în același domeniu și de câte ori au câte o prezentare în liceul nostru găsesc înțelegere, pentru că  până la urmă mulți dintre elevii noștri acolo trebuie să ajungă”, afirmă directorul Robert Harabagiu.

Colegiul Tehnic Buzău a fost înființat în 1973 sub numele de Liceul de Chimie nr. 2, iar denumirea lui s-a schimbat de două ori până la cea din prezent. Astfel, unitatea de învățământ s-a mai numit și Liceul de materiale de construcții nr. 7, dar și Grup Industrial Materiale de Construcții.

Facilitățile din laboratoarele moderne, și la dispoziția copiilor de gimnaziu

Directorul Colegiului Tehnic dorește familiarizarea copiilor de gimnaziu cu aparatura din laboratoarele pe care unitatea de învățământ le-a dotat din banii europeni. De aceea, acesta s-a gândit la modalități de atragere a acestora către învățământul tehnic. „Am vrea, de fapt, să pregătim un pic terenul pentru copii mai mici. Noi avem, spre exemplu, 15 ochelari 3D, de la Facebook, a căror valoare depășesc 400 de milioane de lei vechi. Ar fi bine să-i folosească și alții, nu numai noi, la clasă, pentru că ar fi bine să încercăm să atragem și copiii mai mici pentru tehnic în general; una este să le explici teoretic, alta este să poată să și vadă, să simtă acolo într-o realitate virtuală. Sunt spectaculoși ochelarii și nu vrem să-i ținem în sertar. Vrem să dezvoltăm un parteneriat cu școlile, să facem niște consorții. Avem niște idei. Copiii de clasele a VII-a și a VIII-a vin greu spre învățământul tehnic; merg mai mult spre partea de teoretic, dar viitorul va fi al tehnicii. Noi intenționăm mergem și la ei, la școlile de gimnaziu, postăm și pe Facebook. Cred în soluția asta de a aduce copiii de gimnaziu în liceu, ca să lucreze împreună cu copiii noștri. Ne dorim să fie o colaborare permanentă. Avantajul ochelarilor și al sistemului acesta  cu ochelari 3D și al truselor acestora de minirobotică  este că  sunt ușor de transportat și ne putem duce și noi la ei în școală dacă sunt mai departe în județ, res-pectiv la cei care nu sunt din municipiu”, spune directorul adjunct Robert Harabagiu.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker