Cultură

FOTO | Clubul care a adus Hasdeul mai aproape de arte se pregătește să treacă noi frontiere

Colegiul  Național „B.P. Hasdeu” a adus în ultimul deceniu mai aproape de elevii săi teatrul, literatura și mijloacele de exprimare artistică. Această preocupare a căpătat consistență, încă de la început în jurul Clubului „3,14”, care s-a făcut cunoscut la nivel național, în special prin succesele obținute la festiva­luri de teatru pentru tineri, cel mai recent fiind „Ideo Ideis”, desfășurat în vară, în cadrul căruia hasdeenii din club, adică „Pioții”,  au interpretat cu mult talent personajele unei piese foarte dificile, „Dawn Way”, de Oleg Bogaev. Repetițiile pentru această piesă s-au făcut în sala nou-nouță de teatru a Hasdeului, care a fost inaugurată cu această ocazie.

Noua sală de teatru, inaugurată la repetițiile pentru Festivalul „Ideo Ideis”

Sala de teatru a Colegiului Național „B.P. Hasdeu” a fost gata în pandemie, punctul de pornire al proiectului fiind strân­gerea fondurilor, la București și în Buzău. În acest demers, Colegiul „B.P. Hasdeu” a fost sprijinit de Fundația Comunitară Buzău pentru a-și face cunoscute obiectivele proiectului: amenajarea unui spațiu de învă­țare complementar și creativ destinat, în primul rând, repetițiilor de teatru, realizarea de filmări (scurtmetraje), de montaj video și de ateliere de film, la repetiții pentru public speaking și la desfășurarea de concursuri în acest domeniu, în cadrul Cercului Donatorilor. Ea a fost folosită pentru prima dată la Festivalul de Teatru tânăr din vară. Planurile în ceea ce privește sala de teatru, în care s-au investit peste 10.000 euro, sunt însă mult mai ample. Se dorește folosirea ei pentru acti­vitățile de teatru, film, pu­blic spea­king, care să conducă la crearea de valori și atitu­dini. O astfel de educație își justifică rolul prin intermediul unor obiective semnificative spre care țintește: „În primul rând, teatrul, filmul și vorbitul în public presupun utilizarea unui limbaj multidisciplinar (muzică, ritm, gesturi, dans, imagine), ceea ce implică dezvoltarea unor abilități transdisciplinare esențiale pentru a crea apoi gândirea critică, indepen­dentă a elevilor. Vorbim despre forme de învățare concretă, practică (learning by doing), astfel că elevii pot experimenta diferite ipos­taze de comunicare, de interpretare a unui mesaj, a feedback-ului într-o conversație, devenind conștien­ți de efectele comunicării interpersonale, de limitele acesteia. Mai mult, teatrul/pu­blic speakingul oferă contextul necesar pentru exersarea unor tehnici de relaxare, de concentrare sau de organizare a propriului comportament, ceea ce va conduce la o mai bună înțelegere a sinelui, la o formă de echilibru atât de necesară în evoluția unui individ”, sunt argumentele realizatorilor proiectului pentru care au obținut susținere în rândul donatorilor.

Au rămas ancorați în club și elevi din generații mai vechi

Dincolo de aceste aspecte educative pe care le favorizează clubul hasdeian în rândul adolescenților, una dintre marile reușite este crearea unui sentiment de apartenență la ­va­lo­rile „Hasdeului” promovate în departamentele acestuia. Așa se face că, la prima reuniune din acest an școlar, care a avut loc săptămâna trecută, în format online, au fost prezenți, așa cum ne spune profesorul Dan Solcan – fondatorul clubului în 2012, împreună cu directorul adjunct Anca Florea și elevele Ioana Enache și Mariana Banu -, și membrii mai vechi. „Au venit și generații mai vechi. A venit Matei Sava, care a intrat de la Londra. A fost și Bianca Mihai, care acum este studentă la Cibernetică, a fost Petruț Dinu, care a terminat acum facultatea și au mai fost și copii care au terminat în vară. Au fost în online la ședința de prezen­tare a Clubului peste 100 de oameni”, povestește profesorul Dănuț Solcan.

Colaborare cu Revista „Timpul” din Iași

Colegiul Național „B.P. Hasdeu” are o revistă foarte cunoscută și ea, „În Agora”,  care a prins viață odată cu deschiderea clubului. Aici se regăsesc preocupările elevilor pentru eseu, voluntariat, fotografie, teatru, desen, pictură, digital-art și relații publice, departament care a devenit între timp social-media. Din acest an elevii își vor putea face cunoscut talentul literar dincolo de granițele revistei colegiului.

Anunțul a fost făcut de profesorul Dan Solcan: „Noi le-am spus copiilor că vor putea publica și în revista <Timpul> din Iași, condusă de  profesorul universitar Mihai Vacariu și aflată în spațiul electronic. Proiectul acesta are o mulțime de ra­mificații în Bruxelles, Irlanda, SUA, Belgia, dar există și în localități mici. Cu alte cuvinte, ei vor să îndemne pe  toată lumea să scrie cât mai mult și să și citească cât mai mult. Ei ne-au cerut o formă de colaborare și noi ne-am propus să regândim revista noastră pe site-ul lor. Am început să trimitem articole mai vechi, dar și altele, noi, dar care nu se încadrează în tema noastră, a revistei. Spre exemplu, pot intra acolo poezii. Sunt elevi care scriu foarte frumos poezie, dar noi nu avem o secțiune de poezie în revistă, pentru că nu ne-am propus acest lucru. Am postat acolo primele două articole. Unul este al Ioanei Enache, <nașa noastră>, eleva care a dat numele clubului, în 2012. Acum se află la doctorat în Belgia, după ce a terminat Facultatea de Litere. De asemenea, am mai trimis la <Timpul> un articol scris de Marina Hanganu. Cele două articole nu sunt noi. Am început cu articole din vechea revistă la care ținem foarte mult. Petruț Dinu a trimis poezii pentru revistă și o postăm și pe Maria Banu, cea care a fost președinta Clubului și care a făcut două facultăți”, a spus profesorul Dan Solcan.

Pentru că în această colaborare cu revista Timpul s-au implicat și profesorii de limba română Gabriela Șerbu și Alina Dinu, care și-au propus să dezvolte un club de scriere și de lectură, în legătură cu departamentul „Eseu” în rândul liceenilor, dar, mai spune profesorul Dan Solcan, „vom gândi împreună și extinderea departamentului de public speaking și la cei mici de gimnaziu”.

În plan, un site al clubului

Profesorul Dan Solcan dezvăluie faptul că membrii clubului sunt preocupați de mai multă vreme să realizeze un site unde să poată arhiva informația și evenimentele din care au făcut parte. „Lucrăm de multă vreme la un site. Un site înseamnă multă muncă dacă vrem să-l facem frumos. Noi vrem să facem site cu arhivă. Avem foarte multe lucruri de arhivă. Pe de altă parte, trebuie să vedem cum va evolua echipa de social media, pentru că am reinventat departamentul care se numea <Relații publice>. Dacă lucrurile merg bine, atunci vom face și site. În vară am discutat cu niște specialiști despre acest lucru. De trei ani am văzut atâtea ­mo­dele și avem atât de multe posibilități încât problema site-ului, dacă lucrurile merg bine, va deveni obligatorie”, mai spune profesorul de la „Hasdeu”.

Schimb de informații între generații

Prezența în club a elevilor din generațiile mai vechi a determinat crearea unui plan de lucru pe departamentele din club diferit față de anii anteriori. „A fost prezentat, în cadrul întâlnirii, fiecare departament în parte. La final am anunțat pașii următori: de acum încolo fiecare departament are coordonatori din rândul elevilor și coordonatorii vor face o invitație la înscriere. Ca să se înscrie într-un departament, elevii trebuie să parcurgă niște pași, adică să dea niște mici <probe>. Pot fi cerute o scrisoare de motivație, cum văd aranjarea în pagină a unui text, chiar dacă nu știu programele, pe care noi o să îi  învățăm. De acum încolo o să facem atelierele folosind experiența copiilor mari de clasa a XII-a, a XI-a, chiar a X-a care au experiență, spre exemplu, în filmare sau în editare de film. L-am văzut pe Răzvan Timofte coordonând foarte bine această transmisie pe Facebook. El a reușit să ne asigure condiții tehnice foarte bune. Sunt copii care au de dat altor copii din informațiile deți­nute de ei. Este o schimbare foarte puternică de ge­nerații. Copiii noi care vin sunt excelenți. Știm că nu ne înșelăm când ne așteptăm să vină copii cu talente diverse. O să facem casting și așa va proceda fiecare departament. La fotografie le vor cere să arate ce pot să facă cu telefonul chiar dacă nu au un aparat, ca să testăm un pic creativitatea lor. Și eu mă voi implica în lucrul acesta, o să țin niște workshop-uri de fotografie. Apoi pe teatru va trebui să fim foarte atenți, pentru că procesul de selecție este foarte important pentru că sperăm să putem merge cu generația aceasta trei ani de zile”, mai spune profesorul Dan Solcan, sufletul Clubului „3.14”.

Articole similare