Cultură

FOTO | Buzoianca Ilinca Florea, rezultate excepționale la competițiile de flaut

De câteva zile s-a încheiat concursul Internațional de Interpretare Instrumentală „Ioan Goia”, o competiţie muzicală importantă din România. Organizată de către Colegiului Național de Artă „Octav Băncilă”, Catedra pentru Instrumente de Suflat și Percuție, aceasta a căpătat o amploare deosebită, în ultimele ediții reunind la start peste o sută muzicieni din România, Ucraina și Republica Moldova.

Ediția de anul acesta a Concursului Internațional de Interpretare Instrumentală „Ioan Goia” Iași – jurizat de artiști și mari profesori din România, Statele Unite, Italia, Elveția, Turcia și Republica Moldova -, s-a încheiat cu o frumoasă performanță pentru Ilinca Cezara Florea, elevă în clasa a V-a la Liceul de Arte „Margareta Sterian” din Buzău. Ea a concurat  la secțiunea flaut-oboi și, cu 97 de puncte, s-a clasat pe prima poziție. Juriul secțiunilor flaut-oboi a fost format din Ana Oltean (Elveția/România) – flautist, solist-concertist, organizează și predă cursuri de măiestrie, autoare a mai multor manuale și metode de flaut -,  Valentin Ghiță (România) – oboist, instrumentist în cadrul Orchestrei Naționale Radio, desfășoară o bogată activitate concertistică în domeniul cameral, în țară și în străinătate, fondator „Bucharest International Music Competition” -, prof. Gabriella Popescu (România) – flautist, profesor la Colegiul Național de Artă „Ion Vidu” Timișoara -, și prof. Mihaela Popa, secretar de comisie, flautist, profesor la Colegiul Naţional de Artă „Octav Băncilă” Iași.

Pentru această competiție de la Iași, dar și pentru un concurs similar care a avut loc la Suceava, Ilinca Florea s-a pregătit cu profesorul de flaut Iulian Homocea, de la Liceul de Arte „Margareta Sterian”, având alături corepetitor pe profesoara  Otilia Costea, de la Colegiul Național de Arte „Dinu Lipatti” din București.

Rezultatul Ilincăi Florea vine imediat după un altul la fel de valoros, având în vedere exigența juriului. Este vorba despre premiul obținut la un concurs în Suceava în care, de asemenea, ca și în cel de la Iași, se urmărește promovarea tinerelor talente, stimularea elevilor într-un cadru competiţional care să le ofere concurenţilor posibilitatea de a-şi demonstra performanţele tehnice şi artistice prin parcurgerea unui repertoriu, nu ca un scop în sine, ci ca mijloc pentru atingerea competenţelor interpretative și desăvârşirea personalităţii artistului în devenire şi a viitorului consumator avizat de artă. Aici, cu același punctaj, Ilinca Florea s-a clasat pe locul al II-lea.

Cele două premii nu sunt singurele obținute în acest an școlar de Ilinca Florea. Tot în acest an, ea a mai obținut și locul I la Brăila, la Concursul interjudețean de interpretare muzicală „Iannis Xenakis”. Anul acesta s-a clasat pe prima poziție și la teorie muzicală, la Olimpiadă, continuând astfel rezultatele frumoase obținute în 2022, când a ajuns până la faza regională a competiției pe flaut, obținând, de asemenea, locul I. Tot anul trecut, Ilinca Florea se clasa pe locul al II-lea la Tulcea, la o competiție muzicală cunoscută la nivel național. Premiul I a obținut anul trecut și la Concursul Național de Arte „Margareta Sterian”, dar și la Olimpiada Națională de Interpretare Instrumentală pentru clasele III-VIII, de la Tulcea. Din palmaresul său mai fac parte multe alte premii obținute la concursuri locale și regionale.

Pentru astfel de rezultate este nevoie de mult exercițiu și mult talent, două ingrediente de care Ilinca nu duce lipsă. Ea este pasionată de flaut, dovadă că a început să studieze acest instrument de la o vârstă mult mai fragedă decât încep cei mai mulți copii să se pregătească. Programul ei zilnic include cel puțin o oră de exercițiu la instrument, plus câteva ore de teorie și solfegiu și pian. Dar, în programul ei sunt  și zile cu trei-patru ore de studiu doar la flaut.

Repetițiile Ilincăi nu iau pauză nici în vacanță, doar că în această perioadă activitatea este mult mai relaxată. În vacanțe, ne povestește mama ei, Corina Florea, cea care îi este alături și o încurajează în competiții, mai renunță la studiu, dar continuă exercițiul la flaut și uneori susține scurte programe pentru prieteni, familie și la unele evenimente culturale. Astfel de exerciții o ajută pe Ilinca să își stăpânească mai bine emoțiile și să concureze la nivel performant în marile competiții.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker