vineri, 16 aprilie 2021

Discursul Ministrului Afacerilor Externe la dezbaterea deschisă a CSONU privind amenințările la adresa păcii și securității internaționale cauzate de actele teroriste

12 Ianuarie 2021

Mulțumesc că mi-ați acordat cuvântul. La început, aș dori să mulțumesc Excelenței Voastre, Ministrul de Externe al Tunisiei, domnul Othman Jerandi, pentru că m-a invitat să mă adresez reuniunii de astăzi a CSONU. Permiteți-mi să felicit delegația tunisiană pentru organizarea acestei întâlniri importante la cea de-a 20-a aniversare a Rezoluției 1373 a Consiliului de Securitate – o rezoluție importantă în lupta globală împotriva terorismului. Recunoaștem contribuția Tunisiei în calitate de președinte al Comitetului de combatere a terorismului și apreciem discursul CSONU cu privire la această problemă critică.

  1. Aș dori, de asemenea, să mulțumesc domnului Vladimir Voronkov, USG UNOCT, doamnei Michele Coninsx, director executiv CTED și doamnei Fatima Akilu, director executiv, Fundația Neem pentru briefing-urile lor.
  2. Rezoluția 1373, adoptată în urma atacurilor teroriste din 11 septembrie, ne reamintește că terorismul continuă să fie cea mai gravă amenințare pentru omenire. Nu numai că afectează grav viața umană, ci atacă temelia umanității. Prin adoptarea acestei rezoluții, Consiliul și-a transmis hotărârea fără echivoc de a aborda amenințarea terorismului.
  3. India a fost întotdeauna în fruntea eforturilor globale de combatere a terorismului. În 1996, cu mult înainte de adoptarea Rezoluției 1373, India a luat inițiativa de a testa proiectul Convenției Cuprinzătoare privind terorismul internațional cu scopul de a oferi un cadru juridic cuprinzător pentru combaterea terorismului. Am semnat și ratificat toate convențiile și protocoalele majore privind terorismul adoptate de ONU și facem parte din toate inițiativele globale majore în acest sens.
  4. Rezoluția 1373 și Comitetul Împotriva Terorismului sunt piloni importanți ai arhitecturii globale împotriva terorismului. Alte inițiative ONU, inclusiv Direcția Executivă Antiterorism, joacă un rol notabil în sporirea capacităților statelor membre și în extinderea asistenței tehnice și de consolidare a capacităților. Regimul de sancțiuni al ONU a fost, de asemenea, un instrument eficient în lupta împotriva terorismului.

Domnul presedinte,

  1. În ultimii ani, grupările teroriste și atacatorii independenți și-au îmbunătățit semnificativ capacitățile prin accesul la tehnologii noi și emergente, inclusiv drone, monede virtuale și comunicații criptate. Rețelele de socializare au contribuit la radicalizarea și recrutarea tinerilor. Pandemia COVID-19 a agravat situația și mai mult. Izolarea relativă și întreruperea extinsă datorată lockdown-urilor, precum și suferinței cauzate și incertitudinii economice asociate au făcut lumea mai susceptibilă de a radicaliza propaganda extremistă.
  2. Prevenirea teroriștilor de a accesa resurse financiare este crucială pentru a contracara cu succes amenințarea terorismului. De-a lungul anilor, grupările teroriste au dezvoltat un portofoliu de finanțare diversificat printr-o serie de activități infracționale, inclusiv extorcare, răpire, spălare de bani, contrabandă cu droguri și trafic de resurse naturale, oameni și antichități. Organizațiile teroriste au început, de asemenea, să exploateze anonimatul oferit de tehnologia lanțului de blocuri pentru strângerea de fonduri și finanțe.
  3. Unelor state le lipsesc cadrele juridice și operaționale și expertiza tehnică, necesare pentru detectarea, investigarea și urmărirea penală a cazurilor de finanțare a terorismului. Cu toate acestea, există și alte state care sunt în mod clar vinovate de sprijinirea și susținerea terorismului și care oferă în mod intenționat asistență financiară și refugii. Deși trebuie să îmbunătățim capacitățile celor dintâi, comunitatea internațională trebuie să îi cheme pe cei din urmă în mod colectiv și să îi responsabilizeze.
  4. Pentru ca sistemul ONU să abordeze în mod credibil amenințarea terorismului și să asigure o acțiune eficientă, aș dori să propun opt puncte care ar putea fi într-un fel un plan de acțiune:

I) În primul rând, trebuie să convocăm cu toții voința politică de a combate fără ezitare terorismul. În această luptă nu trebuie să existe niciun fel de ezitare. Nici nu ar trebui să permitem terorismului să fie justificat sau teroristii să fie glorificați. Toate statele membre trebuie să își îndeplinească obligațiile consacrate în instrumentele și convențiile internaționale de combatere a terorismului.

II) Doi – nu trebuie să privim dubla etalonare în această bătălie. Teroriștii sunt teroriști; nu există o distincție bună sau rea. Cei care propagă acest lucru au doar o agendă. Iar cei care se acoperă pentru ei sunt la fel de vinovați.

III) În consecință, trebuie să reformăm metodele de lucru ale comitetelor care se ocupă de sancțiuni și combaterea terorismului. Transparența, responsabilitatea și eficacitatea sunt nevoile zilei. Practica de a plasa interdicții și suspendări cererilor trebuie să se încheie. Acest lucru doar ne erodează credibilitatea colectivă.

IV) Patru – trebuie să descurajăm ferm gândirea exclusivistă care împarte lumea și dăunează țesăturii noastre sociale. Astfel de abordări facilitează radicalizarea și recrutarea prin creșterea fricii, a neîncrederii și a urii între diferite comunități. Consiliul ar trebui să fie în gardă împotriva noilor terminologii și a priorităților false care ne pot dilua atenția.

V) Cinci – înrolarea și radierea persoanelor și entităților în cadrul regimurilor de sancțiuni ONU trebuie să se facă în mod obiectiv, nu din considerente politice sau religioase. Propunerile în acest sens merită examinarea corespunzătoare înainte de innaintare.

VI) Șase – legăturile dintre terorism și criminalitatea transnațională organizată trebuie să fie pe deplin recunoscute și abordate cu fermitate. Noi, în India, am văzut că sindicatul criminalității responsabil pentru bomba din 1993 din Mumbai a explodat nu doar acordând protecție de stat, ci bucurându-se de ospitalitate de 5 stele.

VII) Șapte – combaterea finanțării terorismului va fi la fel de eficientă ca și cea mai slabă jurisdicție. Grupul de Acțiune Financiară (GAFI) ar trebui să continue să identifice și să remedieze punctele slabe în combaterea spălării banilor și a combaterii terorii poate face o mare diferență.

VIII) Și opt – o finanțare adecvată pentru organismele ONU de combatere a terorismului din bugetul regulat al ONU necesită o atenție imediată. A șaptea revizuire viitoare a Strategiei ONU împotriva terorismului global oferă o ocazie importantă de consolidare a măsurilor de prevenire și combatere a terorismului și de consolidare a capacităților statelor membre.

  1. Domnule președinte, sper sincer că aceste opt sugestii merită o analiză serioasă din partea Consiliului. În timp ce India se luptă ea însăși cu terorismul de mai multe decenii, cu o hotărâre deosebită, aceste propuneri au fost încadrate în interesele întregii comunități internaționale. Este timpul ca toate națiunile să vorbească împotriva terorismului și să se angajeze în scopul toleranței zero. Vă mulțumesc domnule președinte.

New Delhi

12 ianuarie 2021

Text asumat de Ambasada Indiei la Bucuresti

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

loading...