Economic

Cum setezi corect obiectivele în afaceri?

Pentru a putea seta în mod corect obiectivele unei afaceri este foarte important să știi clar unde se află business-ul în momentul setării obiectivelor și unde îți dorești să ajungă afacerea ta. 

Scopul unei afaceri trebuie să fie clar nu doar pentru managementul afacerii ci pentru întreaga echipă, partenerii sau chiar investitorii implicați în business.  

Obiectivele stabilite în mod corect, în funcție de scopul afacerii, vor genera o traiectorie clară și o rentabilitate  a resurselor investite. 

Pasul 1.  Întreabă-te ce îți dorești să obții.

Înainte de începe să îți setezi obiectivele este important să știi exact ce îți dorești de la afacerea ta. Obiectivele se vor seta în funcție de scopul business-ului. Acestea două sunt 2 lucruri total diferite. 

Scopul este un rezultat concret, în timp ce obiectivele sunt, de fapt acei pași pe care îi faci pentru realizarea scopului  și pe care îi poți măsura pentru a-ți atinge scopul. 

Pentru a înțelege și mai bine, iată un exemplu concret. 

Spre exemplu scopul poate fi ca afacerea ta să fie cea mai populară pe nișa pe care activezi. Însă în scop nu vei regăsi pașii pe care îi ai de făcut pentru a se întâmpla acest lucru. Nu vei găsi informații detaliate despre cine va face posibil acest scop și nici când se va realiza. 

Un obiectiv, în schimb, va fi setat în așa fel încât toate aceste detalii să fie foarte clare, în caz contrar acestea pot genera confuzie. 

Aceste obiective setate corect se numesc obiective smart în business. Pentru fiecare sector al business-ului tău poți genera câteva obiective smart cu exemple care să se plieze pe ceea ce îți dorești să împlinești și pe care să le discuți cu întreaga echipă.

Indiferent că țin de management, de creșterea vânzărilor, de promovare sau resurse umane, vei concepe pentru fiecare  sector în parte, obiectivele în funcție de stadiul la care se află fiecare dintre aceste sectoare. 

Obiectivele te ajută să rămâi focusat și să îți folosești corect resursele de care dispui. Cu fiecare obiectiv creat și realizat vei realiza ce anume poți îmbunătăți pe viitor în setarea lor pentru ca acestea să devină foarte clare și să poți măsura evoluția afacerii tale. 

Pasul 2. Identifică de ce îți dorești să realizezi obiectivele setate.

Este foarte important să înțelegi care este motivul pentru care ai setat un obiectiv, dincolo de realizarea lui. Ce beneficii aduce? Cu ce te va ajuta pe tine personal, afacerea ta sau chiar pe membrii echipei? A găsi motivul din spatele unui obiectiv corect setat înseamnă a găsi motivația care te va ajuta să îl împlinești și să nu îl abandonezi pe parcurs. 

Spre exemplu, identifică de ce îți dorești ca afacerea ta să prospere? Poate pentru că vrei să ai o mai mare stabilitate financiară sau să lași ceva copiilor tăi? Poate pentru că vrei să împlinești așteptările angajaților tăi sau ale investitorilor? Poate vrei să scazi impactul asupra mediului, să ajuți câți mai mulți oameni prin ceea ce oferi sau pur și simplu succesul îți aduce o satisfacție personală care te împlinește. 

Pasul 3. Setează-ți obiective Smart

Obiectivele cu adevărat bune sunt cele care sunt clar exprimate, care pot fi măsurate, sunt reale și au un termen până la care pot fi împlinite. Setearea unui obiectiv oarecare te poate mai mult încurca decât ajuta, dacă acesta nu conține toate aceste elemente precise în exprimarea obiectivului. 

Un obiectiv bun va oferi motivație, fiecare membru al echipei va știi ce să facă, cum să măsoare rezultatele și cât timp are la dispoziție pentru a face acest lucru. 

În plus, a scrie un obiectiv nu este suficient dacă nu ai resursele necesare sau dacî nu iei în calcul posibilele îmbunătățiri pe care le poți face în afacerea ta. 

În același timp vei reuși să identifici clar care sunt obstacolele care te împiedică să îți dezvolți business-ul și care îți este potențialul real de creștere. 

Obiectivele setate corect te vor ajuta să îți depășești concurența, să îți crești poziționarea pe piață , să îmbunătățești procesele tehnice sau alte procese interne ale afacerii, să crești o echipă de specialiști, să comunici în mod eficient cu membrii echipei și să te concentrezi pe ceea ce este important, pas cu pas, spre realizarea scopului. 

 

Articole similare