Administrație

Cum au ajuns apometrele motiv de discordie în Consiliul Local

Mai multe probleme au făcut subiectul discuției din cadrul ședinței ordinare a Consiliului Local al municipiului Buzău de luni, printre care și  costurile ridicate ale apei potabile și contorizarea consumului.

După ce, la începutul lunii, consilierul USR Petrică-Irinel Cîrstea, se arăta indignat de decizia desființării gardurilor vii din oraș, de data aceasta motivul ne­mulțumirii l-a reprezentat contorizarea consumului de apă. Acesta a susținut că buzoienii plătesc cele mai mari facturi la apă din țară, lucru justificat parțial de lucrările de îmbunătățire efectuate de Compania de Apă, dar puse, mai ales, pe seama contorizării defectuoase a consumului. Consilierul USR s-a declarat dispus să colaboreze cu reprezentanții Companiei de Apă, având, în acest sens, mai multe propuneri, menite să remedieze diferențele uriașe ale costurilor.

„A ajuns ca factura de apă să fie mai mare decât cea la curent electric și nu cred că este normal. Înțeleg că avem cel mai mare preț din România (…) Marea frustrare a cetățenilor este faptul că se plătește dublu față de cât se consumă. Practic, apometrele pe care le au cetățenii în case nu valorează absolut nimic, iar serviciul Companiei de Apă este singurul care nu se plătește exact cât se consumă”, a declarat Petrică Irinel-Cîrstea.

Primarul Constantin Toma i-a semnalat consilierului faptul că deține informații eronate cu privire la costul apei, negând faptul că ar fi cel mai mare preț din țară. Edilul a declarat că afirmațiile consilierului sunt neadevărate, politicianiste și populiste, menite, mai degrabă, să aibă un impact asupra pu­blicului, nu să informeze. De asemenea, primarul a mai spus și că nu este vina Companiei de Apă pentru situația creată, ci a asociațiilor. „Supozițiile dumneavoastră sunt false și politicianiste, populiste. Dați niște informații false, neadevărate (…) Nu este cel mai mare preț pe metru cub (de apă, n.r.) din România, oamenii plătesc cât consumă. Acolo unde este risipă foarte mare, nu este vina Companiei de Apă. Aceasta are un contor, de exemplu, la bloc, legat cu toate apartamentele, se plătește pe acel contor, cât înregistrează, atât se plătește, nu dublu față de ceea ce se consumă. Faptul că sunt pierderi în casă sau pierderi pe rețele și cei de la asociații nu au grijă să îmbunătățească, să repare acest sistem, nu este vina nici a Companiei de Apă, nici a Consiliului Local, nici a primarului”, a declarat primarul Buzăului.

Asociațiile de  proprietari, singurele în măsură să remedieze problema pierderilor

Directorul Companiei de Apă, Simona Săvulescu, a spus că este conștientă de faptul că pierderile de apă reprezintă principala ne­mulțumire a clienților, dar a subliniat, însă, că remedierea acestor probleme ține de asociațiile de proprietari, ale căror atribuții sunt clar stipulate de lege.

„Contorul de branșa­­ment, adică acela montat la intrarea într-un bloc, în ultimul cămin, înainte de rețeaua interioară a blocului, este contorul pe care se face facturarea la nivel de asociație a consumului. Ceea ce se întâmplă după contorul de branșament este strict problema asociației de proprietari, Compania de Apă neavând competență în a soluționa pro­blemele care există pe scările de bloc”, a precizat directorul instituției.

Compania de Apă poate participa la soluționarea problemelor la cererea asociațiilor de proprietari, în acest sens fiind propus un proiect prin care să se înființeze echipe de lucru, care să intervină în baza unui abonament. Deși nemul­țumiții răsar în spațiul pu­blic acuzând serviciul de furnizare a apei, directorul Companiei de Apă spune că a venit cu soluții pentru aceste probleme care, însă, nu au fost primite pozitiv de către asociații.

„Din păcate, deși în anul 2020 am lansat către toate asociațiile o propunere de a înființa, la nivelul Companiei de Apă, o echipă care să lucreze pe baza unui abonament, încheiat cu fiecare asociație de proprietari, prin care să ne creăm o grupă de lucru pentru a rezolva aceste probleme, din 16.000 de astfel de solicitări pe care le-am transmis asociațiilor de proprietari, au răspuns zece. Din majoritatea răspunsurilor, doar două s-au exprimat pozitiv, restul au spus că nu sunt interesați. Mulți sunt cei care, în spațiul public, fac afirmația că operatorul regional fură, încărcând factura de apă. Eu vă spun că nici tehnic nu este posibil, deoarece citirea contoarelor de branșament, deci inclusiv a contoarelor montate la asociațiile de proprietari, este citire radio, nu este posibilă greșea­la umană de a citi o cifră în loc de alta”, a mai afirmat Simona Săvulescu.

Directorul Companiei de Apă a mai spus că una dintre cele mai frecvente greșeli care duce la înre­gistrarea diferențelor de costuri este declararea ero­nată a consumurilor. Totodată, Simona Săvulescu a mai precizat că repartitoa­rele de costuri din fiecare apa­rtament, adică apometrele, nu sunt aparate de măsură din lista oficială a echipamentelor de această natură.

Articole similare