Economic

Cea mai vândută pâine din țară, produsă și la Buzău

Firmele care se ocupă cu producția și comercializarea produselor de panificație se află pe o pantă ascendentă, având în vedere scumpirile care au avut loc în ultimul an. Primul loc este ocupat de Vel Pitar, cu o cifră de afaceri de 585 milioane de lei în 2021, mai mare cu 5 la sută decât anul precedent și un profit net de aproape 69 milioane lei. Vel Pitar a fost formată în 2001, prin fuziunea a patru fabrici din industria de morărit și panificație: Mopariv Vâlcea, Berceni București, Granpan Tecuci și Panegrano Cluj, arată Risco.ro.

Vel Pitar este urmată de La Lorraine, parte a grupului La Lorraine Bakery Group, care dispune de fabrici și centre de cercetare în toată Europa, având o tradiție de 82 de ani. La Lorraine înregistrează creșteri considerabile ale cifrei de afaceri și ale profitului net. Cifra de afaceri din 2021 este cu 50 la sută mai mare decât în 2020, atingând 217 milioane lei. Profitul net înregistrează o creștere de sută la sută, cu 10,4 milioane de lei în 2021, comparativ cu scăderile din anul precedent. În prezent, compania furnizează două mărci în România, respectiv La Lorraine și Donut Worry Be Happy.

Locul trei este ocupat de Fornetti România, parte a grupului Aryzta AG-Global Bakery Group. Fornetti a luat naștere în anul 1997, când maistrul brutar József Paláști și-a început propria afacere, care urma să treacă granița dintre Ungaria și România în 2001. Conceptul de coacere la vedere a dus la un succes rapid, astfel fiind înființată o fabrică, iar producția a început în 2002. În 2021, cifra de afaceri a atins aproximativ 213 milioane de lei, față de 156 milioane în 2020. Profitul net înregistrează o creștere de 816 la sută, atingând 9 milioane de lei în 2021, cu un număr de 482 angajați. În 2020, primul an al pandemiei, cu multe afaceri închise o perioadă, profitul a căzut brutal, la 987.932 lei, de la 15-18 milioane lei în anii precedenți.

Trans Agape SRL este firma poziționată pe locul patru în acest clasament, cu aproximativ 134 milioane lei cifră de afaceri pe 2021, comparativ cu 126 milioane lei în 2020.  Societatea a fost înființată în 1994, ca un parteneriat româno-german, având unitățile în Sibiu, în momentul de față fiind cel mai mare producător de pâine din județ. Profitul net al companiei se bucură de o dinamică de 56 la sută, atingând pragul de 3 milioane de lei în 2021, cu 436 de salariați.

Cea mai vândută pâine la nivel național, Boierească, este produsă de compania Trei Brutari, care are puncte de lucru în trei orașe din țară: Târgoviște, Iași și Buzău. Compania se află pe locul 5, cu aproximativ 400 de angajați în cele trei fabrici. Printre brandurile cu notorietate din portofoliu, amintim, pe lângă Boierească, Stela Franzelă, Chef Papa, dar și Grand Papa sau Poieni. Firma se bucură de creșteri ale cifrei de afaceri și profitului net, cu dinamici de 19 la sută, respectiv opt la sută. În 2021, cifra de afaceri a fost de circa 107 milioane lei, iar profitul net, de 20 milioane lei.

Cu cât s-a scumpit pâinea în acest an

Potrivit Eurostat, preţul pâinii în România a fost cu 25 la sută mai mare în august 2022 decât în august 2021, aceasta fiind a zecea creştere înregistrată în rândul celor 27 de state membre UE. Preţul pâinii era, în medie, cu 18 la sută mai mare decât în luna august 2021, iar cele mai mari creşteri au fost înregistrate în Ungaria (cu un avans de 66 la sută), urmată de Lituania (33 la sută), Estonia şi Slovacia (ambele cu 32 la sută).

În România, preţul pâinii are o pondere de 3,5 la sută în coşul inflaţiei, ceea ce înseamnă, la o creştere de 25 de procente în ultimul an, că am avut un avans al inflaţiei de aproape un procent doar pe seama scumpirii pâinii.

Laptele şi produsele lactate (brânză, unt) au, la rândul lor, o pondere de cinci la sută în coşul inflaţiei, iar creşterile de preţuri sunt în acest caz de 20 la sută în ultimul an, potrivit Institutului de Statistică. Ceea ce înseamnă o contribuţie de încă un procent la inflaţia totală.

Practic, dacă nu am fi avut creşterile de preţuri ale pâinii şi lactatelor, inflaţia ar fi fost de 13 la sută, nu de 15 la sută.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Articole similare