Economic

Câte proiecte de infrastructură a avut Buzăul anul trecut

La nivel național, anul 2022 a adus o creștere semnificativă a numărului de proiecte din infrastructură, arată o analiză a consultanților de la IBC Focus, care monitorizează șantierele la nivel național, și relatată de economedia.ro. Raportul arată că au fost monitorizate peste 3.000 de proiecte, cu 63 la sută mai multe decât în anul precedent. E, de altfel, cea mai mare creștere înregistrată de vreun sector din piață. Vorbim însă despre proiecte aflate în toate stadiile, de la intenție la amenajare și de diverse dimensiuni; de fapt, 40 la sută din totalul de șantiere de Infrastructură au rămas la nivel de proiectare în 2022, cu toate că România are deja decalaje mari la acest capitol față de vecinii europeni.

O mare parte dintre proiecte sunt de tip rutier. Concret, mai bine de jumătate din proiectele monitorizate de către IBC Focus sunt în acest sector, respectiv 1.947 dintr-un total de 3.093. Această categorie include drumuri publice, șosele și autostrăzi. În perioada analizată au mai fost identificate și alte 302 proiecte de poduri, pasaje, pasarele și 556 proiecte de tip parcări și zone pietonale, dar și 65 de proiecte de infrastructură aeriană (terminal, aeroport) și 165 de proiecte de tip căi ferate și linii de tren. Un interes mai scăzut se remarcă pentru proiectele de tip parc industrial (4 investiții), stâlpi tensiune (12 investiții) sau maritim și fluvial (42 investiții).

40 la sută din totalul de șantiere de infrastructură au rămas în proiectare în 2022. Se menține, de fapt, tendința identificată în anii anteriori, iar un număr ridicat de investiții de acest tip rămâne la stadii incipiente. Mai exact, vorbim despre 1.257 investiții în proiectare, în timp ce alte 65 au fost în autorizare, șase sunt în intenție și 547 înainte de execuție. „Trecând în registru și ce s-a muncit în 2022 pe acest sector, trebuie să menționăm că avem și un număr important de proiecte în derulare: 1.021 șantiere de infrastructură în construcție și alte 39 în amenajare. De asemenea, ce este important de menționat însă este faptul că în perioada analizată, potrivit datelor monitorizate cu ajutorul VICTA.ro, am avut și un total de 158 de șantiere finalizate”, menționează raportul IBC.

La fel ca în ceilalți ani, și în 2022 investițiile mari le-au dominat pe cele medii. Astfel au fost identificate 634 investiții mari în stadii incipiente și 349 în execuție (construcție sau amenajare). În ceea ce privește investițiile medii, 501 sunt în stadii incipiente și 319 în execuție. Investițiile mici sunt cele mai numeroase, cu un total de 1.132 proiecte, dintre care 740 înainte de execuție și 392 în derulare. „Aceste date aduc perspective optimiste, având în vedere că mulți investitori trag semnale de alarmă cu privire la lipsa unui sistem de Infrastructură care ar putea aduce multiple beneficii în toate domeniile din țara noastră”, menționează consultanții.

Care este situația la Buzău

În zona de Nord-Est a țării se înregistrează cea mai puternică creștere a investițiilor, de 105 la sută. Numărul de proiecte s-a dublat în această regiune, de la 236, în ediția precedentă, la 484 în 2022. De asemenea, creșteri semnificative se observă și în Sud-Vest (71,02 la sută, de la 176 investiții în 2021 la 301 în 2022) sau în Sud (70,33 la sută, de la 300 investiții în 2021 la 511 în 2022). Cea mai mică creștere din acest clasament revine zonei Centrale, cu 43,53 la sută. Mai exact, vorbim despre un total de 366 proiecte încadrate pe segmentul infrastructură, comparativ cu cele 255 înregistrate în ediția precedentă. De asemenea, majorări puțin mai temperate comparativ cu restul zonelor regăsim și în Sud-Est (44,98 la sută), regiune din care face parte și județul Buzău, sau în București-Ilfov (45,07 la sută).

Din totalul proiectelor identificate și monitorizate de echipa IBC Focus, cele mai multe sunt în județul Bihor și în București. Alături de județele Timiș, Constanța, Argeș și Iași, aceste zone sunt singurele care depășesc pragul de 100 de astfel de investiții, mai exact 129 în Bihor și 119 în Constanța. La polul opus stau județe precum Călărași (15 de proiecte în perioada analizată) sau Covasna (29 de proiecte în perioada analizată). În anul 2022, Buzăul a găzduit 48 de proiecte de infrastructură, mai arată sursa menționată.

Printre cele mai atractive lucrări din 2022 se numără podul suspendat peste Dunăre de la Brăila, cu un buget de peste 2 miliarde lei. De asemenea, Consiliul Județean Brașov a investit și în Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav, etapa III, pentru care a alocat un buget de aproximativ 145 milioane lei, în timp ce Primăria București a direcționat 157 milioane lei pentru proiectul Stație de metrou S+P+2E la nivel suprateran – Tudor Arghezi, menționează datele consultanților.

Asociația Pro Infrastructură, calcule pentru 2023

În ceea ce privește perspectiva pentru acest an, înaintăm cu pași mici: cel puțin 79 de kilometri de autostradă și drumuri expres vor fi dați în trafic anul acesta, finalizarea lucrărilor fiind garantată pe patru loturi de pe A0, A3 și DEx 12, dar într-un scenariu optimist se poate atinge „borna” de 110 kilometri și chiar un record pentru infrastructura rutieră românească, de 126 de kilometri, potrivit estimărilor Asociației Pro Infrastructură. Cele patru loturi cu inaugurarea garantată sunt pe Autostrada A0 București Sud (2 loturi – Alsim Alarko), Lotul Nurol pe Autostrada Transilvania și lotul 3 pe Drumul Expres Craiova – Pitești (Lotul UMB).

Articole similare