Calea ferată Buzău Sud-Cilibia-Făurei se pregătește de reabilitare
CFR SA informează că în primul trimestru al acestui an au fost finalizate lucrările de reînnoire a infrastructurii pe 35 de kilometri de cale ferată, din ținta de 70 prevăzută în Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2021-2025. Ritmul nu este deloc bun, având în vedere că România are o rețea feroviară de peste 10.000 de km.
,,În primul semestru al acestui an, au fost finalizate lucrările de reînnoire a infrastructurii pe 35 de kilometri de cale ferată, din ținta de 70 de kilometri prevăzută în Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2021-2025, aprobată prin HG 985/2020”, se precizează într-un comunicat de presă al companiei.
De asemenea, CFR SA a făcut publică și lista următoarelor lucrări complexe. Astfel, programul de reînnoire prevede să se ajungă la 550 kilometri în anul 2025 și la 700 în anul 2030. Estimările sunt că în acest deceniu ar putea fi reînnoiți peste 4.000 de kilometri, iar costurile totale s-ar ridica la 2,65 miliarde de euro. Costurile pentru cei 70 de kilometri din acest an sunt de 41 milioane de euro.
Compania mai menționează că în ultimii zece ani au fost executate lucrări în cadrul programului de reînnoire a infrastructurii feroviare pentru ridicarea restricțiilor de viteză într-un ritm mediu de doar 10,5 kilometri de cale ferată pe an. Un ,,ritm care atrăgea după sine accentuarea stării de degradare a rețelei feroviare naționale”, spun reprezentanții CFR.
În cadrul programului anual de reînnoire a infrastructurii și suprastructurii feroviale care s-a reluat la nivelul celor opt sucursale regionale de cale ferată, sunt operaționalizate 21 de șantiere unde se execută lucrări pentru restabilirea performanțelor tehnice ale liniilor de cale ferată, prin creșterea vitezei de circulație și, implicit, a gradului de confort și de siguranță feroviară. În prima parte a segmentului al doilea, odată cu finalizarea procedurilor de achiziție de lucrări și servicii feroviare aflate în derulare, reprezentanții CFR spun că estimează demararea lucrărilor pe alte 13 șantiere la nivelul întregii rețele. În Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare pentru perioada 2021-2025, ținta aferentă primului an este reînnoirea infrastructurii feroviare pe 70 de kilometri de cale ferată, urmând ca succesiv prin creșterea alocațiilor bugetare, să se realizeze lucrări de reînnoire a infrastructurii pe 650-700 kilometri de cale ferată pe an.
În acest moment sunt lucrări complexe de infrastructură în mai multe zone: Chitila-Săbăreni, unde viteza de circulație a trenurilor de călători va crește de la 50 km/h la 120 km/h, și Pârvu-Costești, unde viteza de circulație a trenurilor va crește de la 30 km/h la 100 km/h. De asemenea, lucrări mai sunt în desfășurare și în stația Olteni pe linia 2, pe tronsonul Vălișoara-Caransebeș, Deda-Reghin, pe toate urmând a fi crescută corespunzător viteza de circulație.
Reprezentanții companiei susțin că următorul tronson care va intra în reabilitare în perioada următoare este firul doi de pe ruta Buzău Sud-Cilibia-Făurei, unde viteza de circulație a trenurilor de călători va crește, la finalizarea lucrărilor, de la 30 km/h la 120 km/h, pe o lungime de 38,6 kilometri. Se estimează că deschiderea șantierelor în această zonă va începe odată cu finalizarea de achiziții publice.