sâmbătă, 19 septembrie 2020

Buzăul are al patrulea profesor MERITO | Laura Graţiela Petcu, povestea buzoiencei care a ajuns să facă performanţă la Verneşti după o contestaţie ce a lăsat-o fără catedra de la oraş

Începând de anul acesta, Buzăul are un nou profesor MERITO. Este vorba despre titulatura oferită acelor profesori din România care, adoptând metode didactice originale, sunt capabili să devină modele care să schimbe în bine întregul sistem educaţional.

După Monica Mocanu (profesoară de matema­tică, Liceul Tehnologic „Costin Neniţescu”, profesor ­MERI­TO 2016), Dan Solcan (profesor de Istorie, Colegiul Naţional „B.P. Hasdeu”, profesor MERITO 2017) şi Mihaela Nicolae (profesoară de Limba şi Literatura Română, Cole­giul Naţional „Mihai Eminescu”, profesor MERITO 2018), anul acesta se acordă titlul de director MERITO, Laurei Graţiela Petcu, director şi profesoară de Geografie la Şcoala Gimnazială „Nicolae Ioan Jilinschi” din comuna Verneşti.

Povestea buzoiencei este prezentată pe site-ul proiectulmerito.ro. Aici aflăm că Laura Graţiela Petcu are 45 de ani, a absolvit Geografie şi Geologie, la Universitatea „Al. I. Cuza” din Iaşi şi a petrecut mai bine de jumătate de viaţă la Verneşti, ca profesoară de geografie, 23 de ani, iar de 11, şi ca directoare.

Cum a ajuns să predea la şcoala în care a învăţat

Ironia sorţii face ca Petcu să fi vrut iniţial să plece de la Verneşti. Visa să predea la oraş, însă a pierdut postul din Buzău după ce un coleg a depus contestaţie, aşa s-a trezit profesoară de Geografie la Verneşti, în şcoala în care a învăţat, la trei curţi de casa în care a copilărit.

Spune că şi-a asumat noul rol cumva din mers, pentru că era deja foarte implicată, dar şi-a chemat toţi colegii şi s-au întrebat: „De ce vin copiii la noi în şcoală? Cum ar putea să fie şcoala noastră cea mai bună? Cu ce calităţi trebuie să plece copilul de la mine din sală? Cât de mult trebuie să introducem tehnologia?”.

Cele şase principii stabilite de directoarea Petcu  

Pentru că unii voiau să adopte stiluri pedagogice prea moderne, în timp ce alţii erau convinşi că doar cele tradiţionale funcţio­nează, Petcu a stabilit de anul acesta şase principii pe care să le aplice cu toţii, atât la clasă, cât şi în relaţiile dintre ei: 1. profesorii să aibă la fiecare oră o schiţă clară cu ce vor să atingă din materie; 2. lucrul cu elevii să se facă ­dife­renţiat, în funcţie de capacităţile lor; 3. elevii să fie obişnuiţi să dea şi să primească feedback; 4. profesorii trebuie să le explice elevilor unde au greşit şi ce pot îmbunătăţi; 5. învă­ţarea să se facă autentic, prin proiecte; 6. să existe colaborare între profesori legat de ce merge bine şi ce ar putea fi schimbat.

Când jurnaliştii proiectulmerito.ro au ajuns la Şcoala Verneşti, elevii din a V-a A o aşteptau pe Laura Graţiela Petcu grupaţi câte cinci la patru mese, pentru opţionalul „Geografia judeţului Buzău”. „După înviorarea cu aplauze pe ritm de muzică, fiecare echipă îşi alege câte o piatră preţioasă pe care să o reprezinte: rubin, smarald, ametist şi diamant. Răspund la câteva întrebări generale despre judeţ, de pe bileţele colo­rate trase dintr-un bol, apoi un reprezentant al fiecărei echipe prezintă un obiectiv din Verneşti de care sunt mândri. <Biserica Buna Vestire a fost construită în perioada anilor 1714 şi 1715>, spune un puşti cât profesoara de înalt. Minionă, într-o rochie cu imprimeuri strânsă cu o curea galbenă, Petcu încurajează fiecare elev care iese la tablă. Pe cei mai timizi îi cuprinde cu mâna pe după umeri. Urmează alte şi alte provocări colo­rate: contururi de judeţe din magneţi, un puzzle cu Verneşti, întrebări scrise pe bileţele în formă de flori. Iar la final, pentru că au discutat despre râul Siriu, o elevă care s-a îmbrăcat între timp în port popular cântă o melodie a lui Benone Sinulescu>”, precizează proiectulmerito.ro.

Când ies din clasă, profesoara le-a amintit elevilor să lase cartoanele de eva­luare: verde, dacă le-a plăcut ora, galben, dacă a fost „aşa şi aşa” şi roşu, dacă n-ar mai repeta experienţa. După ce au plecat toţi, Petcu a numărat trei cartoane galbene şi restul verzi. Le foloseşte şi la ora de informatică – cei care au terminat exerciţiul ridică verde şi îi ajută pe cei cu galben şi roşu.

Metodele ei par să dea rezultate, căci doar trei elevi s-au mutat la alte şcoli în cei 11 ani de când e directoare. Iar la evaluările naţionale sunt printre primele 25 de şcoli dintre cele 150 din judeţ, „mult peste media pe ţară, mult peste media pe judeţ”.

Citește AICI materialul integral

3 COMENTARII

  1. Printre elevi și părinți ai acestora este o „sete” acută de astfel de oameni. Căci dacă vrei sa fii profesor, trebuie să ai această calitate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

loading...
error: Content is protected !!