Actualitate

Autostrada care unește Capitala de Moldova prin Buzău se zbate să iasă din etapa ,,desenelor pe hârtie”

După ani de tergiversări, 2021 ar putea fi anul în care se fac pași importanți pentru construirea autostrăzilor A7 (Ploiești – Pașcani), A8 (Târgu Mureș – Ungheni) și A13 (Brașov – Bacău), dacă noua guvernare PNL-USR/PLUS-UDMR își va respecta angajamentele față de această zonă a țării. Anul acesta ar urma să fie finalizată proiectarea la sectorul montan al A8 (Tg. Neamț – Tg. Mureș) și la toate sectoarele din A7, înclusiv cele care traversează județul Buzău.

În ceea ce privește finanțarea lucrărilor de construire, deocamdată avem destule declarații politice, dar ducem lipsă de certitudini.

Chiar dacă despre autostrada A8 se discută de mai bine de 15 ani, în ultima perioadă un avans important în implementare l-a avut autostrada A7. Datele Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) arată că în cazul tuturor sectoarele autostrăzii A7 proiectarea va fi finalizată în anul 2021, în unele cazuri cu întârzieri față de termenele inițiale. Pe trei dintre patru sectoare, proiectantul este firma Consitrans. Cele trei contracte însumează peste 51 milioane lei, fără TVA. Sectoarele Ploiești – Buzău, Buzău – Focșani și Focșani – Bacău înseamnă peste 242 km din autostrada A7.

Primele două tronsoane sunt cele mai avansate, fiind finalizate în proporție de 100% investigațiile geotehnice și cele arheologice. În ambele cazuri, studiile de fezabilitate au fost depuse, iar CNAIR a emis observații pentru Ploiești – Buzău, în timp ce documentația pentru Buzău – Focșani este încă în analiză. În ciuda etapei avansate în care se află proiectarea, CNAIR a făcut plăți mici către antreprenor: 5,32% din valoarea contractului pe Ploiești – Buzău și 0,5% pe Buzău – Focșani.

CNAIR a atribuit firmei Consitrans contractele privind elaboarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic pentru tronsoanele Ploiești – Buzău (63,25 km), Buzău – Focșani (83,07 km) și Focșani – Bacău (96,05 km), pe valori de peste 19,3 milioane lei fără TVA în primele două cazuri, respectiv de peste 20,1 milioane de lei. Ordinul de începere a lucrărilor pentru Ploiești – Buzău și Buzău – Focșani a fost emis în noiembrie 2018, iar pentru Focșani – Bacău în ianuarie 2019. Contractele pentru toate cele patru tronsoane au termene de finalizare a proiectării în anul 2021. Rămâne de văzut dacă anul acesta sectoarele de drum vor fi scoase la licitație pentru construcție.

Amintim că, la începutul lunii decembrie, CNAIR a dat în folosință primii 16 kilometri din A7, respectiv porțiunea la profil de autostradă din Centura Bacău.

Guvernul are în vedere un mecanism de finanțare care cuprinde trei surse: Programul Operațional de Infrastructură Mare (POIM) 2014 – 2020, Programul Operațional Transporturi (POT) 2021 – 2027 și Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Din POIM, singurul obiectiv care mai poate fi finanțat, iar Guvernul susține că resursele sunt asigurate, este podul de la Ungheni. POT și PNRR ar urma să fie programele de finanțare pentru A7, A8 și A13. Un draft al PNRR arată că toate sectoarele din A7 vor fi finanțate prin acest program. La presiunile societății civile, Guvernul ar urma să introducă în PNRR și ,,capetele” sectorului montan al A8 (circa 60 km).

Celelalte porțiuni ale autostrăzii A8 și întreaga autostradă A13 sunt prevăzute pentru alocări financiare din POT. Totuși, la acest moment, nu există un necesar final de finanțare pentru niciuna dintre cele trei autostrăzi, actualele sume avansate public fiind estimări. În funcție de sumele finale și de fondurile care vor fi alocate prin intermediul programelor de finanțare vom putea, ulterior, să vedem, în mod realist, ce tronsoane de autostradă din Moldova vor putea fi construite prin intermediul acestor programe.

2 Comentarii

  1. Mihăiță, de ce nu te muți tu în Bihor să te dai pe drumurile lor interjudețene cu minimum trei benzi pe sens (Maximul cât e? Fără număr!) făcute cu banii UE? Ce te reține să te chinui pe drumuri interjudețene cu maxim o bandă pe sens?

  2. De ce nu fac drumuri interjudețene cu minimum trei benzi pe sens pe banii UE, ca Bihorenii?

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker