Educație

Aproape jumătate dintre elevii Școlii din Ulmeni, beneficiari ai programului „Nouă ne pasă”

Şcoala Gimnazială „Prof. Constantin Dincă” Ulmeni, aflată în centrul localităţii, în apropierea grădiniţei şi a Bisericii, ridicată în anul 1985, pregătește peste 120 de elevi din Ulmeni și Vâlcele. Sâmbătă, 17 decembrie, în această școală vor poposi 30 de muncitori pentru lucrări de renovare.

Una dintre marile realizări pentru această școală în anul 2022 este obținerea programului „Nouă ne pasă” oferit de Fundația Emag. În acest program sunt incluși copii ce provin din familii cu dificultăți socio-economice în care educația este considerată ori un lux, ori o pierdere de timp, spun cadrele didactice de aici. Profesorii din fiecare comunitate au făcut ca acest program să funcționeze, ei nefiind  indiferenți față de situația acestor copii. Ei se mobilizează pentru înființarea unui centru after-school în școala în care predau. Aici, copiii recuperează materia restantă și totodată sunt ajutați să descopere importanța studiului și să capete încredere în propriile puteri.

Inițial, școala a pornit la drum în luna ianuarie cu 34 de copii, iar în toamna acestui an s-au adăugat alte  două grupe, astfel că în prezent sunt înscriși 52 de elevi. Ei participă la un program cu ore suplimentare de limba română și matematică, respectiv două ore de limba română și trei ore de matematică pe săptămână. Ei beneficiazăîn cadrul programului  și de o masă caldă oferită de Hanul Vânătorilor.

Primele rezultate

Despre utilitatea acestui program, directorul Școlii din Ulmeni, Cătălin Zaman, spune că  este  exact ceea ce elevii aveau nevoie: „Un sprijin zilnic, constant, consistent, care le îmbunătățește performanțele școlare și îi ajută să înțeleagă mai bine aspectele care nu au fost bine fixate la clasă! Este în același timp și modalitatea prin care ne-am apropiat mai mult de elevi, formând o comunitate de învățare de vis. Elevii se simt bine, vin încântați și nerabdători, conștienți că ceea ce se întâmplă aici este spre binele lor”.

Pentru această reușită, directorul Cătălin Zaman – nimeni altul decât profesorul Merito 2021, care care a făcut performanță într-o școală la țară, spre exemplu,  patru dintre elevii săi au obținut în 2020 media 10 la Evaluarea Națională, iar șase au avut peste 9.00 – mulțumește, alături de coordonatorul proiectului la nivel de școală,  Ioana Drăgaică, Fundației „Nouă ne pasă” pentru sprijinul material acordat.

Doina Baboiu, profesor matematică implicat în proiect, spune că a încercat să suplimenteze și să îmbunătățească învățarea la clasă şi relaţionarea socială, oferind un cadru pentru educația non-formală după orele de şcoală. „Am avut marea bucurie ca, prin acest program, să observ că rezultatele s-au îmbunătăţit la clasă. Elevii au fost convinși că pot avea succes, au înțeles scopul pentru care învață și, nu în ultimul rând, au crezut în capacitatea lor de a reuși împreună cu colegii și noi profesorii lor. Elevii au fost ajutați să perceapă activitatea remedială ca o oportunitate, ca șansă, nu ca pe o incărcare a programului”, mărturisește cadrul didactic.

Primele schimbări sesizate de cadrul didactic la ore au fost la nivel de interacțiune în timpul orelor, pentru că elevii săi au devenit mai încrezători.

„Este greu ca matematica să fie iubită. Îmi doresc ca fiecare dintre elevii pe care-i am să descopere acea splendoare a matematicii din munca depusă la acest centru”, spune cadrul didactic, care a reușit să îi aducă pe toți copii la zi cu materia.

În ceea ce privește Limba română, profesoara Lavinia Burducea, care s-a alăturat echipei în proiectul „Nouă ne pasă” în această toamnă, a constatat o creștere a notelor de la clasă cu 1-2 puncte, lucru care se reflectă și prin faptul că elevii săi reușesc să citească și să înțeleagă un text la prima vedere, competență verificată și la Evaluarea Națională. Alte două cadre didactice implicate în proiectul „Nouă ne pasă” sunt Magdalena Dinu, învățătoare Scoala Gimnaziala „Inv. Nicolae Ispas” Clondiru și Larisa Silivestru, învățătoare la Școala Gimnazială „Prof. Constantin Dincă” Ulmeni.

„Proiectul <Noua ne pasă>”, spune Magdalena Dinu, „a venit ca o mână de ajutor, un ajutor nesperat, în sprijinul copiilor care întâmpină greutăți la învățătură și provin din familii defavorizate. Beneficiul este că se lucrează după ore, ca o continuitate a ceea ce se lucrează la clasă, în conditii optime: spațiu adecvat, cadre didactice de specialitate, rechizite asigurate, masă caldă la prânz, astfel încât golurile să fie acoperite de cunoștințe, greșelile să fie remediate la elevii care au înregistrat rezultate slabe la învățătură. Ajutorul este binevenit pentru copiii pe care părinții sau bunicii nu îi pot ajuta să învețe sau să își facă temele, grupele de elevi fiind puțin numeroase (4,5,6 copii), cadrul didactic poate să se ocupe de fiecare în parte, pentru ceea ce are nevoie de acumulat, învățat, remediat. Ca urmare a activității susținute zilnic, s-au înregistrat reale progrese vizibile prin rezultatele obținute la evaluarile orale și scrise la clasaă. Astfel, copiii care nu reușeau să citească decât pe litere sau silabe și-au îmbunătățit ritmul citirii și au început să înțeleagă mesajul transmis de text, elevi care au reușit să-și însușească ( prin efort susținut) tabla înmulțirii și a împărțirii; dar și dobândirea încrederii în sine, lucru care îi ajută să prindă curaj și să-și dorească să învețe și să progreseze, să obțină rezultate cât mai bune la învățătură. Considerăm activitatea desfășurată în cadrul proiectului <Nouă ne pasă> de real folos pentru elevi, în sprijinul lor, pentru îmbunătățirea activității la clasă, pentru evoluția și progresul lor”.

La rândul ei, Larisa Silivestru spune că „după aceste patru luni de activități, pot spune că au început să se contureze lucrurile. Elevii au început să își exprime mai ușor ideile și opiniile, și-au dezvoltat vocabularul cu alte cuvinte și expresii noi, și-au îmbunătățit cititul, scriu din ce în ce mai corect și mai citeț, așează textul în pagină cu cât mai puține greșeli, recunosc și folosesc destul de bine părțile de vorbire învățate până la acest moment. La matematică încep să prindă contur calculele de adunare și scădere, ordinea efectuării operațiilor și tabla înmulțirii. Totodată au început să își recunoască propriile emoții și ale celorlalți colegi, s-a creat o legătură mai strânsă între ei, având în vedere timpul petrecut împreună și pentru servirea prânzului, sunt mai empatici și colaborează frumos pentru activitățile de echipă”.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker