Circa 330 km de drum de mare viteză pe relația Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani sunt în prezent în etapa de elaborare studiu de fezabilitate și proiect tehnic, etapă în care va fi luată și decizia dacă va fi construit ca drum expres sau direct ca autostradă, scrie HotNews. Contractele ar trebui să fie gata la final de 2020 sau început de 2021, dar toate vor fi amânate chiar și cu jumătate de an. „Posibil din trimestru I 2022 să avem desemnați câștigători la A7”, transmite Asociația „Moldova vrea Autostradă”.

După o serie de licitații lansate în 2016 și tergiversate nepermis de mult de către Compania de Autostrăzi, abia din 2018 au fost semnate contractele pentru cei circa 330 de km de drum de mare viteză pe relația București-Moldova. Este vorba de patru contracte pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate (anterior nu existau studii pentru acest proiect), dar și pentru realizarea Proiectului Tehnic. Totodată, firmele contractate trebuie să decidă în timpul realizării studiilor mai multe variante de traseu și dacă și unde drumul de mare viteză va fi drum expres sau va fi construit direct ca autostradă.

Contractele au termene de finalizare de 24 de luni și, practic, ar trebui să fie gata la final de 2020 sau început de 2021, moment după care Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere poate scoate la licitație direct execuția lucrărilor. Cu toate acestea, toate cele patru contracte vor fi realizate cu o întârziere de câteva luni până la o jumătate de an, aceasta în cazul în care nu vor apărea și alte probleme pe parcurs.

Asociația „Moldova vrea Autostradă” scrie că toate contractele au fost prelungite prin act adițional, trei dintre ele din cauza „nefinalizării și validării Modelului Național de Transport”. Modelul Na­țional de Transport a fost realizat odată cu Master Planul General de Transport și „constituie o reprezentare computerizată a circulației persoanelor, mărfurilor (deplasări) și a vehiculelor în cadrului sistemului de transport”. Totuși, Modelul Națio­nal de Transport a fost realizat cu cifre și date la nivelul anului de referință 2010, bazându-se doar pe prognoze pentru anii ulteriori. Între timp, noi date oficiale de trafic au fost centralizate și cade în sarcina autorităților de la drumuri să actualizeze Modelul Național de Transport.

Ce înseamnă întârzierea de jumătate de an a contractelor? Practic, dacă totul merge șnur în rest și nu apar alte probleme pe parcurs, mai ales la etapa de proiectare propriu-zisă, licitațiile pentru execuție ar putea veni abia din 2021, iar contractele semnate undeva în 2022. Apoi vor urma lucrările: 24 de luni, cel mai probabil. „Cu alte cuvinte, din trim II-III al anului 2021, avem posibilitatea de a licita lucrari de EXECUȚIE la autostrada Moldovei/A7. Și posibil din trim I 2022 să avem desemnați câștigători la A7 iar din trim IV 2023-trim I 2024 să putem circula pe primii kilometri de autostradă din A7 (fără a lua în calcul centura Bacăului)!”, scrie Asociația “Moldova Vrea Autostradă”, care recomandă ca primii kilometru de autostradă din A7 să fie pe relația Bacău-Pașcani pentru a avea conectivitate cu A8.

Autostrada sau drumul expres va avea menirea să preia traficul pe ruta Nord-Sud, acolo unde se înre­gistrează cele mai mari valori ale traficului din Moldova și care în prezent se desfașoară pe DN2 – un drum național cu câte o bandă pe sens și un acostament puțin mai lat folosit adesea neregulamentar de către șoferi drept încă o bandă de circulație -, unul din drumurile naționale cele mai periculoase după numărul de accidente. De la Pașcani mai departe drumul de mare viteză ar trebui să se conti­nue spre Nord pe relația Pașcani-Suceava-Siret, însă aici, în ciuda tuturor promisiunilor, Compania de Drumuri încă nu a lansat vreo licitație pentru documentație sau pentru proiect tehnic.