Economic

2022, anul autostrăzilor

În acest an România are autostrăzi ca niciodată; deocamdată pe hârtie. De la începutul anului, aproximativ 332 de kilometri de autostradă au fost lansați în licitație, potrivit informațiilor Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Această cifră este uriașă, dacă ar fi să facem referire la cea de anul trecut, când în România s-a vorbit doar despre 79 de kilometri de autostradă. Cei mai mulți kilometri lansați anul acesta în licitații fac parte din Autostrada Moldovei (A7), respectiv 225: Autostrada Focșani – Bacău (96 km), Autostrada Buzău – Focșani (82 km), Autostrada Bacău – Pașcani (77 km).

Prin urmare, 2022 ar putea fi numit anul autostrăzilor, având în vedere numărul semnificativ de kilometri lansați în licitație. Totodată, acest număr mare se datorează și demarării Autostrăzii Moldovei, care are termen de finalizarepână în anului 2026 și este finanțată prin PNRR. Restul kilometrilor scoși la licitație de la începutul anului reprezintă Autostrada Sibiu – Făgăraș (68 kilometri) și Autostrada Lugoj – Deva, secțiunea tunelurilor (9 kilometri). Aceasta din urmă a fost relicitată, după ce a fost anulată precedenta licitație.

Spre comparație, anul trecut au fost lansate procedurile pentru construirea a 79 de kilometri, dintre care 63 de kilometri provin de la Autostrada Ploiești – Buzău, iar restul de 16 kilometri reprezintă lotul relicitat Chețani – Câmpia Turzii din Autostrada Transilvania (A3).

2022 a marcat și semnarea primelor două contracte din cele 13 de pe A7, finanțate prin PNRR. Mai exact, este vorba de cei 49 de kilometri ai loturilor 1 și 2 din Autostrada Ploiești – Buzău. Astăzi, 11 august, vor demara lucrările pe cel de-al doilea tronson, respectiv Mizil-Pietroasele, urmând ca în data de 22 august să intre utilajele și pe primul tronson, Ploiești-Mizil. Pentru cel de-al treilea lot încă se așteaptă o decizie, după ce au fost depuse mai multe contestații.

Conform lui Cătălin Urtoi, consilier al ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, toate proiectele din regiunea Moldovei care se află momentan în etapa de Studiu de Fezabilitate (SF) sau SF + Proiect vor avea parte de finanțare prin Programul Operaţional de Transport (POT), iar asta se va întâmpla în perioada 2021 – 2027, în limita sumei de 9,86 miliarde euro.

„Programul Operaţional de Transport, varianta Iunie 2022, avizată de către Comisia Europeană este implementat de către Ministerul Transporturilor, iar Direcția Generală Organismul Intermediar pentru Transport îndeplinește rolul de Autoritate de Management pe acest program! Mai pe românește, de aici se pot afla toate detaliile în legătură cu finanțările europene pe transport și strategia MT”, a scris Cătălin Urtoi pe pagina sa de Facebook.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker