De ce nu au mai ajuns cornul, laptele și mărul pe băncile elevilor și preșcolarilor din Buzău
La Buzău, programul ,,Lapte, măr și corn” în școli a eșuat lamentabil. Elevii nu vor mai beneficia în acest an de alimentele oferite gratuit, deoarece toate încercările autorităților buzoiene de a asigura gustarea copiilor au mers din blocaj în blocaj.
La începutul acestui an, programul era foarte aproape să devină funcțional, dar o nouă modificare legislativă a compromis finalizarea procedurilor pentru derularea acestui program în județul Buzău. Mai exact, printr-o Hotărâre de Guvern, consiliile județene au fost obligate să consulte primăriile care, începând de anul acesta, au posibilitatea de a se ocupa de distribuirea laptelui, cornului și a fructelor în școli.
Cum primăriile din județul Buzău au considerat că procedurile sunt foarte greu de îndeplinit, dovadă că ani de zile nu au reușit să asigure spațiile frigorifice necesare pentru păstrarea produselor, după consultarea tuturor administrațiilor locale, Consiliul Județean Buzău își va asuma derularea acestui program și va relua procedurile de licitație care se impun.
În condițiile în care anul școlar se va încheia peste aproximativ o lună, este puțin probabil că procedurile să se încheie până la finalul cursurilor.
Consilierii județeni au fost convocați în ședință extraordinară pentru joi pentru asumare asumarea organizării și derulării procedurilor de atribuire a contractelor pentru achiziția produselor aferente Programului pentru școli al României, pentru elevii din învățământul primar și gimnazial de stat și privat precum și pentru copiii preșcolari din grădinițele de stat autorizate/acreditate și private acreditate cu program normal de 4 ore din unitățile școlare beneficiare, situate în toate unitățile administrative-teritoriale din județul Buzău.
Dacă procedura pentru furnizarea produselor de panificație este aproape finalizată și contractul s-ar putea perfecta până în data de 10 mai, dacă nu vor fi formulate contestații până la data de 6 mai, iar procedura de furnizare fructe este în faza de evaluare a ofertei tehnice, cea pentru furnizare produse lactate se va relua după adoptarea hotărârii CJ.
Dacă procedura de licitație nu va fi contestată, societatea LOGISTIC MEDIA POP ART S.R.L. – lider de asociere și societatea PATISGAL S.R.L. vor furniza produsele de panificație în școlile și grădinițele din județul Buzău.
Pentru produsele lactate a fost depusă o singură ofertă, respectiv a societății MERIDIAN AGROIND S.R.L. ,,Cu ocazia evaluării ofertei depusă de acest operator economic, în faza de D.U.A.E., s-a constat că ofertantul a depus în format electronic, semnat cu semnătură electronică extinsă D.U.A.E. prin care, la Secțiunea Utilajele, instalațiile și echipamenteie tehnice în dispoziția operatorului economic NU descrie în nici un fel utilajele (autospecialele frigorifice de transport, instalațiile și echipamentele tehnice pe care acesta le are la dispoziție pentru aducerea la îndeplinire a Acordului cadru și a contractelor subsecvente”, se precizează în informarea președintelui comisiilor de evaluare către consilierii județeni, privind stadiul procedurilor. Ca urmare, oferta a fost declarată inacceptabilă, iar ofertantul nu a formulat contestație. De menționat că societatea în cauză a fost ani de zile abonată la banii alocați derulării programului ,,Laptele și cornul” în școlile din Buzău și nu de puține ori produsele furnizate au ridicat suspiciuni de conformitate, reclamațiile fiind însă respinse de reprezentanții CJ Buzău.
Cele mai mari probleme au fost însă la licitația pentru desemnarea furnizorului fructelor în școli. După ce a fost plimbată trei luni între Consiliul Județean și Agenția Națională pentru Achiziții Publice (A.N.AP.), documentația de atribuire a fost acceptată la data de 26 septembrie 2018, iar anunțul de participare publicat trei zile mai târziu în S.E.A.P.
Ofertele au fost deschise abia pe 5 noiembrie, singurul ofertant fiind asocierea formată din Societatea ELCOMER ACHIZITII S.R.L. – lider de asociere și Societatea POL FRUCT S.R.L. – asociat.
Comisia de evaluare a constatat însă că oferta depusă de Asociere este inacceptabilă, apreciindu-se că ,,ofertantul a făcut o subcontractare mascată”.
Primele două critici din avizul mai sus evocat au vizat, în esență faptul că, ,,liderului de asociere Societatea ELCOMER ACHIZITII S.R.L. îi revine activitatea de depozitare, transport și distribuție către beneficiari ai fructelor furnizate de către asociatul Societatea POL FRUCT S.R.L., liderul de asociere înțelege să realizeze aceste activități cu echipamente (spațiu de depozitare și mașini de transport cu standardele cerute în documentația de atribuire) și personal calificat (de asemenea conform cerințelor documentației de atribuire) închiriat în proporție de 100% de la Societatea Meridian Agroind S.R.L., conform Contractului de închiriere fără număr din data de 15.10.2018, fapt ce în opinia observatorilor A.N.AP. reprezintă în fapt o subcontractare a activității, deși în D.U.A.E. ofertantul declară fără echivoc că NU are subcontractanți”.
Ca urmare s-a propus în februarie anularea procedurii. Ofertantul a contestat însă rezultatul procedurii, nemulțumit de evaluare și argumentele Comisiei, iar Consiliul Național de Soluționare a Contestațiiior a dispus anularea Raportului procedurii și a tuturor actelor subsecvente acestuia și s-a instituit, în sarcina autorității contractante, respective CJ Buzău, obligația ca în termen de 10 zile lucrătoare de la comunicarea deciziei să reevalueze oferta.
În acest moment, oferta depusă de Asocierea formată din Societatea ELCOMER ACHIZIȚII S.R.L. – lider de asociere, cu sediul în Niculești, și societatea POLFRUCT SR.L. – asociat se află în faza de reevaluare a propunerii tehnice, urmând a se continua procedura cu acest operator economic.