Educație

Un elev de 14 ani de la Pedagogic propune un proiect care i-a cucerit pe buzoieni

Proiectul care a obținut până acum cele mai multe voturi din partea buzoienilor în programul lansat de Primăria Municipiului Buzău „Oameni de Bine – Bugetare Participativă”, respectiv peste 1.400, este cel al elevului David Andrei Noapteș, în vârstă de 14 ani, de la Colegiul Pedagogic din Buzău. Proiectul lui intitulat „Școala mea în Buzăul Circular”, pune accent pe educarea tinerei generații în spiritul respectului față de natură. Noutatea proiectului o reprezintă, în opinia tânărului elev, stimularea și recompensarea celor care vor recicla.

Iată cum și-a argumentat elevul buzoian proiectul: „Orice deșeu are un impact negativ major asupra mediului. În aceste condiții, este ușor de înțeles de ce și eu, un copil de 14 ani, doresc gestionarea mai eficientă a acestora, ceea ce reprezintă primul pas către economia circulară, în care, în mod ideal, toate produsele și materialele sunt reciclate, reutilizate. Luând în considerare presiunea tot mai mare privind gestionarea resurselor, conservarea și protejarea acestora devine o responsabilitate colectivă. Trebuie să ne asigurăm că nimic nu se pierde de-a lungul ciclului de utilizare și că sunt eliminate efectele nocive asupra sănătății oamenilor sau mediului înconjurător. Din aceste motive, eu, ca și elev, îmi doresc să existe în școala mea (și de ce nu, și în celelalte școli), un echipament inteligent de colectare selectivă pentru ambalaje de băuturi de unică folosință din plastic, sticlă sau aluminiu, iar ceea ce va fi cel mai important și diferit pentru noi, elevii, va fi că aceste dispozitive vor emite fie bonuri de recompensă ce ne vor stimula, determina să reciclăm tot, fie vor avea o aplicație integrată, unde ne putem crea cont și acumula puncte în urma reciclării”.

Mai departe, în prezentarea proiectului, elevul se bazează pe observațiile făcute la școală, din care reiese că fiecare elev ar avea cel puțin un obiect de reciclat. „Din toată experiența mea, fiecare elev are cel puțin un obiect de reciclat pe zi, iar aceste obiecte ajungeau în coșurile de gunoi din clasă. Prin această metodă de reciclare, vom scuti și personalul ce se ocupă de curățenia în școli de anumite sarcini”, spune David Andrei Noapteș.

Inițiativa sa se bucură și de susținere din partea conducerii școlii, directorul Colegiului Pedagogic Buzău făcându-l cunoscut pe pagina sa de socializare. De altfel, David Andrei Noapteș spune că  a informat conducerea școlii despre proiectul său, pentru ca împreună să găsească soluții de recompensă pentru elevii care vor dori să recicleze. „Am informat conducerea școlii mele despre acest proiect, pentru a găsi metodele de recompensă. Dna directoare mă susține în acest proiect , găsind împreună recompense. La reciclarea obiectelor, unul dintre sisteme va emite bonuri de recompense cu puncte, iar în celălat sistem vom putea acumula acele puncte în contul nostru din aplicație. În funcție de materialul reciclabil, se va aloca un punct pentru un obiect de plastic sau carton, două puncte pentru aluminiu și trei puncte pentru sticlă. La strângerea unui anumit număr de puncte, elevul va primi ceva. Menționez câteva idei: între 50 și 60 puncte să câștige un tricou alb, personalizat cu „Echipa bunului simț”, ce îl poate purta la școală; între 60 și 70 puncte – un penar personalizat „Echipa bunului simț”; între 70 și 80 puncte să câștige un bilet la film sau la un meci; între 80 și 90 puncte să câștige șansa de a fi ascultat la o materie unde dorește să-și mărească media; între 90 și 100 puncte să câștige șansa de a putea amâna ascultarea la o materie unde nu este pregătit în ziua respectivă (nota 4, înlocuită cu „nu acum”). Avem și un câștig din această experiență: acel copil, cu siguranță, dacă azi ia nota 4 pentru că nu a fost pregătit, acea lecție nu o va mai învăța pentru data viitoare, deci va avea lacune, dar dacă va putea amâna ascultarea, el sigur va învăța. Deci, se va atinge atât targetul elevului, cât și al profesorului. Acestea sunt doar cateva idei, ce pot fi modificate lunar”, propune elevul buzoian, care mai are în plus și  alte idei pentru încurajarea colectării deșeurilor în școală, prin  introducerea pe lista de recompense și a unor excursii, vizitarea anumitor locații.

Obiectivul principal al proiectului propus comunității de către elevul Liceului Pedagogic Buzău îl constituie însă transformarea deșeurilor în resurse, iar ca beneficiu principal, mai spune David Andrei Noapteș, „asigurăm astfel disponibilitatea resurselor și pentru generațiile viitoare”. Mai sunt și alte obiective, precum „formarea și cultivarea interesului și responsabilităţii elevilor pentru problema deșeurilor; promovarea și stimularea unor comportamente sănătoase faţă de elementele mediului înconjurător; formarea și consolidarea deprinderilor de colectare selectivă și reciclare a deșeurilor; stimularea creativităţii și dezvoltarea spiritului competitiv și inovativ, precum și a muncii în echipă.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker