Educație

Teleskop lansează „Școala mai aproape”, program de cercetare și dezvoltare școlară

Vineri 9 februarie,  între orele 12.30 și 14.00, „Teleskop” – o platformă lansată în 2019 care susține învățarea – va organiza un eveniment online de lansare a programului „Școala mai aproape”, un program de cercetare și dezvoltare școlară, alături de parteneri și colaboratori.

Cercetările în școală despre învățare ar trebui să fie percepute nu ca procese dificile, complicate sau inaccesibile. Ele merită de fapt să fie în inima sistemului de educație. De aceea, Monica Mocanu, co-fondator Teleskop, spune că se va discuta „atât despre metodologia folosită, despre felul în care cercetările locale sunt (aproape mai) prețioase decât cercetările mari, pentru că aici ne putem recunoaște mai bine elevii reali din școlile noastre”.

Practic, va fi realizat un dialog în care vor intra Gabriel Bădescu, profesor universitar, Anca Tîrcă, consultant educațional, și Constantin Lomaca, profesor și consultant educațional, alături de Monica Mocanu, profesor de matematică, instructor de debate și co-fondator Teleskop.

„Școala mai aproape” este un program pilot de cercetare de acțiune participativă al Teleskop, care încurajează școlile să își integreze acțiunile într-o rețea independentă și să construiască intervenții eficiente. Programul are ca partener Centrul de Studii pentru Democrație și este deschis pentru gimnazii și licee din România și din Republica Moldova.

„Primul apel va fi pentru metodele de învățare și autonomia elevilor, în februarie 2024, la jumătatea acestui an școlar. Vom discuta atât despre metodologia folosită, cât și despre felul în care cercetările locale sunt (aproape mai) prețioase decât cercetările mari, pentru că aici ne putem recunoaște mai bine elevii reali din școlile noastre. Directorii pot înscrie școlile în formularul care va fi deschis vineri. Perioada programului: februarie 2024 – înregistrarea școlilor și aplicarea formularului, martie 2024 – rezultate și posibile intervenții”, spun organizatorii.

Anca Tîrcă, unul dintre participanți, afirmă că aceia „care doresc să reformeze sistemul de învățământ nu ar trebui să se limiteze doar la datele oferite de organizații precum OECD, Banca Mondială etc., ci ar trebui să se aplece mai mult și asupra a ceea ce se întâmplă în școală, să analizeze rețeaua de relații existente acolo și modul în care se structurează, la firul ierbii, procesul de învățare, adică, la ceea ce se numește <Small Data>, acele realități ce se află în spatele datelor care trasează trendurile în educație”. Iar Teleskop face acest lucru, de aceea, mai spune Anca Tîrcă, „susțin acest proiect unic în România și îi invit pe directori să participe la evenimentul de lansare a programului <Școala mai aproape – program de cercetare și dezvoltare școlară>”.

Ce este Teleskop

Teleskop este un proiect care a pornit  înainte de declanșarea pandemiei, când nimeni nu intuia că școala se va muta în online și că, odată cu aceasta, și modalitatea de a obține feedback din partea elevilor ar putea să sufere transformări importante. Dacă la orele față în față cel mai important feedback al profesorului sunt ochii copiilor care îi urmă­resc explicațiile din timpul orei, în școala online lucrurile sunt diferite, mai ales atunci când elevul decide să participe la oră cu camera închisă. Și din acest motiv, proiectul Teleskop este unul vizionar în ceea ce privește feedback-ul pe care profesorul dorește să-l ob­țină de la ­elevi.

Dorința profesioniștilor care au creat acest proiect a fost însă mai mult decât un simplu feedback, a fost ca fiecare profesor să aibă posibilitatea să stabilească „starea de bine a elevilor” la ora sa. Și, nu în ultimul rând, aplicația de feedback este un demers educațional care întărește relația de încredere între elev și profesor.

La Buzău, proiectul a captat inițial interesul profesorilor din comunitatea Merito: „La Buzău avem o comunitate strânsă în jurul proiectului <Merito>, în care sunt câțiva profesori, colegi din Buzău. Aici suntem o comunitate de peste 70 de persoane, în principal profesori, dar și oameni de afa­ceri preocupați de educație, antreprenori. Este o comunitate deschisă, a putut să vină oricine a dorit, ne întâlneam o dată pe lună în 2020, cu anunțuri pe Facebook. Am avut în decembrie inclusiv un atelier de livrare și preluare de feedback pentru profesori din Buzău. Am organizat acest atelier în regim intern deocamdată, pentru a învăța să folosim rezultatele feedback în pașii următori”, spunea ­Mo­nica Mocanu, profesor ­Me­rito.

Ulterior, Aplicația Teleskop a fost actualizată cu un sistem ce permite răspunsuri des­chise, ajungând la standardul aplicațiilor internaționale de acest fel.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker