marți, 13 aprilie 2021

Tandemo, o nouă platformă în sprijinul educației în școlile buzoiene

Monica Mocanu, profesor de matematică în Buzău, la Liceul Tehnologic „­Gri­gore Moisil” și la Liceul Teoretic „Alexandru Marghilo­man”, profesor Merito din 2016, a oferit reprezentanților Fundației Comunitare Buzău, într-un scurt interviu, câteva răspunsuri privitoare la  cele mai recente proiecte ale sale, platformele Tandemo și Teles­kop.

„Teleskop va propune chiar în această lună un kit adresat școlilor pentru a putea să scaleze starea de bine a oamenilor din școli (elevi și profesori), dar și să exprime vizual în regim de anonimitate a respondenților felul în care arată anumiți indicatori. Iar Tandemo, în aprilie (cel mai probabil), va propune un sistem de creare de conținut educațional externalizat pentru școli, de tip show and tell (arată și explică)”, a explicat cadrul didactic buzoian.

Platforma Tandemo este construită astfel încât să intermedieze întâlniri/intervenții în școli între ­elevi și oameni cu idei și resurse valoroase din afara spațiului școlar. Invitații pot fi din zona de tehnologie, inovație sau antreprenoriat, dar și din zone de conținuturi care se abordează foarte rar/sau deloc în școală în România. De ­exemplu, domenii precum migrație, big data, securitate cibernetică, drone sau intervenții umanitare au interdependențe cu domeniile teoretice studiate de tineri în școli, iar prezența lor în școli (prin intervenții live ale invitaților prin Skype) ar aduce un suflu proaspăt și ar crea o percepție mai realistă asupra rostului cunoașterii și învățării. Modelul se regăseș­te în platforma educațională Skype in the classroom. Proiectul este prezentat pe  site-ul https://fundatiacomunitarabuzau.ro/tandemo, pentru cei interesați să se numere printre donatorii care vor să-l susțină. De altfel, Monica Mocanu mărturi­sește cât de importantă este această susținere: „Pentru Tandemo, proiect care va fi lansat în această primăvară, m-a susținut Fundația Comunitară Buzău, ei au fost primul suporter. Experiența de la Cercul Donatorilor a fost una intensă și dătătoare de încredere”.

Pe site-ul Fundației Comunitare se arată că inițiatorii Tandemo au pornit de la trei premise în realizarea platformei: că există o distanță din ce în ce mai mare între viteza cu care se schimbă lumea din afara școlii și școală, cu impact puternic și în timp real asupra dinamicii pieței forței de muncă, că există interes și preocupare din ce în ce mai mare al unor comunități largi din țară și din diaspora (în special știin­țifice/ tehnologie/ activism/ mediu) pentru educație și că există o sensibilitate mare a generației tinere pentru conținuturi video dinamice, pentru activism, voluntariat și soluții de tip disruptiv. Luând în calcul aceste aspecte, platforma va contribui la coagularea unei comunități de profesori în Buzău care să utilizeze instrumente dina­mice și moderne pentru o mai bună educație în școlile lor.

Profesorul de mate­ma­tică oferă explicații și în ceea ce privește ideea de la care s-a pornit  pentru construcția acestui proiect. „Mai toate proiectele pe care le-am inițiat au apărut pentru că voiam să rezolvăm niște neajunsuri pe care le vedeam în jurul nostru, niște goluri pe care voiam să le umplem. În ultimii 20 de ani am inițiat programe în domeniul educației deliberative, debateului și consultărilor cetă­țenești. Teleskop și Tandemo sunt cele mai noi proiecte la care lucrez, ambele administrate prin asociația locală Mil Pasos Adelante, ambele platforme digitale educaționale. Și amândouă au trebuit să aștepte (câțiva ani chiar) până când am strâns echipe suficient de puternice. Am avut șansa să fiu antrenată să privesc lucrurile ca un sociolog/antreprenor și să pot da la o parte zgomotul/bruiajul care se produce de multe ori în jurul școlilor și a încercărilor de reformă. În cazul Teleskop am vrut să văd dacă pot să le ofer elevilor mei niște instrumente mai bune prin care să ofere feedback anonim (în primul rând mie) și apoi mi-am dat seama că ar putea fi extins la nivel național. M-au inspirat elevii mei și colegii profesori care mi-au ținut companie în câteva focus grupuri și care m-au încurajat. Cred că școala trebuie să se uite mai atent la nevoile de creștere ale copiilor și de formare pentru viața de după absolvire”, mai spune Monica Mocanu.

loading...