Şlefuitorii de cuvinte /Medalion literar – Marta Petreu
Marta Petreu s-a născut sub numele, din actele de stare civilă, Rodica Marta Crişan, la data de 14 martie 1955 în comuna Jucu de Jos, judeţul Cluj. Prin căsătorie a devenit Rodica Marta Vartic, iar Marta Petreu este pseudonimul literar. A absolvit, cu bacalaureat, Liceul „Emil Racoviţă” din Cluj-Napoca (1974) după care a urmat Facultatea de Istorie şi Filosofie a Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca, unde a şi obţinut licenţa în filosofie.
În anul 1992 şi-a susţinut cu succes teza de doctorat în filosofie cu tema „Valenţele estetice ale anamorfozei logice” la Universitatea din Bucureşti, conducător ştiinţific fiind Ion Ianoşi. După absolvirea studiilor universitare lucrează în învăţământ ca profesor la liceul pe care l-a absolvit, până în anul 1990. După un scurt interval (1990 – 1992) când a fost redactor la revistele literare „Steaua” şi „Apostrof”, devine cadru didactic universitar la facultatea pe care a absolvit-o, la catedra de Istoria filosofiei şi Logică, parcurgând toate treptele: lector, conferenţiar, profesor şi conducător de doctorate.
În anul 1976 aderă la gruparea literară „Echinox”, având o bogată activitate. Scrie poezie, proză şi eseuri având drept teme filosofia şi istoria filosofiei. Editorial a debutat în anul 1981 cu volumul de versuri „Aduceţi verbele”. De la momentul debutului a mai publicat peste 38 de volume proprii (de poezie, proză, specialitate, publicistică) şi foarte multe colaborări la volume colective şi reviste de specialitate.
O culegere lirică i-a apărut în Franţa „Poemes sans vergogne” în anul 2005, traducerea fiind făcută de Dumitru Ţepeneag. În anul 1990 Marta Petreu este primită în Uniunea Scriitorilor din România unde îndeplineşte, din anul 2005, diferite funcţii de conducere. Lucrările sale nu au trecut neobservate, fiind distinse cu premii de prestigiu: Premiul Uniunii Scriitorilor (1981 şi 1997), Premiul Filialei Cluj a Uniunii Scriitorilor (2003, 2005 şi 2006), Premiul pentru eseu al Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova (2003). A mai obţinut premii din partea unor reviste („Poesis”, „Contemporanul” şi „Observator cultural”) şi la festivaluri de creaţie. Premiul internaţional „Lillian Hellman/ Dashiell Hammett Grant” (2001) acordat de Human Rights Watch vine ca o recunoaştere a valorii sale.
Despre poeta Marta Petreu nu am găsit pe net referinţe critice, în schimb am găsit mai multe referiri la cărţile sale de eseuri filosofice şi la romane. Iată, bunăoară, ce scria Ovidiu Pecican despre una dintre ele: „<Diavolul şi ucenicul său. Nae Ionescu – Mihail Sebastian> pune în lumină, cu forţă, în detaliu, analitic, prietenia neţărmurită, afecţiunea profundă a lui Sebastian pentru Nae Ionescu şi Mircea Eliade”.
Despre romanul „Acasă, pe Câmpia Armaghedonului”, apărut în anul 2011, Oana Presecan scrie: „Marta Petreu a scris romanul de autoficţiune în patruzeci de zile, la scurt timp după moartea mamei. Critica românească a reacţionat imediat, aproape de fiecare dată pe un ton encomiastic, în timp ce premiile literare nu s-au lăsat nici ele aşteptate”.
Şi totuşi, despre poeta Marta Petreu am găsit un comentariu la emisiunea „Mic dejun cu un campion”, unde a fost invitată. Acesta spunea: „Autoarea de poeme neruşinate (Marta Petreu, „Poeme neruşinate”, 1993) rămânea mai bine la poemele ei fiindcă la Şcoala trăiristă iniţiată de Nae Ionescu formaţia sa de profesoară de socialism i-a împiedicat accesul. Vorba lui Cioran: <L’éternité ne se laisse comprendre qu´en tant qu´expérience, comme quelque chose vécu>”, semnat (?) Minodora Ruschita.
Dincolo de răutăţile unora sau altora, inevitabile şi în domeniul literar, Marta Petreu rămâne un intelectual de marcă şi un profesor respectat în mediile universitare. Eu găsesc poezia sa una cu tente ermetice, fără să aibă încifrarea unor corifei gen Ion Barbu. O poezie care, fără să vrea, trădează profesiunea autoarei, aplecarea ei către temele filosofice. Cred că de poezia Martei Petreu este nevoie pentru că există în ea, aşa cum chiar ea spune, o „frumuseţe feroce”, o „tandreţe” şi „euforii chimice” în pofida tristeţilor ce se adună din cotidianul cenuşiu şi, uneori, fără speranţă.
Ca o coloană
Singură. Singură. Singură.
Eu stau ca un orb închisă în mine
Mă doare – ştiu că sînt vie
Ce frumuseţe ce frumuseţe feroce
creşte din singurătatea mea de femeie
Ce libertate îmi dă astăzi timpul acesta
roşu cum cerul la ceas rău de amurg
Sînt singură. Stau în picioare. Pe picioare-mi duc
greul
Sînt numai o rană
şi ca o coloană mă sprijin pe mine
Da. Stau verticală
ca scara lui Iacob care coboară din cer
Era o tristeţe
Era o tristeţe
era o lumină sură de iarnă întârziată
Şi în femeia aceasta subţire era o tristeţe
tot mai greu de dus
de azi pe mîine
Ca şi cum ai muta cadavrul unui iubit
dintr-o ladă în altă ladă
şi tot aşa pînă la Judecata de Apoi
Ajunge. Îmi ajunge. Este destul
Există în mine tristeţea
opacă fără cusur
Artemis
Tandreţea propriilor mele victime: n-o mai suport
Prezent al euforiilor chimice sentimente sumare
ore ostentative – deci aproape perfecte:
în budoare măcelari (pentru palmares doar) bărbaţii
Tandreţea propriilor mele victime: n-o mai suport
Bărbaţii iubiţii
fructe şi plante conţinînd principii amare
(Şi Marta – înşurubată în sine
ca-ntr-un experiment riguros al comuniunii)
Da. Bărbaţii. Incubatoare de lux. Animale de curte
interioară
Tandreţea propriilor mele victime: n-o mai suport
Prezent al euforiilor chimice. Sentimente sumare
Endorfine. Trupuri geometrice. Silogisme perfecte.
Ostentative
Nu-mi amintesc
Eu am trecut de câteva ori prin moarte ca prin urechile acului
şi nu-mi amintesc nimic
Îmi amintesc în schimb moartea altora – cu detalii
Oricum. Eu am fost adusă înapoi din moarte
şi nu-mi amintesc nimic:
sînt zilele mele imaculate ca zăpada ce cade
am deci în miezul memoriei o gaură neagră pură perfectă
Eu am trecut prin coma profundă
am în mine acel gol care mă face să sper
Cîntec de leagăn
Ca să dorm trebuie să-mi spun o poveste
Mi-o spun seară de seară. Adică o văd
cu ochii închişi
Corpul meu. Capul. Inima mea sătulă
de decenii să mai bată. Creierul meu neadormit
Corpul meu. Inima. Capul
O mînă. O armă. O mînă ce ţine o armă
Nu ştiu a cui e mîna: a mea
sau a cui. Mîna lipeşte arma de frunte.
Un deget apasă trăgaciul
Bezna. Deci somnul
Intru în somn prin această poveste
O văd seară de seară cu ochii închişi